• Anonym (äcklad)

PANIK! Har fått små skallbaggar i skafferiet och hela köket!

Orsaken till att jag är anonym är för att jag skäms något fruktansvärt. Bor i lägenhet och har nu råkat ut för någon form av skadedjur. Har under några dagar nu sett små bruna skalbaggar krypa runt i lägenheten. Trodde dom kom utifrån när man haft fönstret öppet o så. Men det visade det sig att dom finns i skafferiet ÖVERALLT! Man är ju livrädd att dom ska sprida sig till grannarnas skafferier samtidigt som jag inte vågar säga något om det här.

Hur får jag bort dom? Det måste gå fort. Vågar inte berätta för hyresvärden vad som hänt. Har städat och så. Det har inte med hygien att göra alls. Får panik. Varför? Inser ju att man måste tala med hyresvärden. Men är så rädd att grannarna ska ta avstånd för att man har fått skadedjur i lägenheten.

Det jobbiga är att skallbaggarna kryper runt i hela lägenheten och blir bara fler och fler....

• Svar på tråden PANIK! Har fått små skallbaggar i skafferiet och hela köket!
  • Ylwis

är det mjölbaggar? oftast brukar man få ta dit anticimex.

kolla igenom all mjöl,bröd ja all mat i skafferierna, släng det som är gammalt eller misstänktsamt. torka utr kökskåpen och rensa avloppen.

Mamma till Alvyn 051015
  • Tårtsmulan

Kan ju faktiskt vara så att de kommer från grannens skafferi från början också? ; )

Ta kontakt med hyresvärden direkt för de lär nog inte försvinna av sig själv....

• Söta Nasse

vi fick sådana en gång och efter samtal med anticimex skulle vi kasta allt med skalbaggarna i och resten skulle vi lägga i frysen, så att ev skalbagge dör och sedan städa rent skafferierna ordentligt. och om de kommer tillbaka har man missat ägg någonstans och då är det bara att göra om allt igen.

Kan ju tillägga att jag kastade det mesta av äckelkänsla. sparade bara allt som var stängt.

Då sa anticimex att jag skulle kontakta de igen om detta inte fungerade 

♥ Flyttat till Täby ♥
  • fruis

Mjölbaggar kommer ibland med i mjöl- och pastapaket så det har säkert inget med er egen renhållning att göra, inget att skämmas för alltså. Men som sagt, man måste rensa ut allt, frysa in resten.

• Anonym (äcklad)
    Ylwis skrev 2010-07-14 13:39:06 följande:
    är det mjölbaggar? oftast brukar man få ta dit anticimex.

kolla igenom all mjöl,bröd ja all mat i skafferierna, släng det som är gammalt eller misstänktsamt. torka utr kökskåpen och rensa avloppen.
    Har ingen aning. Men inte mjölbaggar. Dom är små, platta och ljusbruna och oändligt många.

Har slängt alla torrvaror som haft skalbaggar i sig och även det som inte hade några synliga. Men dom finns i lägenheten också. Hoppas dom dör nu när dom inte har "mat" längre.
  • Anonym (äcklad)
    MrsMcC skrev 2010-07-14 13:38:58 följande:
    låter som fläskängrar www.anticimex.com/Sverige/Privat/Skadedjur/Sk.../
    , och angrepp är sådant som händer. Ta kontakt med värden så att du får hjälp att bli av med dem.
    Det är en bostadsrätt så hyresvärden är väl själva föreningen. Är rädd för att bli vräkt och utesluten pågrund av  det här...
  • Här och nu

Anticimex kommer sällan ut för baggar, men de ger råd per telefon. Inget att skämmas för att man fått baggar. De kan komma från grannen eller ligga i ett stängt mjölpaket från affären. Släng alla öppna förpackningar, skaffa täta burkar o dammsug. Hälsofarliga är de inte, men äckliga. På Anticimex hemsida kan du kolla vilken sorts bagge du fått. Pälsängrar härstammar från större träd.

• Här och nu
    Anonym (äcklad) skrev 2010-07-14 13:49:28 följande:
    Har ingen aning. Men inte mjölbaggar. Dom är små, platta och ljusbruna och oändligt många.

Har slängt alla torrvaror som haft skalbaggar i sig och även det som inte hade några synliga. Men dom finns i lägenheten också. Hoppas dom dör nu när dom inte har "mat" längre.
    Har de en ljus fläck på ryggen? Ja, de dör utan mat. I vissa hus trivs pälsängrar bättre bla. i gamla hus med stommar av trä.
Svar på tråden PANIK! Har fått små skallbaggar i skafferiet och hela köket!