Furuvik eller Parken zoo?
Vi tänkte göra en tur till antingen Furuvik eller Parken zoo med vår 3-åring och 10-månaders. Nån som varit på bägge och kan säga vad ni föredrar och varför?
Vi tänkte göra en tur till antingen Furuvik eller Parken zoo med vår 3-åring och 10-månaders. Nån som varit på bägge och kan säga vad ni föredrar och varför?
Puffar...
Har bara varit på Parken zoo.
Något speciellt du undrar över?
Tja, om det är kul för barn i 3-årsåldern. Om det är dyrt, fräscht, vad som finns att göra etc.
Jag har aldrig varit i Furuvik, men desto fler gånger i Parken Zoo. Mina barn 6 år och 21 månader har varit i Parken Zoo med mormor och morfar för någon vecka sedan.
De var helnöjda. Roliga karuseller, svalkande bad och roliga djur att titta på.
De har rustat Parken ganska mycket senaste 2 åren, så nu är det fräscht igen. För ett par år sedan var det rätt förfallet.
Priserna har jag inte koll på eftersom jag inte var med själv i år, men det finns att läsa på hemsidan.
Jag bor i eskilstuna och har alltid tyckt att parken zoo är väldigt bra för alla barn oavsett ålder... Nu när de har Kalle Kunskap osv så kommer nog din 3åring tycka det e jättekul.. Finns ju karuseller, mat, glass o annat skoj
Kanon på Furuvik med!
Jag har inte varit i Furuvik men Parken Zoo besöks många gånger varje sommar. En 3-åring uppskattar garanterat Parken Zoo och titta på www.parkenzoo.se för att veta vilka tider det är djurmatning vilket barnen gillar att titta på. Parken Zoo har även från i år bytt ut Fantomenland mot Kalle Kunskap och Ordköping och det är väldigt fräscht och kul för barnen.
Fika/mat är inte direkt billigt där så picnickorg rekomenderas och det finns bra med platser att sitta på så nån filt behövs inte tas med.
På tivolit finns det flera åkmaskiner som de mindre barnen kan åka.
Ha det så skoj!
Vi var på Furuvik igår. De har en bra hemsida där priser m.m står. Sådant kommer jag inte ihåg. Jag tycker Furuvik är en bra park. Det finns skrindor att låna. 5 eller 10 kr stoppar man i låset. Precis som en kundvagn. Vi har inte barnvagn längre så det är perfekt.
Finns mycke djur att titta på. Det är en förutsättning att små barn gillar djur. Finns djur både att titta på och klappa.
Vid ingången finns även ett bad men det är mest för äldre barn. En plaskdamm finns även om ni blir varma och vill ta ett snabbdopp. Min barn tog även ett litet dopp i plaskdammen då vattnet var underbart varmt.
Det finns lite karuseller man kan åka med små barn. De flesta ska en vuxen följa med på.
Sist men inte mins så finns det en liten lekplats efter vägen. Har för mig att det var nära grillplatsen. Vi valde att ha egen lunchmat med. Kring lunch är det hårt tryck på alla matställen. Minst lika gått att ha egen mat med. Dessutom är det snabbt och enkelt att ta fram när barnen blir hungriga eller törstiga.
Vi har varit på Furuvik två år i rad och barnen älskar det fortfarande. Vi brukar göra några längre utflykter per år. Parken Zoo har vi inte provat men jag ska definikivt skriva upp det. Har du fler frågor så ska jag försöka besvara dem.
Vi var på furuvik förra sommaren med min 7åriga bonus. Tycker de känns lite B då de inte finns så mycket "roliga" djur. på lördag ska vi åka till parken zoo och när dom nämner djurutbudet på parken zoos hemsida tycker jag dom verkar ha mera spännande och annorlunda djur, som lejon
Samt som andra nämnt i tråden så är de ju en nyöppnad kalle kunskap del i parken. Säkert nånting din 3åring kommer gilla.
De känns som att Furuvik inte hängt mer i utvecklingen utan kör på samma gamla. tex. Exakt samma gamla piratskepp och spöktåg som när jag var där för 16 år sedan...
Dom saker som var roliga och mysa för mindre barn som lille puttputt tåget som går igenom parken är borta, lika så bilarna som man kunde åka runt i en bana.
Vi var på parken zoo förra året och jag blev mycket besviken.... Tyckte det var mycket som såg förfallet ut, som fantomenlandet, karusellerna och en del inhängnader... Ibland var det svårt att veta vad man letade efter när det inte fanns skyltar som visade vilket djur man skulle leta efter.... Maten tog slut på de flesta matställena så det blev lång väntan på mat.... Åker inte dit igen!!! Men smaken är ju som baken en del gillar säkert parken zoo...
eth: Fantomenlandet finns inte kvar utan det är utbytt mot Kalle Kunskap numera och inte veta vilket djur man letar efter... om man går stigen runt så ser man alla djur plus att det finns kartor att få vid entrén.
Eth menar nog att info-skyltarna om djuren kunde vara svåra att hitta. Kommer du fram till en inhägnad och du inte ser något djur och inte heller någon infoskylt så har du igen aning om vad du ska titta efter. En apa, en orm, stort eller litet djur. Väldigt irriterande efter att man varit med om de x antal gånger.
Visst finns det säkert info-skyltar vid alla djur, men de bästa vore om skyltarna placerades så att man såg dom när man kom gående på vägen fram mot buren.
Hmm det har jag inte tänkt på faktiskt, det är lätt att bli hemmablind. Ska kika ikväll när vi är där.
Det blev Furuvikparken för oss, vi tog Scandic hotells erbudande med en natt med frukost för hela familjen plus inträde till parken för 1100 kr ca. Vi är jättenöjda! Jag besökte Furuvik som barn och då var det väldigt förfallet, nu var det fint ordnat med allt, karusellerna må vara lite åldersstigna men passade perfekt för vår 3-åring. Badet kändes lite trist mest för att det varit så torrt så gräsmattan var helt färglös, men sonen hade kul i vattnet ändå. Det fanns djur att titta på i alla inhängnader, även om känguruerna var lite svåra att upptäcka. Kul med udda djur som orangutanger och kameler.
Vi hade med egen matsäck och det fanns flera bra ställen att inta den på. Tror inte vi åker dit igen, känns som att det räcker med en gång, men vi var som sagt väldigt nöjda!