Nyfiken gul skrev 2010-07-13 18:51:00 följande:
du gör egna menar du?`
dom ska göras lövtunna, det är kruxet med dom.
vanliga hamburgare på tex Burger king är ju frysta i den formen så dom förblir platta även om dom också krymper.
Ja, vi gör egna.
Ah, okej... Men då kan man ju själv krydda och platta ut de jättetunna och sen frysa in också. Då har man ju snabb mat i frysen sen. Ska testa det och se om de håller sig platta

helene306 skrev 2010-07-13 18:51:21 följande:
På vissa restauranger har jag sett att de har som en plåtrundel över hamburgaren när de steker. Lite som tyngd. Jag har samma symtom som du, de blir höga

Visst kan man platta till under stekning/grillning men man vill ju inte ha en torr hamburgare heller.
Nä precis, det ska ju inte vara så all saften rinner ur heller!
MBert skrev 2010-07-13 18:51:37 följande:
Det är bara att pressa ihop. Vi fick en hamburgerpress för några år sedan, och de gånger vi gör hamburgare så använder vi den. Då kan man använda 100% nötkött samt salt och peppar som enda tillsats. Dock brukar vi använda gränsaksnät i teflon på grillen för att de inte ska fastna när de grillas
En hamburgerpress säger du? Var köper man sånna då? Har aldrig hört talas om

Nyfiken gul skrev 2010-07-13 18:52:34 följande:
jag plattar ut mina i handflatan - dom ska vara något större än handflatan och så plattar man ut dom så mycket som möjligt.
olja in händerna och när dom plattats ut kan du lägga dom på en smord ugnsplåt tex i väntan på att få grillas.
Ja, vi plattar också våra mycket. Bra mycket större än handflatan, men de blir ändå så runda pannbiffar. Men vi ska nog platta mer helt enkelt... Så de blir jättejättetunna.
MBert skrev 2010-07-13 18:53:56 följande:
Grönsaksnät (förstod ni säkert att jag menade)...
Ja, de gånger vi gör så brukar vi frysa in färdigpressade burgare och de är lättare att steka/grilla sen, just för att de fryst i den tillplattade formen.
Ja, det är smart. Ska göra det!