• Lalalong

Hur blir hamburgarna platta?

När vi försöker grilla hamburgare så drar de ihop sig och blir så pannbiffar. Hur gör man för att de ska förbli platta? Luras t.ex. Burger King när de säger att deras hamburgare är 100% nötkött? Eller hur gör de för att de inte ska dra ihop sig?

Väldigt nyfiken på detta. Pannbiff är också gott (ingen skillnad i smak), men det blir så konstigt i hamburgerbrödet när det bara är kött på en liten plätt i mitten.

Klara 060504, Alva 100117
  • Svar på tråden Hur blir hamburgarna platta?
  • Lalalong

Eller alltså. Jag fattar ju att de drar ihop sig och  att man måste göra de större än vad man vill ha dem.

Men våra blir runda...

• Nyfiken gul

du gör egna menar du?`

dom ska göras lövtunna, det är kruxet med dom.

vanliga hamburgare på tex Burger king är ju frysta i den formen så dom förblir platta även om dom också krymper.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • helene306

På vissa restauranger har jag sett att de har som en plåtrundel över hamburgaren när de steker. Lite som tyngd. Jag har samma symtom som du, de blir höga Visst kan man platta till under stekning/grillning men man vill ju inte ha en torr hamburgare heller.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • MBert

Det är bara att pressa ihop. Vi fick en hamburgerpress för några år sedan, och de gånger vi gör hamburgare så använder vi den. Då kan man använda 100% nötkött samt salt och peppar som enda tillsats. Dock brukar vi använda gränsaksnät i teflon på grillen för att de inte ska fastna när de grillas

• Nyfiken gul

jag plattar ut mina i handflatan - dom ska vara något större än handflatan och så plattar man ut dom så mycket som möjligt.

olja in händerna och när dom plattats ut kan du lägga dom på en smord ugnsplåt tex i väntan på att få grillas.

• MBert

Grönsaksnät (förstod ni säkert att jag menade)...
    Ja, de gånger vi gör så brukar vi frysa in färdigpressade burgare och de är lättare att steka/grilla sen, just för att de fryst i den tillplattade formen.

• Lalalong
    Nyfiken gul skrev 2010-07-13 18:51:00 följande:
    du gör egna menar du?`

dom ska göras lövtunna, det är kruxet med dom.

vanliga hamburgare på tex Burger king är ju frysta i den formen så dom förblir platta även om dom också krymper.
    Ja, vi gör egna.

Ah, okej... Men då kan man ju själv  krydda och platta ut de jättetunna och sen frysa in också. Då har man ju snabb mat i frysen sen. Ska testa det och se om de håller sig platta
    helene306 skrev 2010-07-13 18:51:21 följande:
    På vissa restauranger har jag sett att de har som en plåtrundel över hamburgaren när de steker. Lite som tyngd. Jag har samma symtom som du, de blir höga Visst kan man platta till under stekning/grillning men man vill ju inte ha en torr hamburgare heller.
    Nä precis, det ska ju inte vara så all saften rinner ur heller!
    MBert skrev 2010-07-13 18:51:37 följande:
    Det är bara att pressa ihop. Vi fick en hamburgerpress för några år sedan, och de gånger vi gör hamburgare så använder vi den. Då kan man använda 100% nötkött samt salt och peppar som enda tillsats. Dock brukar vi använda gränsaksnät i teflon på grillen för att de inte ska fastna när de grillas
    En hamburgerpress säger du? Var köper man sånna då? Har aldrig hört talas om
    Nyfiken gul skrev 2010-07-13 18:52:34 följande:
    jag plattar ut mina i handflatan - dom ska vara något större än handflatan och så plattar man ut dom så mycket som möjligt.

olja in händerna och när dom plattats ut kan du lägga dom på en smord ugnsplåt tex i väntan på att få grillas.
    Ja, vi plattar också våra mycket. Bra mycket större än handflatan, men de blir ändå så runda pannbiffar. Men vi ska nog platta mer helt enkelt... Så de blir jättejättetunna.
    MBert skrev 2010-07-13 18:53:56 följande:
    Grönsaksnät (förstod ni säkert att jag menade)...
    Ja, de gånger vi gör så brukar vi frysa in färdigpressade burgare och de är lättare att steka/grilla sen, just för att de fryst i den tillplattade formen.
    Ja, det är smart. Ska göra det!
  • Småtokig

Hamburgerpress finns på bl.a Cervera. Sagaform och Anderspetter har

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • MBert
    Småtokig skrev 2010-07-13 19:24:28 följande:
    Mm det är nog sagaform vi har. En i metall som gör refflade burgare.
  • Lalalong
    Småtokig skrev 2010-07-13 19:24:28 följande:
    MBert skrev 2010-07-13 19:37:48 följande:
    Det ska jag kolla, vad det är för mojäng
    Tack!
  • Småtokig
    MBert skrev 2010-07-13 19:37:48 följande:
    Vi har den från Anders vPetter. den övre delen är i metall med en träknopp att hålla i
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Nyfiken gul

tänk också på att använda 100% nötfärs så ni inte använder blandfärs eller fläskfärs för då krymper dom!  Ju mer fett det är i dom ju mer krymper dom.

och använd färsk färs, inte fryst för då innehåller det vatten som också gör att det krymper.

och var riktigt generös när du plattar ut dom....  för oss som är två vuxna räcker 500 g köttfärs till fyra hamburgare...

• Mamma till bröderna bus

när vi gör hamburgare så kryddar vi nötfärsen, kavlar ut den mellan två gladpack eller smörpapper, tar en liten skål vi har och trycker ut fina burgare, sen är det bara att steka, blir tunna och fina =) så slipper man köpa massa maskiner,

Felixmamman
  • Caysa

Jag kör med nötfärs, salt och peppar. Man ska bearbeta färsen så lite som möjligt och sen så brukar jag platta ut dem i handen och göra dem lite tunnare i mitten så blir de platta och fina när man steker dem!

• vivianne
    Caysa skrev 2010-07-21 09:17:25 följande:
    Jag kör med nötfärs, salt och peppar. Man ska bearbeta färsen så lite som möjligt och sen så brukar jag platta ut dem i handen och göra dem lite tunnare i mitten så blir de platta och fina när man steker dem!
    Precis vad jag tänkte skriva, gör dem tunnare i mitten. Det brukar vi göra och det brukar bli fina hamburgare.
  • jelica83

Vi gör jätteofta hamburgare nu på sommaren, och vår kompis lärde oss en bra grej - bred smör ovanpå burgaren innan du grillar den! Jätteonyttigt, men hamburgarna blir bara så himla goda och saftiga och drar inte alls ihop sig på grillen. Vi brukar ha pressad vitlök ovanpå smöret också - mmm....

• Lalalong

Tack för alla bra tips

Svar på tråden Hur blir hamburgarna platta?