• Uppåt

Vilka katter passar som innekatt? OBS bara en katt ska vi ha!

Vi har en dotter på tre år och vill skaffa en katt. Det blir en innekatt i lägenhet och tills vidare bara en. Jag vill helst ha en katt som inte hårar så mkt men det viktigaste är att den passar som innekatt, för barn och att den klarar tat vara själv under dagarna. Jag är inte förtjust i de där perserkatterna med långt hår. Tänkte på devon rex men de är tdligen väldigt sällskapssjuka och bör helst ha en kompis.
    Kan någon här ge lite råd!

• Svar på tråden Vilka katter passar som innekatt? OBS bara en katt ska vi ha!
  • kalin

brittisk korthår kankse skulle kunna passar

• snugglebunny

Ja, brittiskt korthår skulle jag också rekommendera. De ser ut som nallebjörnar.
    De är ofta lugna och trivs att vara inne. Vi har en britt och en ragdoll, båda är innekatter. Jag kan verkligen rekommendera ragdoll också, men de har halvlång päls.

• Ant85

Tänkte på Cornish rex när jag läste innekatt och hårar minimalt, men föll väl kanske lite på att ni bara vill ha en. Utifrån vad jag vet om rasen uppskattar de att ha en artfrände även om de även älskar mänskligt sällskap och gos. Men om ni är borta hela dagarna kanske det är ett alternativ att ha två ändå?

• kmn2

Jag är bara lite nyfiken...varför bara en katt?
    Det blir inte mycket mer jobb med två, och så har de sällskap av varandra när ni är borta.

• felicityporter

Tyvärr är det i regel så att de raser som inte hårar alls alternativt lite är alla väldigt aktiva och sällskapliga katter som inte passar bra som ensamkatter. De raser jag kan komma på som hårar lite/inget alls är sphynx, don sphynx, peterbald, cornish rex, devon rex, siames, oriental och burma, men alla dessa raser är som sagt aktiva katter och lämpar sig inte som ensamkatter. Om du absolut bara vill ha en katt (som inte får håra mycket) tycker jag att du skall leta efter en vuxen omplacering som inte trivs med andra katter, det är nog ditt säkraste kort.

Brittiskt korthår skulle jag inte rekommendera då de kan håra väldigt mycket i perioder, trots att de har kort hår.  

• vackert udda

Jag vet inte om det är en så bra idé att skaffa katt över huvud taget om man vet med sej att den kommer vara mycket ensam. Det känns inte snällt mot katten faktiskt...

Jag tycker ni bör överväga att skaffa två stycken eller som "felicityporter" skrev skaffa en omplaceringskatt som inte tycker om andra katter. Ring olika uppfödare som har de raser ni är intresserade av och se om de har nån omplacering eller känner till nån annan som har en.

Lycka till! 

• Uppåt

TAck för alla svar, tycker det blir lite dyrt med två katter men vi får väl överväga det!

• snugglebunny

TS: Vi hade också bara tänkt ha en kisse först. Vi köpte en brittisk korthår-unge från en uppfödare. Hon ville helst att de skulle vara två, men vi tyckte också det var för dyrt. Så hörde en gammal dam av sig till uppfödaren. Hon hade en britt på 2,5 år (som hon köpt av uppfödaren) som hon inte längre kunde ta hand om av olika anledningar. Då frågade uppfödaren oss om vi kunde tänka oss att ta honom också. Vi fick honom gratis, damen ville bara att han skulle få ett bra hem...
    Så löste det sig för oss. Det är dyrt att köpa två raskattungar på en gång, men det kan ju finnas andra lösningar.

• JenLyckan

Ragdoll är ju annars en fin och sällskaplig ras =)

• snugglebunny
    JenLyckan skrev 2010-07-16 21:11:05 följande:
    Ragdoll är ju annars en fin och sällskaplig ras =)
    Ja, de är verkligen mysiga. Har själv en ragdollhane som alltid vill vara i närheten av oss.
Svar på tråden Vilka katter passar som innekatt? OBS bara en katt ska vi ha!