Vad äter ni alla på vardagarna???(trött på mat)
Är så trött på att komma på något att äta varje dag, det står helt stilla ibland. Det blir mest fläskpannkaka, köttfärssås o annat trist.
Inspirera mig snälla!
Är så trött på att komma på något att äta varje dag, det står helt stilla ibland. Det blir mest fläskpannkaka, köttfärssås o annat trist.
Inspirera mig snälla!
Kyckling: (Flygande Jacob,Kyckling med ris...kyckling fylld med soltorkade tomater)
Köttfärs:Lasange,köttfärslimpa,Köffärsbiffar,Köttbullar,
Fisk:Lax,Fiskgratäng(hur lätt som helst at göra egen..)Stekt fisk,
Håller med dig om att man har"torka"i bland vad man skall laga till middag,det finns några trådar här på FL som heter Typ "vad skall ni äta till middag"
Ok här kommer en rad med maträtter vi brukar ta till som är snabbt och enkelt och dessutom kan man handla upp så att det finns hemma. Brukar handal för ca 20 dgr i taet, skriver en maträttslista och en shoppinglista och sen andlas det. blir mkt billigare.
Lasagnette, fiskgratäng (färdig), korv och pommes alt. makariner, korvstroganoff, snitzel med potatis och sås (på påse), köttbullar och makaroner eller potatismos och gräddsås på påse), hamburgare, kassler gratineras med ris, pastaröra med korvar i bitar ihopblandat med valfri så (på påse alt, en vit sås med ost i), soppa med pannkakor.
Hoppas du fick nån ide
"vad ska vi äta ikväll"-broschyrerna på ica är ju toppen när man behöver inspiration till veckans middagar tycker jag - få ingredienser krävs och det är mat som ska vara lagad på 30 min!
jag plockar dem i affären, men de finns på icas hemsida oxå:
www.ica.se/FrontServlet&state=veckans_middagstips&showMenu=mat_recept_4
hittills 29 veckor av matförslag att välja mellan!
enkel o vanlig husmanskost:
Stuvade makaroner o falukorv
Fiskpinnar o potatismos
Pannakaor
våfflor
Kalops
Korvstroganoff
Gratinerad falukorv i ugn med potatismos
lasagne
köttbullar
pannbiffar
Renskav
biff med lök
Karrekotletter
fläskkotletter
lövbiff
kyckling
chili con carne
Usch, jag måste vara väldigt kinkig med mat..
men inget av ovanstående tycker jag är gott, något jag skulle vilja laga till min man eller äta överhuvudtaget...suck.
Typ korv och potatismos eller korvstroganoff med ris...är det bara jag som inte tycker att det är riktig "middagsmat"?
Ja...och vad äter vi då? Hm..typ ingenting..
Marinerade lammfiléer i färsk timjan och massa vitlök, stor ex ruccolasallad samt färska gröna bönor
eller bakad potatis med div röror- tonfisk, räkor, lax...
Ungsbakad fisk (gärna i folie och med en massa färska grönsaker instopppat i fisken)
soppor av alla dess slag- hatar dock pulvervarianter..
chili con carne med varmt baguettbröd med vitlökssmör, bakat i ugnen
pasta med sås på b la dill och kräftskjärtar
färsk grillad tonfisk med sallad till, ex gjord på marinerade färska champinjoner samt vanlig grönsallad...
öhh...
...idétorka..
MINI...
det där är ju mat man äter på helgerna o inget jag skulle ställa mig att göra kl 18 efter jobbet....
hehe.. tänk vad vi är olika...
korvstroganoff med pasta o en rejäl sallad o en bit mjukt färskt hembakt bröd o ost... finns det något godare!!!! *mums*
men det tar ju inte längre tid än annan mat!
Idag ska jag äta lövbiffsgryta med timjan och färsk pasta till det.
Sånt här äter vi:
Köttfärslimpa/köttfärsbiffar och potatismos
Kyckling-curry-gryta med ris
Pasta med pastasås (tex. tonfisk-bacon-persilja-färska tomater-creme fraiche)
(Annan form av baconsås, eller med kyckling)
Chili con carne
Paj (taccopaj eller ost och skinkpaj)
Korvgryta och ris (på tex KOlbaz)
Skinksnitzel och hemlagade klyftpotatis
Ost och skinksallad
Köttgryta i olika varanter och ris
Håller med dig MINI25!
Om man ändå ska laga mat kan man ju lika gärna göra nåt gott!
Fiskpinnar, fiskgratäng, korv o mackisar.... det är ju så trist! Hel- och halvfabrikat är ju inte heller gott, sås på påse, eller pulvermos eller fryst fiskgratäng skulle jag aldrig äta tror jag.
Själva äter vi inte så ofta lagad mat i veckorna, mest för att vi jobbar rätt mycket, eller går ut efter jobbet, och kommer hem sent och/eller vid olika tidpunkter och då blir det inte av att vi lagar mat.
Husmanskost funkar väl i och för sig tycker jag, tex köttbullar (hemlagade), men annars gillar jag mer italienskt, asiatiskt (thai, indiskt, japanskt), franskt, spanskt etc etc.
Lammkotletter med ratatouille, bulgur med riktig god lammkorv o grillad halloumi, indisk kycklinggryta.... mums!
Det blir ganska mycket laxfilé i ugn nu på vardagar, det går snabbt och så är det lätt att göra nån sallad/grönsaksrätt till det. Eller kycklingfilé och hummus. Pasta med ruccola, mozzarella, körsbärstomater o pinjenötter - gott o snabbt.
Jag blir riktigt hungrig nu när jag skriver, måste kanske laga till nån middag snart!