Kissar medvetet men inte på "rätt" ställe
Dottern på 22 månader går utan blöja här hemma, antingen helt naken eller bara med en tröja. Jag har märkt att hon alltid kissar medvetet. Hon stannar upp, delar lite på benen och sen tittar ner när hon kissarpå golvet. När det inte kommer mer klämmer hon i för att det sista ska komma ut. Det har bara hänt någon gång när hon har "råkat" kissa, tex en gång när hon satt och åt, alltså känner hon för det mesta när det ska komma och kan även börja kissa självmant. När jag höll hennes lillasyster över handfatet igår frågade jag henne om hon också var kissnödig och då började hon kissa (hon stod då uppe på toalettlocket och tittade på vad vi gjorde. Samma sak råkade jag göra om någon timme senare.
Potta har vi inte haft på ett tag, den gick sönder och sen köpte vi inte någon ny utan skaffade en liten toasits istället eftersom hon ändå inte hade visat något intresse alls för pottan.
Hon är inte helt pigg på att sitta på toaletten men kan mycket väl sitta ett tag ibland om man läser böcker och sjunger lite, problemet är då att hon glömmer bort varför hon var där och sen tröttnar hon och vill gå ner. Det händer att det kommer lite kiss där (men väldigt sällan) och då visar vi att vi blev glada och stolta men det verkar inte ha någon effekt.
Nu undrar jag om någon har en idé om hur vi kan gå vidare? Hon bryr sig inte så mycket om att det kommer på golvet utan brukar bara påkalla vår uppmärksamhet och visa var hon kissat och bekymrar sig inte heller om att hon blir våt på benen och fötterna. Skulle man kanske börja ha trosor på henne? Då blir det ju kallt och blött och kanske lite mer obehagligt jämfört med att kissa på toan...