• Anonym

Brännskadad!

Min son brände sig igår och fick kokhett vatten på båda benen (stort som en tennisboll) på varje ben.
    På ena benet är det en lättare brännskada, men på andra benet är det en "stor blåsa" och så är det ett litet
    öppet sår i kanten. Vi var hos läkaren som inte trodde det var någon fara, men vi förstod knappast vad han sa för han kunde nästan ingen svenska.

Nu vill min son åka och bada i pool imorgon, men jag är mycket tveksam. Han är tonåring och helt oberörd över händelsen. Är det verkligen ok att bada med en 2:a gradens brännskada? Eller bör vi gå till en annan läkare och se över brännskadan igen? Jag vet inte om jag kan lita på den utländska läkaren? Vi fick ingen behandling alls utan blev bara hemskickade. Tacksam för råd!

• Svar på tråden Brännskadad!
  • Belavon

Nu jobbar jag inte alls inom vården men det låter som blåsan med öppna såret måste läggas om. Så att det inte blir infekterat. Att bada är säkert lockande men låter lite riskabelt med klor i såret och det tar ju inte bort alla bakterier i vattnet heller.

Brännskador brukar ju bli värre efter ett tag och inte på en gång. Hoppas det går bra för honom!

Ring sjukvårdsrådgivningen så får du medicinskt kunnande och dit kan du ju ringa nu!

• Anonym

Tack för rådet!

• Ellaria

Bada inte förrän blåsan har spruckit och läkt ordentligt. När jag hade brännskador på händerna sprack min blåsa medan jag badade i klorvatten och det var INTE skönt.

• Jennnyn

Det är viktigt att det inte kommer in bakterier i öppna sår. Därför skulle jag avåda honom att bada, iallafall så länge han har öppna sår. Vill han ändå bada skulle jag se till att täcka området med något vattenavstötande material, så att det inte kommer in poolvatten och bakterier.

Om det är konstaterat att det är just II gradens brännskada han har brukar det behandlas med salvkompresser som hindrar sårytan från att torka ut. Ovanpå salvkompressen läggs torra kompresser. Salvkompressen brukar behöva sitta ca 4 dygn, medan man byter ytterkompressen dagligen.

Sköter man såret på rätt sätt brukar det ta ca. 2-3 veckor för det att läka fint, utan ärrbildning.

Svar på tråden Brännskadad!