• Anonym (irriterad)

vill alla andra mammor ha döttrar eller..?

Jag har två underbara söner! Känner mig så irriterad o ledsen just nu för jag har pratat med en annan mamma som har två döttrar och hon liksom antar att jag hellre skulle velat ha döttrar eller att en av sönerna blivit en flicka. Det är inte första gången det händer. Det är som om man förutsätts vilja ha en flicka bara för att jag är kvinna... nån som känner igen? Jag skulle gärna ha en flicka men jag är inte ledsen eller missnöjd för att jag inte har det utan två söner istället, förstår ni hur jag menar. Jag tänker inte så ofta på dem som POJKAR utan som mina barn. Känns naturligt. Själv är hon tydlig med att hon hoppades på en flicka även med barn nummer två. Vet inte vad man ska säga...hon tycker tydligen att döttrar är bättre än en son. För mig är det nog inte så viktigt, är det för att jag inte har nån dotter? Nu känner jag att jag skulle ha frågat varför hon så gärna vill ha döttrar, vad kan de ge henne som en son inte kan??? Nån som har någon fundering kring detta?

• Svar på tråden vill alla andra mammor ha döttrar eller..?
  • Anonym (Pojkmamman)

jag har också råkat ut för detta. jag har två pojkar och när jag väntade andra så hoppades folk att det, för min skull, skulle bli en flicka denna gång. jag kunde inte alls förstå och sa att jag hoppas på ett barn och inget kön men om man får önska sig lite sådär i hemlighet så ville jag ha en till pojke. min umgängeskrets kunde inte tro på mig och trodde att jag sa så för att slippa besvikelsen över att få en till pojke. alla vill ju ha en av varje, eller? nåja vissa människor är ju bra skumma så strunta du i den där mamman som sa så för det ändrar ingenting, tack o lov!
    mina söner är mitt allt, inte för att dem är pojkar utan för att dem är mina barn!!!

• Anonym (Tvåbarnsmamma)

Jag har en son och en dotter.  Sonen är äldst och när vi planerade barn nr 2 så ville jag hemskt gärna ha en dotter!  Jag tycker dock lika mycket om mina två barn.  Om jag skulle välja så skulle jag hellre ha två döttrar än två söner.  Men en av varje tycker jag är perfekt.  Jag tror ofta att en mamma och en dotter har ett starkare band än en mamma och en son.  På samma vis tror jag att män ofta vill ha söner.

• susannemalmö

De flesta bryr sig nog ganska lite. Jag har en dotter och skulle nog gärna vilja ha en sitter till om jag var tvungen att välja. Det där med en av varje fattar jag inte alls. Men om man som din vännina inbillar sig att alla pojkmammor skulle vilja byta ut nått av sina barn mot en flicka är ju bisarrt.
    Folk tror så mycket, var bara glad att du har mer vett än henne iaf.

• Selfish Geene

Inte jag!
    Jag har faktiskt lite svårt att se mig själv som mamma till en flicka, jag är nog mer av en "pojk-mamma" tror jag

• Anonym ((!))

Jag har oxå fått frågan flera gånger om jag inte önskat en flicka - jag har tre grabbar. Det får verkligen stå för dom. Jag har endast en önskan - ett friskt barn. Min äldsta son är autistisk och det fick mig att inse hur skört livet är och varför skulle då ett visst kön på barnet vara viktigt? Jag är så tacksam att jag kan få egna barn. Fattar inte hur en del kan göra en stor grej av att önska sig ett särskilt kön för att det "hade varit kul". Men men vi är alla olika......

• Feurda

Trist att folk ska gå omkring och tro att alla vill ha döttrar!!!

Jag träffade en tjej en gång som hade två döttrar. Hon frågade om jag visste var det var för kön i magen, visste inte då. Men hon sa, hoppas du på en tjej nu då? Det är väl alla tjejers dröm. Blev så chockad. Där satt jag med min ettåring i knät, som är min dröm. Han är allt jag någonsin önskat. Nu vet jag att det är en lillebror i magen och folk ska kommentera på så klumpigt vis.

Är jätteglad över vår son och är så lycklig att lillebror snart är här! Dom kommer (förhoppninsvis) ha så mycket glädje av varandra i framtiden, det kommer bara skilja 1 år och 10 månader på dom. Sen skulle det skälvklart vara kul att få en tjej i framtiden, det tycker nog alla (få av båda sorten menar jag)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hannes 081122 feurdas.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • susannemalmö

Fast jag tycker att det är ganska klumpigt att ta för givet att alla vill ha barn av båda könen med, varför skulle man vilja ha det?

• nian74

Ja, då kan ni tänka er hur det är för mig som har fyra söner...

Folk verkar tro att jag har försökt få en flicka gång efter gång. Jag älskar mina söner över allt annat och är inte det minsta ledsen över att jag inte fått en tjej (klart att det inte gjort något om det blivit flickor - könet på barnen har helt enkelt inte varit viktigt för mig)
    Det som däremot gör mig ledsen är när folk kommenterar detta. När jag var gravid fjärde gången tog jag reda på könet på ultraljudet mest för att slippa andra människors spekulationer.

På jobbet spekulerades det hej vilt om jag äntligen skulle få en flicka eller om jag "bara" kunde få pojkar...har folk inte viktigare saker att bry sig om?

Jag förstår precis hur du känner dig.

• Feurda
    susannemalmö skrev 2010-07-13 22:40:52 följande:
    Fast jag tycker att det är ganska klumpigt att ta för givet att alla vill ha barn av båda könen med, varför skulle man vilja ha det?
    Okej, fel av mig. Inte alla. Men många vill nog ha blandad sort!´=)
    blivande tvåbarnsmamma feurdas.blogg.se
  • Selfish Geene
    Feurda skrev 2010-07-13 22:45:54 följande:
    Okej, fel av mig. Inte alla. Men många vill nog ha blandad sort!´=)
    jag vill inte ha blandade kön på mina barn! Antingen eller ska det vara.

Eller som jag sa till min mamma när jag väntade sonen och hon undrade om jag trodde att det "skulle bli en flicka eller en pojke?"
    -ja, herregud, det hoppas jag!
Svar på tråden vill alla andra mammor ha döttrar eller..?