• Wolfclaw

VV i olika städer

Existerar det ens? (Jo det borde väl finnas några som har det). Hur gör man då med skolgång? Måste vara väldigt bökigt och stressande för barnet att tillhöra två olika klasser med olika pedagogik och läroplaner.

• Svar på tråden VV i olika städer
  • eeisor

Jag har inte erfarenhet av vv-boende som du undrar över, men däremot så jobbar jag med bl a skolplaceringar.

När det gäller vv-boende och skolgång så har inte kommunerna skyldighet att ta emot elever som går växelvis och jag vill påstå med 99,99% säkerhet att man inte heller gör det. Dels eftersom det du själv skriver, det blir bökigt och stressande. Att gå i två olika klasser med olika lokala kursplaner, olika ordning inom ämnena, olika undervisningsmaterial osv är knappast bra för barnets behov. Risken är att det väldigt snabbt blir ett mischmasch av modell värre, som ställer krav på barnet som h*n absolut inte ska behöva utsättas för. Dessutom, det skulle också innebära antingen att kommunen där barnet är folkbokfört skulle betala två undervisningsplatser för samma barn eller att den ena skolan erbjuder gratisplats och inget av alternativen är särskilt troliga. Jag menar, vilken kommun släpper frivilligt 60-70 000 kr extra per läsår och vilken skola låter någon gå gratis, särskilt idag när mer eller mindre alla skolor räknar kronor och ören?
     Mer finns att läsa på www.skolverket.se/content/1/c6/01/07/92/gemensam%20vardnad.skolplacering%20NYTTdoc.pdf

Svar på tråden VV i olika städer