• Anonym (Nervös)

Du som gifte dig borgerligt i stadshuset..

Vi ska gifta oss borgerligt i stadshuset om en vecka. Festen kommer inte vara samma dag utan några veckor senare. I stadshuset kommer det vara vi med våra vittnen och någon enstaka till.

Som jag har förstått det är det en simpel process. Men hur brukar det gå till? Vad säger vigselförrättaren? Och vad krävs det av oss att säga? Inte står man väl och upprepar meningar utan det räcker väl med "Ja"?

Sedan undrar jag om det är dumt att komma med en liten bukett dit och en enklare fin klänning, eller känns det fjantigt då det inte är ett stort bröllop och festen är först en månad senare?

Hur var det för er? Hur gjorde vigselförrättaren? Hur gjorde ni? Vad hade ni på er och hade ni blommor?

• Svar på tråden Du som gifte dig borgerligt i stadshuset..
  • Anonym (Syster)

Min syster gifte sig borgerligt förra sommaren. Hon hade vanlig brudklänning och brudbukett, de åkte därifrån i tjusig bil. Tror man kan göra som man vill. Paret efter gifte sig i finare vardagskläder.

• Jasusu

charmen med borglig vigsel är just att man kan ha på sig vad man vill i stort sett!
    Jag hade en enkel klänning och min man kavaj.
    Jag kikade givetvis på alla andra som sod och väntade och somliga hade vanliga kläder,andra kom i en enkel vit klänning.
    Vissa hade blommor andra inte.
    Gör som du själv känner!

Vi fick välja mellan två olika versioner. En kort och en lång.
    Vi tog den korta och vi svarade honom bara ja när han frågade om vi tager.
    Den långa var inte så mycket längre utan den bestod bara av att han pratade mer helt enkelt.
    Vi hade alla barnen med oss så vi kände att den korta skulle passa oss bäst.

Om du googlar på borglig vigsel loch sedan staden du bor i så kanske du kan hitta exakt vad som sägs under vigseln.
    Vet att vissa har lagt ut det iallafall

• Anonym (Nervös)

Tack för infon :)

Hur gjorde ni efteråt? Hade ni festen direkt eller senare eller ingen?

Vi har alltid känt att vi gärna fixar det formella mer enkelt och privat för att sedan ställa till med fest för att fira vårt äktenskap. 

• Anonym (Nervös)

Inga fler som gift sig borgerligt? :)

• Anonym (Syster)

Min syster hade mottagning direkt efteråt. Inte fest direkt, de bjöd på mat och tårta hemma hos hennes mans föräldrar för dem som varit med på bröllopet.

• Majsan70

Man kan ju göra som man vill. Det är lite löpande band metoden. *S* In med ett brudpar o sen ut med dem o in med nästa. Det går oerhört snabbt. Vad de säger kommer jag inte ihåg just nu, men det räcker med ett JA. Själv hade jag svart klänning o maken hade blå chinos o blå kortärmad skjorta. Ingen blombukett.
    Flera av brudparen hade stort följe o riktiga bröllopskläder.

• RosaNapp

Vi gifte oss borgligt. Dock inte i stadshuset så vi var ensamma den dagen.

Jag hade köpt en fin blå klänning och exet hade matchande kläder till det. Hade inga blommor, ville inte ha några. Vi växlade en ring (jag som fick den). Vigselförrättaren läste någon dikt av Lundell, men annars var det snabbt över.

Sen hade vi lite tårta efteråt för våra vittnen (det var dom enda vi bjöd). Vi hade tänkt ha ett större "bröllop" något år senare, men så blev det inte.

• Nanniz

Hej
    Vi gifte oss borgerligt 080808, hade en enkel vit klänning, blombukett bunden av min vänninna, håruppsättning gjord av mitt ena vittne, våra döttrar hade näbbklänningar och buketter som matchade min, mannen kostym och slips som matchade mitt midjeband och tjejernas klänningar..
    låter avancerat men allt var ihop fixat ett par dagar före cermonin och kostade nästan ingenting..
    Sen firade vi med champange och middag på stan för vittnen och våra föräldrar.
    Dagen efter hade vi brakfest med grannar och vänner, c.a 50-60 pers i trädgården hemma, pastasallad och fri mängd bubbel.

Vi är jättenöjda med hur vi gjorde.
  • jelica83

Jag gifte mig i fredags på min makes lunch (haha), iofs i Köpenhamns rådhus, men ändå borgerligt. Nu vet jag inte hur den svenska ceremonin är, men vår var jättefin och det gick fort! Tog knappt tio minuter...

Vigselförättaren berättade lite om äktenskapet och sedan frågade hon om vi ville äkta varandra "tager du xxx xxx att älska blabla" och vi svarade ja och fick skriva under vigselsattesten efter att hon förklarat oss man och hustru. Hon gjorde en liten paus där vi utväxlade ringar och gav varandra en kyss :)

Jag hade en vit strandklänning från HM's rea :) 100,- men med en beige kavaj över och silverdiadem. Min man hade kostym, fast utan slips. Ingen blombukett och inga vittnen, utom de som arbetade där. Det var en vigselförättare, två vittnen och en som var där för att ta foton med vår kamera om vi ville det, och det ville vi ju.

Efter vigseln gick vi tillbaka till jobbet där de ställde till med överraskningsfest med bubbel och tilltugg och bröllopspresenter. Men vi har ingen fest nu, utan väntar till nästa år då vi ska "vigas" kyrkligt i Sverige med hela bröllopsbalunsen med middag och klänning och allt.

Vi gifte oss borgerligt eftersom jag är höggravid och svensk medborgare, min man är dansk och vi bor i Danmark. Så det var mest av praktiskta anledningar innan vår dotter föds i september (annars får hon inte dubbla medborgarskap, vilket vi vill) men en fantastisk känsla. Overkligt men underbart! Hjärta

• GreatMaffian

Vi gifte oss borgligt & hade en stor bröllopsfest några veckor efter som blev riktigt lyckat SkrattandeHur som helst så hade jag på mig en svartvit kortklänning & vita leggins under.. Buketten hade min syster gjort med orange & gula blommor &vita  orkideér.. Min man hade en svart kostym på sig med vit skjorta & en röd slips..

Vi valde en "mittimellan"cermoni (Man kan välja en kort eller en lång) Vigselförättaren började med att tala om varför vi var samlad denna dag, blaha blaha, sen läste hon upp en dikt för oss om kärleken & eftersom vi hade var sin ring så bad hon oss plocka fram dom. Sen va de igång med- Tager du XX till din man/fru.. Så de enda vi behövde säga va JA..

Man kan ju även välja att säga en dikt till varandra.. I borglig vigsel bestämmer du mer eller mindre själv över hur du vill ha det.. Men oftast har vigselförättaren lite förslag själv..

Sedan skrev vi på papprerna & fick med vigselbevis, där står hur hela cermonin gåt till, vad som sags mm.. jag gav min bröllopsbukett till vigselförättaren som en fin gest, det uppskatades.. 

Sedan drog jag & min man till göteborg där vi sov på hotell hela helgen.. Åt på fin resturang & hade en helt superhärlig helg..Skrattande 

• alskdldskjf

Vi gifte oss borgerligt och hade klätt upp oss i lite finare kläder, dock inga bröllopsstasser. Mannen hade på sig finkosytmen och jag hade på mig de finaste kläder jag kunde komma i, var höggravid då.

Vi åkte in till Tingshuset med ett par vänner och fick stå och vänta tillsammans med ett gäng andra par i en korridor. Vissa var klädda i vardagskläder, andra i brudklänning och frack. När det närmade sig vår tur så blev vi tillfrågade om vi ville ha långa (5 minuter) eller korta (3 minuter) varianten och vi valde den långa.

Vi var väldigt nervösa över att det inte skulle vara högtidligt eller romantiskt utan bara kännas som om vi var en i mängden, men hur fel hade inte vi.
    Vi fick komma in i ett stort rum som hade högt i tak med sniderier och vackra tavlor. På golvet låg tjocka dyra mattor och det var kandelabrar lite här och där med tända ljus varvat med vaser proppade med vackra blommor.
    Hon som skulle viga oss var klädd i en lila särk och väntade med ett litet leende.
    Vi fick ställa oss framför henne, jag och mannen sida vid sida, hand i hand och våra vittnen strax bredvid. Hon läste en högtidlig text om kärlek och om livet tillsammans och själva vigselcermonin var kort men känslosam.
    Vi grät alla fyra, för det VAR superromantiskt även om det bara var egentligen fem minuter.

Jag ångrar inte att vi valde borgerlig vigsel, men jag ångrar lite att vi inte valde ha en bröllopsfest efteråt men jag var alldeles för övergravid och hade så ont av foglossningar osv för att ha kunnat njutit av någon större händelse. Istället hade vi bokat svit på en herrgård i närheten och åt en sjurätters middag med våra vittnen innan de åkte hem och vi tillbringade en lugn och mycket romantisk natt i vår lyxiga bröllopssvit.

Sen var det himla kul att åka runt till våra nära efteråt och chocka tårna av dem....hehe...

• Menhir

Vi gifte oss borgerligt med 100 gäster närvarande och med bukett, brudklänning och hela kittet! I stadens rådhus.

Ceremonin tog ca 30-40 min, vigselförrättaren höll tal, det var lite sång och allsång. Helt perfekt!

I flera städer kan man boka in i stort sett hur lång tid man vill bara man är ute i god tid (vi har flera vänner som gift sig borgerligt), i Stockholm har jag förstått att det är stvårt att få mer än "10-minutersvigsel" dock.

Svar på tråden Du som gifte dig borgerligt i stadshuset..