• Hallonpajen

Skaffa katunge - vad ska man tänka på första tiden?

Vi funderar på att skaffa kattunge och jag har lite frågor kring framför allt den första tiden. Vi har idag en hund (dvärgschnauzer 4 år som är hur snäll som helst mot andra djur) och en 2-åring hemma. Jag har haft hund i 12 år så jag är väl van vid ansvaret och den bundenheten som kommer med ett djur men katter känns lite som ett svart hål för mig!

Vi ska isf få hem en huskatt från en kollega till mig, en mycket hanterad liten kattflicka som kommer att vara 13 veckor vid leverans (efter vår semester). Min fråga är nu hur mycket en kattunge kräver i form av sällskap/umgänge/stimulans inledningsvis (och även sedan kanske :)). Måste man vara ledig flera veckor som med en hundvalp och "träna ensamhet"? Eller räcker det med ett par veckor innan man kan gå till jobbet som vanligt? (vi har semester 2 veckor efter leverans och jag jobbar hemma en dag/vecka samt är ledig en dag/vecka = katten är själv max 3- dagar per vecka)

Katten ska ha möjlighet att gå ut då vi bor i hus i ett lugnt villaområde. När kan man börja låta den gå ut och hur "tränar" man det? (ni hör ju att jag är ganska hundifierad :D). Många säger att man kan lämna en katt ett dygn/natt om man åker bort exv lör-sön, hur gammal ska katten vara innan man kan göra det? Hur bunden blir man egentligen i vardagssituationer? Vi åker sällan bort men om/när vi gör det har min kollega lovat att ställa upp och vi har även ett kattpensionat nära. Vi åker "oftare" bort en helg ibland, lör-sön så det är mer det jag undrar över.

ANdra övriga tips för en nybliven kattungeägare med hund och barn i huset är mer än välkomna!! TACK!

Världens finaste Adam kom till världen 18 april!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-14 14:04
    KaTTunge ska det givetvis stå i rubriken. :)
  • Svar på tråden Skaffa katunge - vad ska man tänka på första tiden?
  • Kastrull

Så fint att katten är 13 v när den flyttar hem till er! Redan där har ni börjat på plussidan. Det jag skulle rekommendera er att tänka på redan från start är en bra veterinärvårdsförsäkring samt fullföljda vaccinationer. De första ges i två omgångar när katten är liten. Sedan räcker en gång/år eller i vissa fall varannat, beroende på vaccintyp (veterinären kan ge klara besked).
    Kisse bör absolut inte få leka med snören eller trasslet på födelsedagspresenter. Det kan sluta illa om den lilla får för sig att tugga i sig detta. En del växter är synnerligen olämpliga i hem med djur (och barn), däribland kan nämnas prickblad (dieffenbachia), liljekonvalj, julstjärna, nerium bland andra. Små katter, liksom valpar och barn, har inte alltid koll på vad som är bra att smaka på... Likaså kan små, små leksaker vara livsfarliga om katten sväljer dem. Det är precis som småbarn och valpar på den punkten!

Sedan rekommenderar jag varmt att ni satsar på ett bra foder, skippa lågprisalternativen i snabbköpet. Fel foderval kan leda till ganska obehagliga överraskningar i kattens hälsa efter en tid. Veterinärer samt välsorterade zoobutiker kan tipsa om bra foder.
    Vänj katten tidigt vid att borsten är en trevlig sak och att klotången inte är farlig. Se upp så ni inte klipper i pulpan. (Kloklippning är viktigast om katten går inne, men det är ändå bra att vänja katten så att den tolererar att ni kollar den i munnen och känner på tassarna. En del katter än vansinnigt kittliga mellan tårna...)

Släpp inte gärna ut den på egen hand före sex månaders ålder. Den är fortfarande för liten för att kunna ta vara på sig ordentligt. Och kastrera den hellre än att ge P-piller. Kastration är inte bara bra för att undvika ungar, det är även förebyggande mot bl a juvertumörer, något som P-piller tvärtom främjar uppkomsten av.

Det var lite att börja med... Lycka till med er lilla familjemedlem!

• pluvdo

Hehe när man har en kattunge så VILL man ju vara med den hela tiden. :)
    Jag vet faktiskt inte hur mycket stimulans en kattunge BEHÖVER. Det är ju inte som med hundvalpar som måste tas ut för att kissa och bajsa flera gånger per dag för att de inte är helt rumsrena och kapabla att hålla sig en längre tid än. Kattungar brukar redan väldigt tidigt lära sig att sådant skall göras på lådan, så så sett klarar de sig själva, men åtminstone i början när katten inte går ut än och så så kanske man bör satsa med att vara med den så mycket som möjligt så den vänjer sig vid miljön, er och hunden. Sedan förmodar jag att hunden kommer vara hemma på dagarna också? Lite senare när de vant sig vid varandra kommer katten säkert finna trygghet i att hunden är där under perioderna då ni är borta.

Sedan så, om möjligheten finns så tror jag egentligen det bästa för katter är att få vara två och två. I synnerhet om man planerar att lämna katt hemma ensam under helger och så. Fast att skaffa en till kanske inte är ett möjligt alternativ?

Angående gå ut så tycker jag man skall gå på känsla. Jag har haft katt sen jag föddes, praktiskt taget, och i min familj har vi alltid gått på känsla, inte läst faktaböcker och dylikt för att ta reda på hur man SKALL göra utan snarare gjort vad som känts mest naturligt. Ett bra sätt på vilket att vänja katten vid att gå ut kan vara att släppa ut henne när ni går ut med hunden. Då kan katten följa med er en bit om hon vill det och med tiden en lite längre bit och så. Så kan man prata uppmuntrande med katten så den kanske blir mer avslappnad. Så har vi i vår familj gjort i alla fall.

Med de senaste katterna familjen haft så har de fått gå ut när de varit runt 6 månader, men när jag var liten och vår katt fick kattungar så började de kattungarna gå ut på äventyr redan när de var kanske åtta veckor. Men då var det lite skillnad eftersom deras mamma var med dem.

Jag vet inte vad mer man kan säga. Som sagt så har jag alltid gått på känsla. Inte bara när det gäller katter utan alla djur. Man lär sig liksom vad som passar just det djuret man har och så gör man så. Exempelvis så fick mina två äldre katter stanna ute över natten om de ville det när de var kanske sju-åtta månader gamla, men min yngre katt är nu ett drygt år gammal och henne vill jag inte ha ute över natten än. Så... Ni känner nog själva hur ni vill ha det.

Jag tror inte katten lider av att ni lämnar den ensam tre dagar per vecka i alla fall. I synnerhet inte om hunden är där. I detta varma väder vi har nu kommer katten säkert ändå bara lägga sig och sova någonstans. Katter sover ju mycket. :)

Hoppas något jag skrev var användbart.

Svar på tråden Skaffa katunge - vad ska man tänka på första tiden?