• Klarabella89

Aco kvinna det enda kosttillskotten man behöver när man är gravid?

Kan man bara ta det kosttillskotten när man är gravid man tar ju en tablett av de eller ska man äta ren folsyra? Eller är det lika mycket folsyra som i de som bara innehåller folsyra eller som sagt räcker det med att bara ta en tablett av aco kvinna? Sedan ska man äta dessa till vecka 12 bara? För när jag var hos mvc så sa hon att jag skulle ta ren folsyra till vecka 12.

• Svar på tråden Aco kvinna det enda kosttillskotten man behöver när man är gravid?
  • MammaTillOliver

har ingen erfarenhet av aco kvinna utan jag blev rekomenderad apoteket kvinna och ska fortsätta ta dom under graviditeten och vid ammning också!

folsyra är bra att äta fram tills vecka 12 sen gör dom väl inte så mycke nytta men du kan äta vitaminer hela tiden,

rådgör med bm om du undrar något eller påå apoteket

• Klarabella89

okej men vad innehåller apoteket kvinna och hur mycket av de vitaminerna?

• ollson

Dom räcker. Dom innehåller faktiskt lite mer folsyra än rena folsyretabletter, så innehåller dom mkt järn vilket e bra, då kanske du klarar dig med mildare järntabletter om du behöver äta såna senare under graviditeten.

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • angel75

Hej jag är i V 22 (v 21+4). Jag har alltid ätit Mitt Val Kvinna från apoteket. Du behöver inte äta extra folsyra samtidigt som du äter multivitamintabl. Det viktigaste när du köper tabletter är att du jämför hur stor dos av A-vitamin det innehåller så att du inte får i dig för mycket. Ät allsidig mat med lite multivitaminer, så kommer du långt. Lycka till!

• SailorGirl

Aco ska räcka för folsyran. Tycker de är de som ger mest valuta för pengarna och man slipper äta flera tabletter om dagen, som med Mitt Val Kvinna. (Det var så förr iaf).

Sen kan det vara bra att komplettera med en niferex (järntillskott) om dagen från mitten av graviditeten, för att inte järnvärdet ska dippa. Det tar ett tag att bygga upp sina järndepåer, så det är bra att börja innan man får för lågt. Man blir så otroligt trött och låg om det går ner för mycket och själv hade jag gärna sluppit den svackan.

• ebbozz

jag tycker att de smakar så illa så jag får inte i mig dem. för mig har det räckt att äta "ren" folsyra och lite extra järn i mitten på grav. nu på slutet kunde jag sluta med allt... 

• Boosse

Mitt val kvinna rekomederar dom men jag kör på Aco kvinna, behövs bara en per dag. Folsyran i den ska räcka. Järntabletter är ju också bra längre fram, jag började rätt tidigt med Niferex för jag var lågt.

• merenwen

Om du äter allsidigt så ska du egentligen inte behöva några kosttillskott alls. Kan behövas järntabletter mot slutet av grav. dock.

• 3pågar

Om man inte äter fisk så är Omega 3 bra att ta, framförallt i mitten till slutet av grav då barnets hjärna utv. Sen är det bra för en själv med om man inte är fiksälskare..

• josen 1
    3pågar skrev 2010-07-19 21:04:41 följande:
    Om man inte äter fisk så är Omega 3 bra att ta, framförallt i mitten till slutet av grav då barnets hjärna utv. Sen är det bra för en själv med om man inte är fiksälskare..
    omega 3 ska vara bra fram till vecka 35, sen ska man inte ta det eftersom det ökar blödningsrisken.. :)
Svar på tråden Aco kvinna det enda kosttillskotten man behöver när man är gravid?