Skaffa katunge - vad ska man tänka på första tiden?
Vi funderar på att skaffa kattunge och jag har lite frågor kring framför allt den första tiden. Vi har idag en hund (dvärgschnauzer 4 år som är hur snäll som helst mot andra djur) och en 2-åring hemma. Jag har haft hund i 12 år så jag är väl van vid ansvaret och den bundenheten som kommer med ett djur men katter känns lite som ett svart hål för mig!
Vi ska isf få hem en huskatt från en kollega till mig, en mycket hanterad liten kattflicka som kommer att vara 13 veckor vid leverans (efter vår semester). Min fråga är nu hur mycket en kattunge kräver i form av sällskap/umgänge/stimulans inledningsvis (och även sedan kanske :)). Måste man vara ledig flera veckor som med en hundvalp och "träna ensamhet"? Eller räcker det med ett par veckor innan man kan gå till jobbet som vanligt? (vi har semester 2 veckor efter leverans och jag jobbar hemma en dag/vecka samt är ledig en dag/vecka = katten är själv max 3- dagar per vecka)
Katten ska ha möjlighet att gå ut då vi bor i hus i ett lugnt villaområde. När kan man börja låta den gå ut och hur "tränar" man det? (ni hör ju att jag är ganska hundifierad :D). Många säger att man kan lämna en katt ett dygn/natt om man åker bort exv lör-sön, hur gammal ska katten vara innan man kan göra det? Hur bunden blir man egentligen i vardagssituationer? Vi åker sällan bort men om/när vi gör det har min kollega lovat att ställa upp och vi har även ett kattpensionat nära. Vi åker "oftare" bort en helg ibland, lör-sön så det är mer det jag undrar över.
ANdra övriga tips för en nybliven kattungeägare med hund och barn i huset är mer än välkomna!! TACK!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-14 14:04
KaTTunge ska det givetvis stå i rubriken. :)