• Nallepuhmamma

Får / Kan man dra ut en tand när man är gravid?

Har fruktansvärt ont i min understa visdomstand på vänster sida och tandköttet där är jätte svullet.
    Gör fasansfullt ont och gjort mig slmnlös inatt

Men kan och får man dra ut en tand när man är gravid?
    Tänkte då om bedövningen tex är skadlig för barnet?
    Och röntga vill jag inte göra för jag vet ju vilken tand det är så man kan kanske slippa det?

• Svar på tråden Får / Kan man dra ut en tand när man är gravid?
  • PruttPottan

Jag fick problem med en tand när jag var gravid. De lagade den under tiden. Fanns inte mycket att välja på. Jag var emot att röntga men de lade blyförkläden över.
    Du får ställa för och nackdelar mot varandra. Kan du stå ut med smärtan så vänta om du känner det är fel att ta bedövning osv under grav.
    Det bästa är att ringa och fråga tandläkarna direkt kanske?

• Nallepuhmamma
    RadarQueen skrev 2010-07-14 09:17:08 följande:
    Jag fick problem med en tand när jag var gravid. De lagade den under tiden. Fanns inte mycket att välja på. Jag var emot att röntga men de lade blyförkläden över.
    Du får ställa för och nackdelar mot varandra. Kan du stå ut med smärtan så vänta om du känner det är fel att ta bedövning osv under grav.
    Det bästa är att ringa och fråga tandläkarna direkt kanske?
    Ja men det är s svårt att välja. Man är rädd att ändå välja "fel" val
  • systersandra

Det är inget farligt att laga och dra ut tänder när man är gravid,lokalbedövningsmedlet påverkar inte barnet.Jag drog en visdomstand i v.24.

• Nallepuhmamma
    systersandra skrev 2010-07-14 09:36:40 följande:
    Det är inget farligt att laga och dra ut tänder när man är gravid,lokalbedövningsmedlet påverkar inte barnet.Jag drog en visdomstand i v.24.
    Skönt att höra. Ska ringa sen direkt då jag finner "våran" tandläkare
  • Nimrist

Hej!
    Min mamma jobbar som tandsköterska och där drog då jag en tand då jag var gravid.
    Och man ska absolut INTE ha ett sånt kallat bly förkläde på sig.
    Det har kommit nya studier på att det inte är bra. Eftersom om man har utan far strålningen rakt igenom en och det är ändå bara uppe vid huvudet inte rätt på magen.
    Om man använder ett förkläde i bly så gör det att strålningen åker in i kroppen och studsar sedan runt i kroppen.

• pussgurkan86

jag lagade en tand igår och fick bedövning. det är inte farligt, ända man ska tänka på är att ha förkläde när dom ska ta bilderna.

• Nimrist

Btw så är det farligare att gå runt med tandvärk och ev infektion än att dra en tand med bedövning.

• pussgurkan86
    Nimrist skrev 2010-07-14 09:52:08 följande:
    aha det visste jag inte. jag hade ett förkläde på mig men jag oroar mig inte. det är så mycket som är farligt.
  • Nimrist

Det gör du rätt i ! Som sagt ganska nytt, vet att dom kör så på folktanvården ännu. Mamma är inom den privata. Men det är ju en piss i havet som sagt en gång snarare farligt om man gör det för jämnan. Fatta hur mkt strålning det ska vara att jobba där tex. Då skulle man aldrig få vara en gravid tandläkare ^^

• Menhir

Det är ingen fara, varken med röntgen eller med bedövning. Bedövningen ligger i vävnaden runt tanden och läggs inte i blodet.

Röntgen ger i stort sett ingen strålning under brösthöjd och blyförkläde behövs alltså inte egentligen. Om röntgenröret riktas rätt blir det heller ingen strålning som "fastnar" under förklädet men med felriktat rör har det mycket riktigt visat sig att strålningen "fångas" under blyförklädet. Om jag ska vara ärlig får man anstränga sig för att det ska ske...

Speciellt att gå med infektioner innebär en belastning för kroppen så hellre bli av med tanden! En del blir dock så tunga att de har svårt att ligga ner och då kan det vara en anledning att vänta med mer tidskrävande behandlingar.

Menhir, leg tandläkare (som jobbat under graviditeter)

• Nallepuhmamma

Ja att ligga så lågt ner so man måste hos tandis då dom drar ut tänderna kommer göra mig svimfärdig och ej få luft då jag inte kan ligga på rygg

• Menhir
    Nallepuhmamma skrev 2010-07-14 16:56:39 följande:
    Ja att ligga så lågt ner so man måste hos tandis då dom drar ut tänderna kommer göra mig svimfärdig och ej få luft då jag inte kan ligga på rygg
    Ibland kan man tillfälligt häva inflammationen med antibiotika lokalt vid tanden eller genom att spola tandköttsfickan med bakteriedödande medel.

Dock förutsätter det att tanden i övrigt är i gott skick och inte har karies eller någon rotkanalsinfektion.

I "värsta" fall får du ta en antibiotikakur nu och sedan ta bort tanden efter förlossningen.
  • t0va

Precis som de andra skriver så kan det vara mycket farligare att gå runt med en infektion. Min tandhygeinist förklarade att om man som jag har haft massa inflammationer i tandköttet pga. min sjukdom så det lätt blöder är som att gå runt med ett öppet sår i benet i storlek som en handflata. 

Kolla om du verkligen behöver ligga raklång, det kanske går att få ut tanden ändå. Jag skrapade tandsten för ett tag sedan och fick sitta mer eller mindre rakt upp för fogarna smärtade så när jag låg ner. Blev lite svårare arbetsställning för tandhygeinisten men det gick bra ändå tyckte hon.  

Svar på tråden Får / Kan man dra ut en tand när man är gravid?