• Stephanie86

Svullna fötter!

Hej!

Är det någon som har några tips på vad man kan göra åt svullna fötter.
    Jag är i vecka 25 nu och mina fötter ser ut som meloner i denna värme, stödstrumpor känns inte aktuellt när det är 32 grader ute.

Alla tips är välkomna:)

• Svar på tråden Svullna fötter!
  • dessan59

du vätskar på dig i värmen, drick mycket vatten så att du får kissa mycket.mina fötter var också som meloner när jag väntade min tjej för 17 år sedan. har du ont under fötterna när du går?, mina kändes som jag gick på glas, jätteont

• Vaddårå

Det är nog tyvärr stödstrumpor som gäller... jag var gravid förra sommaren och hade ENORMA fötter! Det enda jag fick på mig var ett par foppatofflor strl 41 och jag har 38 annars! När det var som värst så kröp fötterna igenom hålen på tofflorna... Och drick inte för mycket vatten sa läkaren till mig - MAX 1,5 liter om dagen (jag var van att dricka 2-3 liter)

Så stödstrumpor på innan du kliver ur sängen, högläge med fötterna så ofta det går, isbad i värsta fall och lagom med vatten. Hoppas att det inte blir för jävligt för dig - jag vet precis hur det känns.

• Trynträ

Det som funkade bäst för mig var promenader då jag svettades ut vätskan i fötterna och kalla fotbad. Stödstrumpor ska ju också vara bra sägs det. Mina fötter blev som nya efter jag tränat.

• jakebana

Använd benens muskler och promenera så mycket som möjligt för att mobilisera vätskan. Det handlar alltså inte om att man svettas ut vätskan utan använder den så kallade "muskelpumpen" för att föra tillbaka blodet till hjärtat. Vila med benen högt när du kan. Annars är ju tyvärr stödstrumpor att relkommendera, det finns ju lite mindre modeller också.

• Trynträ
    jakebana skrev 2010-07-29 19:29:54 följande:
    Använd benens muskler och promenera så mycket som möjligt för att mobilisera vätskan. Det handlar alltså inte om att man svettas ut vätskan utan använder den så kallade "muskelpumpen" för att föra tillbaka blodet till hjärtat. Vila med benen högt när du kan. Annars är ju tyvärr stödstrumpor att relkommendera, det finns ju lite mindre modeller också.
    Ok, kanske därför mina fötter blev bättre när jag tränade. Cirkulationen ökade.
  • vanilla deej

Jag drack MYCKET vatten och försökte gå mycket och sen hade jag fötterna högt så ofta jag kunde. Jag använde stödstrumpor på sommaren, men det hjälpte inte så mycket. Tyvärr höll svullnaden i sig länge för min del - jag som använder skor i strl38 fick använda min makes foppatofflor i strl 42, mina gick överhuvudtaget inte ens på!

Svar på tråden Svullna fötter!