Kan detta vara svinkoppor? BIlder!
Det började i fredags med att dottern fick skyhög feber som höll i sig två dygn. Det andra dygnet fick hon rödlila utslag i ansiktet och dagen efter hade hon prickar över hela kroppen. Dom kliade inte. I fredags hade sonen skrapat armen på dagis och då hade han fått ett stort plåster på armen. I lördags när jag duschade sonen tog jag bort plåstret och såret liksom varade och var rött. Inget nytt plåser lades på såret. Jag tänkte att såret behöver luftas och torkas ut.
I förrgår hade såret utvecklat gula "övermogna finnar" och dessa har inte spruckit ännu. Tankarna for genast till svinkoppor. Jag åkte till vårdcentralen för att visa upp dotterns prickar och sonens arm med finnarna och sårskorpan. Dottern har vanliga virusprickar, alltså inte scharlakansfeber eller dyl. Sonens prickar var tydligen eksem från plåstret, "det kan bli sådär när huden reagerar på plåstret", lät det. Men vad fasen.. Om dottern har haft scharlakansfeber så kan andra som smittas utveckla svinkoppor istället.. Och samtidigt är dotter frisk idag och scharlakansfeber behandlas ju med antibiotika för att man ska bli frisk.. Hon hade inte scharlakansfeber och vad sjutton är det sonen har utvecklat då? Dessutom har han fått enstaka prickar på magen som han har kliat sönder nu och prickarna blir lite större och rödare.. Jag baddar och baddar med klorhexidin onödigt många gånger om dagen nu. Jag är så nojjig att det är svinkoppor ändå!

Vad tror ni? :)