• M G

Koffeinfritt te efterlyses!

Jag älskar att dricka te på morgonen men försöker verkligen att få i mig så lite koffein som möjligt. Jag har haft tepåsar hemma som inte innehållt koffein, men dessa var från USA. Försökte titta efter sånt te här i Sverige, men hittar inget, eller så ger jag upp då det finns så många paket att kolla igenom.
    Kan nån rekommendera nåt koffein-fritt te som finns i vanliga livsmedelsbutiker?
    Skriv gärna märket o om det ev finns i nån smak. Tack!

• Svar på tråden Koffeinfritt te efterlyses!
  • aprilmaj06

VAnligt örtte är väl koffeinfritt? Det finns att köpa på ica.

• Nette

Vanligt frukt tea på påse inehåller inte koffein.

• Sara Helena

Jag brukar dricka rött te. Jag vet inte i hur stor utsträckning det finns i vanliga livsmedelsbutiker, det beror kanske lite på var man bor.

Den vanligaste sorten, tror jag, heter Rooibos. Rött te är egentligen inte något te, utan barken från en sydafrikansk buske.

• Duracell

Alla gröna sorter innehåller väldigt lite koffein.

• frk t

innehåller inte frukttérna tein/koffein? jag trodde de var gjorda på svart de plus frukt... det vore ju bra om de inte innehåller tein/koffein för då har man ju ganska mkt att välja på. ngn som vet hur det är?

• HannaZan

ört te e garanterat koffeinfritt. prova det, rätt gott. finns ofstas på hälso hyllor i butikerna. hur gott som hälst=)

• Vanilj

Jag har hört att typ dem vanliga teeran innhåller teein men inte koffein det finns i kaffe.

Örtte är nyttigt och det innehåller inte teein eller koffein .

Jag tycker pepparmints ört teet är jätte gott men man ska låta tepåsen dra sådär fem minuter.

• JFL

alla svarta och gröna teer innehåller koffein -eller teein som det heter i te; men det är samma sak.
    Det vanligaste koffein/teein-fria teet är det röda som är nämnt här ovan.

Det är en väldigt liten marknad med koffein/teeinfria teer i Sverige så det är mycket svårt att hitta de i vanliga butiker, tyvärr, om de överhuvudtaget finns där.

• Vanilj

min stavnig blev ju inte så bra

Friggs har ört tee finns i mataffärerna

• tahira

Liptons röda té är ju koffeinfritt och säljs i de flesta matbutiker.

Men de flesta frukttéer är just svart te och frukt så de innehåller precis lika mycket tein som "vanligt" té.

• Temugg

Jag började dricka kamomillté i vintras när jag hade svårt att sova på nätterna, det innehåller alltså inget koffein eller tein för då hade det inte hjälpt! Det är ju inte riktigt samma smak som på vanligt té men man vänjer sig!

• KBH

Det finns te i olika hälsokostbutiker som är anpassat för gravida.

• Pion75

Det enda svarta koffeinfria te jag har hittat i Sverige heter Sir Winston (märket) och finns med persikosmak, det är jättegott. Det finns dock bara i hälsokosten, och är nog ovanligt även där, men man kan ju be dem köpa in!
    Kamomillte som nämndes ovan är också gott och det går att ha mjölk i.

• Nadjis

Grönt te är det mindre koffein i, kamomill te är det nog inget koffein i vad jag vet!

• Snova

Rött te är _alltid_ rooibos, så heter busken som det görs av. Finns ju numera smaksatt. Jag köper mitt favvote som heter rooibos oriental i en teaffär men Earl Red brukar finnas i vanliga mataffärer och det är också gott!

Vanligt fruktte innehåller absolut koffein eller tein snarare.

Lycka till i tedjungeln!

• M G

Tack för era svar!
    Ska skriva av ner på en lapp som jag kan ha med när vi ska handla te nästa gång!

Hade ingen aning om att det fanns nåt som heter teein o att det är samma som koffein.

Svar på tråden Koffeinfritt te efterlyses!