• PolarnOPyret

Inbyggd gps i mobilen = gratis?

En fundering: Ska köpa en mobil med inbyggd gps och vill kunna använda detta smarta verktyg utan att det kostar pengar varje gång. Har alltså inget abonemang där datatrafik ingår.
    Vad behöver man för att detta ska funka? Går det ens att använda gps:en i mobilen utan att det kostar nåt?

• Svar på tråden Inbyggd gps i mobilen = gratis?
  • Pappa G

Det förutsätter ju att kartor och allt som finns i en vanlig GPS också finns sprarat i telefonen..

Vilken telefon är det du tänkt köpa?

Sedan ska du ju också ha i minnet att alla kartor behöver uppdatering med jämna mellanrum. Och det är sällan gratis..

• PolarnOPyret

Att kartor behöver uppdatering är jag helt med på.
    Men hur fungerar det med en inbyggd gps? Måste telefonen koppla upp sig mot nätet? Behöver man köpa ett program?

Jag funderar på att köpa Sony Ericsson xperia x10 mini pro.

• Pappa G

För att du ska få till kartor krävs det ett program/en applikation (Sony Ericsson nämner bl.a. Google Maps™ och Wayfinder) som du får ladda ner.

De allra flesta lösningar bygger på att mobilen kopplar upp sig mot nätet, antingen via GPRS eller WLAN.
    Hur mycket det kostar hänger ju på vilken typ av mobilabbonnemang du har.

• PolarnOPyret

Ok.
    Det finns alltså ingen lösning så att man slipper koppla upp sig mot nätet. Rynkar på näsan
    Tack iaf.

• Kinya

Jag har en Nokia 5800. Den har GPS och kan utan kostnad visa mig var jag är och hur jag ska köra dit jag vill komma. Det kostar inget förutom att det drar lite mer batteri. Hur andra mobiler är vet jag inte.

• Dex

Använder man gps i kombination med karta (google maps) så genererar det givetvis datatrafik. gps:en i sig gör det däremot inte, det är helt beroende av kartan.

Har läst någonstans på swedroid (http://www.swedroid.se/forum/index.php) att man kan konvertera kartor och lägga dem lokalt, prova att söka där...

Varför skaffa en android eller iPhone om du inte har datatrafik??? Köp en vanlig mobil istället...

• PolarnOPyret
    Kinya skrev 2010-07-14 11:39:59 följande:
    Jag har en Nokia 5800. Den har GPS och kan utan kostnad visa mig var jag är och hur jag ska köra dit jag vill komma. Det kostar inget förutom att det drar lite mer batteri. Hur andra mobiler är vet jag inte.
    Okej. Har du ett speciellt program i mobilen då?
  • Svinkall
    PolarnOPyret skrev 2010-07-14 11:41:35 följande:
    Nokia har utvecklat ett eget gps program som dom släppt till sina telefoner =)
    Sanning är subjektivt och allt är relativt
  • PolarnOPyret
    Dex skrev 2010-07-14 11:41:26 följande:
    Använder man gps i kombination med karta (google maps) så genererar det givetvis datatrafik. gps:en i sig gör det däremot inte, det är helt beroende av kartan.

Har läst någonstans på swedroid (www.swedroid.se/forum/index.php) att man kan konvertera kartor och lägga dem lokalt, prova att söka där...

Varför skaffa en android eller iPhone om du inte har datatrafik??? Köp en vanlig mobil istället...

Jag har visst datatrafik, men betalar för det jag laddar ner, vilket inte är mycket.
    Men blir ju säkert mer med en gps i mobilen, men inte så pass så att det är värt att betala en fast avgift varje månad för det.
  • Kinya
    PolarnOPyret skrev 2010-07-14 11:41:35 följande:
    Nokias eget. Kolla deras hemsida eller prata med deras kundtjänst. Jag hämtade kartorna gratis. Sverige och resten av Norden är gratis men resten vet jag inte.  
Svar på tråden Inbyggd gps i mobilen = gratis?