• Anonym (....)

Bestridit faktura för att vinna tid. Vad händer sen??

Hej..

Jo, det är så, att jag har bestridit några betalningsföreläggande för att vinna lite tid. Kommér kunna betala om 1,5 vecka.

Har nu idag fått brev, om att det är överlämnat till tingsrätten, och undrar vad som h'änder nu!! Kommer ju att betala i vilket fall som helst om 1,5 vecka!

Tacksam för svar. blev lite nervös, o ångrar nästan att jag bestred dom..

• Svar på tråden Bestridit faktura för att vinna tid. Vad händer sen??
  • Pappa G

Bestrider du en faktura eller ett betalningsföreläggande så menar du ju att fordran saknar grund..
    Det låter som att du är ute på helt fel väg..

Jag hoppas du hamnar i tingsrätten för oärligt uppförande..

• Anonym (Oigenomtänkt)

Bestrida för att vinna tid?
    Jag har bara bestridit för att fakturan faktiskt var felaktig en gång.

Känns som att det skulle kunna bli mycket dyrare än om du ringt och förklarat läget från början?

Man bestrider väl för att fakturan är oriktig och inget annat.

Jag har nu dragit igång en rättsprocess genom att bestrida min faktura.
    Det täcks iofs av min försäkring, men det blir ju ändå ett par tusen i självrisk.

Känns som att det var ett lite oigenomtänkt beslut.

• Anonym

Om det går till tingsrätten och du förlorar så åker du på att betala hela rättegångskostnaden.

• Waldo

Det händer inte så mycket.
    Du betalar föreläggandet om 1,5 vecka. Man hinner inte fatta ett utslag innan dess

När man överklagar ett föreläggande har gäldenären valet att låta KFM eller tingsrätten låta fatta beslutet om kravet är korrekt eller inte.
    Det är inte inte någon rättegång som äger rum, det blir ingen förhandling.
    Och man får ABSOLUT INTE STÅ FÖR NÅGRA RÄTTEGÅNGSKOSTNADER.

För dom som har svarat här och inte förstår vad det är TS har gjort så är det helt enkelt så att h*n har "dragit en rövare" för att undvika en betalningsanmärkning.
    TS hade inte pengar i tid för att betala ett föreläggande och kunde (förmodligen inte) komma överens med gäldenären.
    Då kan man överklaga föreläggandet för att vinna tid.
    KFM eller tinget måste undersöka om det finns laglig grund för kravet och det kan ta några veckor att reda ut. Under tiden får TS tid på sig att skaffa fram pengar för att betala och på så sätt undviks en anmärkning

• Anonym (....)
    Waldo skrev 2010-07-13 16:50:30 följande:

Du betalar föreläggandet om 1,5 vecka. Man hinner inte fatta ett utslag innan dess

När man överklagar ett föreläggande har gäldenären valet att låta KFM eller tingsrätten låta fatta beslutet om kravet är korrekt eller inte.

För dom som har svarat här och inte förstår vad det är TS har gjort så är det helt enkelt så att h*n har "dragit en rövare" för att undvika en betalningsanmärkning.
    TS hade inte pengar i tid för att betala ett föreläggande och kunde (förmodligen inte) komma överens med gäldenären.
    KFM eller tinget måste undersöka om det finns laglig grund för kravet och det kan ta några veckor att reda ut. Under tiden får TS tid på sig att skaffa fram pengar för att betala och på så sätt undviks en anmärkning

Synd att du inte skrev de tidigare, för jag blev så rädd av svaren, att jag mailade o tog tillbaka min bestridan. Vet inte om de gör varken till eller från...
  • Pappa G
    Waldo skrev 2010-07-13 16:50:30 följande:

Förstår fullständigt vad det är hon gjort.
    Inte för att det rättfärdigar det mer...

Kanske är det någon som nu tvingades ställa in en planerad semester för att h*n inte kan sköta sina betalningar..
  • Anonym (Oigenomtänkt)

Ja, men perfekt!
    Vi börjar bestrida fakturor för att "vinna tid".
    Bra idé!

• Blablabla

Öhhhh, skojar ni!!!! Så kan man ju inte hålla på... Vad händer med världens säger jag... SUCK!!! Ta ansvar säger jag!!!

• Teskedsmamman

Om man inte kan betala fakturan när förfallodatum kommer så RINGER MAN OCH BER ATT FÅ BETALA SENARE!!!!

Att bestrida en faktura innebär att man anser att företaget har begått fel och att fakturan är felaktig.

Ta reda på lite mer vad saker och ting innebär innan du agerar nästa gång!

Om du inte kan betala så kommer du få en påminnelse och antagligen har du fått pengar innan påminnelsen kommer så att  du kan betala orginalfakturan, jösses hur tänker folk?!

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym (Anna)

Oj vad dumt att bestrida för att vinna tid!
    Att du fått brev från tingsrätten betyder att borgenären har bett kronofogden överlämna ärendet dit.

Det bästa om man inte kan betala är att be om anstånd, det är aldrig några problem att få anstånd eller amorteringsplan om du inte under en väldigt lång tid missbrukat förtroendet.

Varför har du bara struntat i fakturan och bestritt ärendet först när du har fått föreläggande från kronfogden?

• Anonym

Det kan visst gå till förhandling!

Varför skriva att det inte kan det när det inte stämmer.

Nu kommer det förmodligen inte hinna bli så eftersom TS ska betala snart. Men det kan uppkomma andra kostnader i samband med att det går till tingsrätten.  

• Sanna K

Vad bra att våra skattepengar går till personal som ska granska denna faktura och se om den är rätt eller inte. DET tycker jag är viktigare än att lägga pengar på barnomsorg eller annat tjafs i samhället.
    IDIOTI! Hoppas att alla som gör på detta sätt åker dit så att det visslar om det.

This bitch bites
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-07-14 09:30:22 följande:
    Det kan visst gå till förhandling!

Varför skriva att det inte kan det när det inte stämmer.

Nu kommer det förmodligen inte hinna bli så eftersom TS ska betala snart. Men det kan uppkomma andra kostnader i samband med att det går till tingsrätten.  
    Jag har i många år lämnat in bestridanden och om man bortser från min kostnad för mitt arbete så har det aldrig tillkommit några kostnader
    Det har varit allt ifrån fall som detta till större överklagande mot försärkingsbolag som redan vunnit en gån i tinget

Men du kankse kan speca dessa kostnader så jag kan undvika dem i framtiden
  • Waldo
    Anonym (....) skrev 2010-07-13 16:53:49 följande:
    Synd att du inte skrev de tidigare, för jag blev så rädd av svaren, att jag mailade o tog tillbaka min bestridan. Vet inte om de gör varken till eller från...
    Svårt att säga.
    Det är möjligt att dom har den så att föreläggandet fastställs och anmärkning genereras

Den enda du kan förhandla med är gäldenären, kronofogden kan ju inte avvakta med sitt föreläggande
  • racer x

Tack så jäkla mycket för att du använder skattepengar till något så oviktigt som kan lösas bättre.

Svar på tråden Bestridit faktura för att vinna tid. Vad händer sen??