• Cissela

Hund i sängen när ni har spädbarn?

Ni som har hund, har ni den i sängen om bebisen ligger där? Inte alltså när ni är vakna utan på natten när ni ligger och sover. Min man säger att hunden skulle ju inte göra något men jag vill ändå inte ha den där. Min man tycker nog att jag är tramsig men accepterar ändå att jag inte längre vill ha hunden där.
    Jag är rädd att hunden lägger sej på lillan eller river henne av misstag. Om något händer så vår andra hund skäller så brukar hunden springa i väg i världens fart, tänk då om hon springer över vår baby! Dock så är hundarna så försiktiga i närheten av lillan men fattar verkligen dom att hon är liten och de ska ta det extra försiktigt?

• Svar på tråden Hund i sängen när ni har spädbarn?
  • gullviva82

Våran hund sover i vår säng. Vår son ligger vid huvudänden och hunden vid fotänden och det händer aldrig nåt.

• Anki79

Jag skulle ALDRIG lita på en hund. Det kan vara så att hundar aldrig har gjort något mot någon eller så men det kan slå slint i huvudet på dem. De kan också bli avundsjuka! Man ska aldrig lämna en hund och ett barn ensamma tillsammans.

• Cissela

Så är det också med vår gamla hund, hon ligger bara vid fotändan så hade det bara varit hon så hade jag inte varit så bekymrad. Den yngre hunden däremot vill ligga under våra täcken eller på någons huvudkudde. Hur gammal är din son gullviva? Låg hunden hos er och pojken även när han var nyfödd?

• Cissela

Tar tacksamt emot alla åsikter Anki79.

Hundarna har än så länge inte blivit avundsjuka men däremot så blev en av katterna det...

• fiamedknuff

Vi har inte hunden i sängen har i och för sig aldrig haft det. Skulle heller aldrig ha det...igen. Min förra hund fick vara i sängen, då jag var själv. Tiden före sambon om man säger så :)
    Nu är det mest med tanke på fästigsäsongen, då det oftast är så vi människor får fästigarna på oss. De kommer in med husdjuren. Rådet jag fick på vårdcentralen då jag inte fick ta fästigspruta för att jag var gravid.
    Vår lilla donna har en bädd i vardagsrummet och vårt sovrum.

• Marre

Våran Smilla sov i sängen med oss innan barnen kom. Hon ville gärna ligga mellan oss under täcket och helst med huvudet på en kudde. Visst var det mysigt, men när jag blev gravid bestämde vi (mest jag) att nu var det slut på det.

Redan ett halvår innan barnen var beräknade började vi vänja av henne med att sova i sängen så hon inte skulle bli avundsjuk eftersom dom kom och "skuffade bort" henne. Det var jobbigt i början och hon trippade runt i sovrummet och pep *stackars*.
    Men sen vande hon sig att sova i sin bädd bredvid vår säng och nu sover hon lite var hon vill i huset. Oftast på "sin" säng (gästsängen) i datarummet. Får vi gäster som ska sova över får dom trängas med henne och det händer att sambon sover där med henne på morgnarna ibland. Han saknar nog henne mer än jag...

Lycka till hur ni än gör!

• Jag o de små

Japp! Vår Ella har alltid sovit vid fotändan i vår säng...
    Maja sover med oss fram på morgonen, från 4 eller så då sover hon i huvudändan.
    Lämnar dem inte själva, vi är ju där.

• Curlingmorsan

Vår hon lägger sig gärna över tex våra ben när hon ligger i sängen. När ebba var mindre fick Moa (hunden) inte sova i sängen, var rädd att hon skulle lägga sig över henne. Nu är Ebba 1 år och känns inte längre lika ömtålig så IBLAND (ytterst sällan) så får Moa sova i sängen.

• FridaE

Vi har vår stoora hund i sängen, hon ligger alltid i fotändan och jag vaknar så fort någon rör sej i sängen så jag är inte ett dugg orolig över att hon ska lägga sej på bebisen. Hon ligger även i sängen ibland på dagarna när Max sover ensam i sängen. Hon är inte dum i huvet och jag litar på henne.

Om man haft hunden i sängen innan så tycker jag man ska fortsätta...

Svar på tråden Hund i sängen när ni har spädbarn?