• Elisabeth83

    Hur länge klarar sig katterna i värmen?

    Hur länge klarar sig katter instängda i en lägenhet nu när det är så varmt?

    Sambon som skulle ha kommit hem ikväll blir borta längre än väntat och kommer först hem i morgon eftermiddag. Då har de varit ensamma i 1,5 dygn. Jag blev skogstokig när jag hörde detta.. överreagerar jag? klarar de sig i värmen?  Det är väl ca 28 grader i lgh nu när det är så varmt. Han sa att han satt på kranen i badkaret så att det finns lite rinnande vatten..  


    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden Hur länge klarar sig katterna i värmen?
  • LizaLuzis

    Oj.... tror du inte att det går bra förutsatt att de har vatten o mat? Då menar jag en vattenskål och inte det rinnande vattnet. Det kanske är varmare ute är min tanke?
     Tror inte 1,5 dygn är någon fara men jag förstår att du blev arg! Jag skulle också blivit super sur!!

  • Elisabeth83

    Jo det går säkert bra. Men när vi är hemma så är fönstren öppna så att det iaf kommer in luft, speciellt på natten då det är lite svalare ute. De har ju både mat och vatten så de klarar sig. Är bara rädd att de får värmeslag eller så... men det kanske inte katter kan få? :/ Kanske är mer orolig för att jag själv inte klarar värmen så bra!


    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • amalie79

    Har de bara vatten och mat så går det ingen nöd på dem. Det är ju lika varmt överallt inne nu så. Men jag förstår att du blev lite sur, jag gillar heller inte att lämna mina katter ensamma så länge.

  • mosterYster

    Gissar att de går och lägger sig i skuggan någonstans om det blir för varmt. De har ju rinnande vatten att dricka av. Under en soffa eller säng eller så. Tänk på att katter ofta ligger och solar innanför ett fönster där solen lyser in, och man själv tycker att det är stekhett...

  • mosterYster

    Det blev lite fel ordning på meningarna i början men du förstår säkert vad jag menar...  

  • Elisabeth83

    tack för lite lugnande svar :) Nu kanske jag kan sova lite bättre utan att oroa mig. Tur att vi har stor lägenhet i alla fall så det alltid finns något rum som är lite "svalare".. 


    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Kastrull
    Elisabeth83 skrev 2010-07-13 23:49:52 följande:
     Är bara rädd att de får värmeslag eller så... men det kanske inte katter kan få?
    Jo, det kan de så klart få. Katter och hundar svettas inte som oss, deras avdunstning sker genom att de flåsar samt genom trampdynorna. Det är en av anledningarna till att bilen blir livsfarlig för husdjuret om sommaren.

    Förmodligen klarar era katter sig okej i lägenheten om det finns mat, vatten och rum åt skuggsidan. Enligt lag ska man ge sina djur tillsyn två gånger per dygn dock, så där finns ju en del övrigt att önska ur juridisk synpunkt.
  • skorpionen80

    Vi har minst 30 i vår lägenhet, trots öppna fönster. Men tänk om de trillat och brutit benet och måste gå så i över ett dygn? Eller om kranen stängt av sig av någon anledning? Om de puttat till den så det kommer varmt vatten istället?

    Det finns en anledning till varför lagen säger tillsyn minst 2 ggr/dygn.

  • Helena o Mattias

    Våra katter brukar ligga på akvariet


    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • CTMT

    Kanske kan inhandla en liten fläkt sen? Bara så att det kommer lite sval luft ut i rummet :)
    Men som andra säger, bara det finns gott om vatten och mat så brukar katter hitta de svala platserna. Och det är ju bra om dörren till en toalett står öppen då det brukar vara svalaste rummet. Ni kan ju prata om hur du/ni ska ha det så det blir det bästa alternativet för katterna! 


    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Skogstokig

    Det är LAG på att katter ska ha tillsyn minst två gånger per dygn, så att lämna dem ensamma så länge är både djurplågeri plus att ni bryter mot lagen. Tänk på det när ni ska lämna dem nästa gång att kattvakt krävs som ser till dem minst två gånger per dag, eller så får ni ta katterna med er.

Svar på tråden Hur länge klarar sig katterna i värmen?