• Ängeln001

Spädbarn surauppstötningar!

hej
    min prinsessa är 10 dagar och hon verkar vakna av sura uppstötningar ibland kan hon inte somna pga att hon får sura uppstötningar!
    jag går och rapar henne varje gång hon äter minst 10 minuter men ibland hjälper det inte alls.

kan jag göra något annat?
    ska jag lyfta henne, lägga henne på sidan?

tacksam för svar!

mvh
    G

• Svar på tråden Spädbarn surauppstötningar!
  • Goseplutt

Vår dotter som nu är drygt 4 månader har haft problem med mycket sura uppstötningar och mycket kräkningar, vi har väl egentligen inte hittat något bra sätt men med tiden har det blivit bättre iaf.
    Jag tycker iaf att du ska ta upp henne från liggande läge då man ser att det kommer uppstötningar. Vår dotter har vid några tillfällen fått svårt att andas som troligen beror på uppstötningar (dykreflexen sätter in då vätskan kommer upp, det släpper ju efter ett tag men det är väääldigt otäckt just precis då). Vill med detta inte alls skrämma upp dig (reflexen ska ju fungera så) utan bara tipsa om att vara observant och ta upp henne då hon får sura uppstötningar för att undvika det.
    Vår dotter har iaf redan från början föredragit att sova på sidan (av vilken anledning vet jag ju inte) så vi har låtit henne göra det men kollade till henne ofta så att hon inte ramlade över på magen.

• Liiii

Barn som har uppstötningar bör kollas upp av läkarvården då barnet kan i vissa fall ta skada av det. Infaller det så at barnet för andningsuppehåll av uppstötningar så ska sjukvård kontaktas då barnet kan ha dragit ner uppstötningarna i lungorna. Får barnet andningsuppehåll pga uppstötningar så är det ett täcken på att barnet behöver medicineras för att det inte ska hända igen.

Jag har 2 barn med reflux 1 och 3 år gamla. Båda mina barn behandlas med Losec mot sina uppstötningar och kräkningar. 1 åringen hade flera andningsuppehåll som liten och började med medicin när hon var 4 vkor gamal. Sonen fick sin reflux diagnoserad när han var 5,5 månad och åt losec tills han var 22 månader. Men när han nu fyllde 3 så har problemen återvänt (har nog alltid funnits men har ändrat karaktär ju äldre han blvit) och han äter nu Losec igen.

Reflux ska man ta på allvar då det kan orsaka många problem för barnet.

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Goseplutt

Vill bara påpeka att vår dotter självklart har haft kontakt med sjukvården ang. andningsstoppen men medicin har hon inte och nu har hon "peppar, peppar" inte haft några andningsuppehåll på flera månader. Det verkar även som att uppstötningarna blivit färre.

• Att dansa är att leva

Ok.. Nu tänkte jag på min bebis, han är nu 8 månader och efter att jag ammat honom har det hänt att han liksom klöks. Har somnar nästan alltid vid bröstet och det händer från ingenstans att han vill spy! Han sover och gör en kräkmin, sen sover han vidare. Jag har ALLTID undrat varför han känner att det är äckligt och uuuäääk. Han är ingen kräkbebis, rapar, hostar och andas fint. Kan det vara att det finns spår av lite mjölk som blir surt?! Eller tror ni jag bör kolla med bvc? Han har sedan födseln alltid låtsas kräkts, alltså en gång uuäääk och därefter är det som ingenting. Det kommer ingen spya ska jag tillägga.

• Ängeln001

hej.
    idag har bvc tanten varit här.det som nathalie gör är normalt och hon gör de pga att henne magsäcks muns grejjsimojjs inte har mognat än! med tiden ska de bli bättre...tack för alla era tips och råd.jag tar självklart till mig varenda ord!

mvh
    G

Svar på tråden Spädbarn surauppstötningar!