• yndra

Bota hundrädsla

Hoppan någon här kan komma med vettiga tips och råd om hur jag kan hjälpa sonen komma över sin rädsla för hundar! Han är snart 5 år gammal och är livrädd för hundar, stora som små. Han har aldrig råkat ut för något så jag förstår inte varifrån denna rädsla kommer, den har dock hållit i sig i flera år.
    Nu är det så att sonen och jag ska resa bort en längre tid och de vi ska bo hos har hund, inte det smrtaste kan man tänka men så är det iaf. Men resan blir av till nästa år så vi har ett år på oss att göra ngt åt detta.
    Så... tips och ideer mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Bota hundrädsla
  • hundpuss

Välj ut en hund som du vet är lugn och trygg, låt inte din som hälsa på alla hundar han möter. Tvärtom, ha någon hund i er närhet som ni kan ha med er tex på promenader. En bekant till mig, hennes som var också rädd för hundar. Vi gick ofta gemensamma promenader till lunch, hon hade sonen i vagnen och jag hade min hund bredvid mig. Vi pratade inte om hunden eller barnet, vi bara promenerade på. Barnet i sin tur vande sig vid att hunden var med på promenaderna, men att den höll sig på säkert avstånd. Efter ett tag kunde barnet tom prata om hunden , peka på hunden och säga något i stil med att hunden skulle smaka från hans macka eller frukt eller vad det nu kunde vara.

Ta det långsamt, är mitt bästa tips. Tvinga inte din son till någonting. Men välj ut en lugn hund som du litar på runt barn.

Svar på tråden Bota hundrädsla