• Kalikå å jag

Det här med utdrivningsreflex..??

Hejsan! Jag funderar över det här med utdrivningen (har många amningsfunderingar, men vi börjar här..) Jag har en liten tjej, en månad gammal, som jag ammar och ger lite tillägg då hon har svårt att gå upp i vikt. Jag känner när mjölken rinner till varje amning (ibland omedelbart och ibland efter en stund) och hon klunkar på, men oftast bara en kort stund, max nån minut men ibland flera. Därefter följer en lång tids sugande som jag upplever mest är snuttande, ofta somnar hon men vaknar om jag tar henne från bröstet, fortsätter hon suga kan det följa en eller vid ett fåtal tillfällen ytterliggare utdrivningar, men det tar tid och ofta blir hon irriterad redan efter första omgången (såvida hon inte somnar). Jag har ett par tillfällen gett henne tillägget i flaska men då blir hon ännu mer irriterad på bröstet, så nu är det sked som gäller. Låter det här normalt? Bör jag försöka låta varje amning innehålla flera utdrivningar? Jag upplever samma sak då jag handmjölkar, efter en kort stund är det "stopp" och jag behöver byta bröst fram och tillbaka många gånger för att få ut något. Kan tillägga att hon ammar ofta (i stort sett aldrig mer än 2 timmar mellan amningsstarterna) och länge varje gång! Tacksam för alla svar och info jag kan få!

• Svar på tråden Det här med utdrivningsreflex..??
  • Tygtiiger

Det är rätt jobbigt för ett litet barn att amma, för barnet måste ju bearbeta mammans bröst för att få igång utdrivningsreflexen, precis som du själv känner.
    Det låter som om din dotter sätter igång en bra utdrivningsreflex, blir lite halvmätt och då somnar och mest har bröstet som napp, och sedan så klart vaknar igen och är lite hungrig.

Prova att klä av henne ordentligt så hon inte blir varm, när hon inte suger så intensivt längre så massera henne i händerna, under fötterna, kittla henne på kinden eller mungipan - så kommer hon igång och suger bättre och kan dra igång en ny utdrivningsreflex. Eller ta loss henne, rapa henne, byt blöja och lägg till andra bröstet.

Utdrivningsreflexen behöver vissa av oss (som jag!! ) träna lite, och man är olika känslig för stress. Adrenalin stänger effektivt av utdrivningen (jag fick mjölkstockning av alla former av stress, räckte med att någon kom på besök - alltså även trevlig stress slog till, det sög!) så ta alla chanser du kan till att amma i lugn och ro. Sov mycket och drick mycket nu när det är varmt.

Och ge inte tillägg med flaska förrän amningen fungerar ordentligt - om din dotter får jobba mycket för att få ut mjölk när hon ammar kommer hon snabbt att föredra flaskan, där hon får mat oavsett hur hon suger. Pipmugg eller sked är mycket bättre.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Jokkan
    Kalikå å jag skrev 2010-07-14 17:36:26 följande:
    Hejsan! Jag funderar över det här med utdrivningen (har många amningsfunderingar, men vi börjar här..) Jag har en liten tjej, en månad gammal, som jag ammar och ger lite tillägg då hon har svårt att gå upp i vikt. Jag känner när mjölken rinner till varje amning (ibland omedelbart och ibland efter en stund) och hon klunkar på, men oftast bara en kort stund, max nån minut men ibland flera. Därefter följer en lång tids sugande som jag upplever mest är snuttande, ofta somnar hon men vaknar om jag tar henne från bröstet, fortsätter hon suga kan det följa en eller vid ett fåtal tillfällen ytterliggare utdrivningar, men det tar tid och ofta blir hon irriterad redan efter första omgången (såvida hon inte somnar). Jag har ett par tillfällen gett henne tillägget i flaska men då blir hon ännu mer irriterad på bröstet, så nu är det sked som gäller. Låter det här normalt? Bör jag försöka låta varje amning innehålla flera utdrivningar? Jag upplever samma sak då jag handmjölkar, efter en kort stund är det "stopp" och jag behöver byta bröst fram och tillbaka många gånger för att få ut något. Kan tillägga att hon ammar ofta (i stort sett aldrig mer än 2 timmar mellan amningsstarterna) och länge varje gång! Tacksam för alla svar och info jag kan få!
    Vår dotter har börjat föredra flaska tyvärr. Jag älskar att amma men hon har inte tålamod, trots att utdrivningen inte tar jättelång tid på sig. Bara hon suger ett fast tag så kommer det, men nu ska det gå undan och hon är otålig. Vi började ge flaska ngn gång tidigare då jag pumpat ut för att pappsen skulle få mata och nu har vi även gett henne lite vatten i flaska nu för att det varit varmt. Efter det vill hon knappt ta bröstet förutom på natten eller innan hon ska vila. Jättetråkigt men det är som det är. Vi har fått börja ge ersättning, hon är 4 månader. Jag ammar så mycket som det går, för jag vill verkligen amma. =) Man gör så gott man kan!

Ang utdrivning så varierar det för oss också, ibland en och ibland flera vid samma bröst och under några effektiva minuter. Det har fungerat bra fram tills nu som sagt, typiskt. =P

Lycka till TS och kämpa på, börja inte med flaska ;)
  • swiitii
    Jokkan skrev 2010-07-14 22:06:23 följande:
    Vår dotter har börjat föredra flaska tyvärr. Jag älskar att amma men hon har inte tålamod, trots att utdrivningen inte tar jättelång tid på sig. Bara hon suger ett fast tag så kommer det, men nu ska det gå undan och hon är otålig. Vi började ge flaska ngn gång tidigare då jag pumpat ut för att pappsen skulle få mata och nu har vi även gett henne lite vatten i flaska nu för att det varit varmt. Efter det vill hon knappt ta bröstet förutom på natten eller innan hon ska vila. Jättetråkigt men det är som det är. Vi har fått börja ge ersättning, hon är 4 månader. Jag ammar så mycket som det går, för jag vill verkligen amma. =) Man gör så gott man kan!

Ang utdrivning så varierar det för oss också, ibland en och ibland flera vid samma bröst och under några effektiva minuter. Det har fungerat bra fram tills nu som sagt, typiskt. =P

Lycka till TS och kämpa på, börja inte med flaska ;)
    Tänkte ge dig ett tips
    Jag har själv fått näsdroppar utskrivet ifrån BVC sköterskan då min kille också var superotålig innan reflexen satte igång. De här näsdroppara (syntocinon) sprutar du ett sprut i ena näsborren ca 5 min innan varje amning, och det fungerar alldeles underbart! Från första dagen jag använde dom har han inte gnällt en enda gång! Jag tycker du ska fråga din ssk om dessa för utan dom hade jag fått sluta amma och nu går det hur bra som helst!
  • Nintendo

Jag har gjort en bröstförstoring för 9 år sen vilket resulterade i nedsatt känsel i brösten och bröstvårtorna, framförallt på höger sida. Detta (tror jag iaf) har gjort att utrivningsreflexen har lite svårare att komma igång för mig och jag måste ofta när jag ammar på höger bröst massera vänstra bröstvårtan samtidigt för att reflexen inte ska ta jättelångtid på sig. Jag är också känslig för stress så ibland vägrar mjölken rinna till helt, oftare på höger bröst än vänster.

Så som någon redan sagt, försök att ha lugn och ro, nässprayet är också jättebra (hade det vid mjölkstockning med första barnet) och massera den andra bröstvårtan samtidigt som barnet suger på den andra så går det säkrt bättre. Ta annars kontakt med en amningsmottagning, dom har mycket erfarenhet!

• Jokkan
    swiitii skrev 2010-07-15 11:24:09 följande:
    Tänkte ge dig ett tips
    Jag har själv fått näsdroppar utskrivet ifrån BVC sköterskan då min kille också var superotålig innan reflexen satte igång. De här näsdroppara (syntocinon) sprutar du ett sprut i ena näsborren ca 5 min innan varje amning, och det fungerar alldeles underbart! Från första dagen jag använde dom har han inte gnällt en enda gång! Jag tycker du ska fråga din ssk om dessa för utan dom hade jag fått sluta amma och nu går det hur bra som helst!
    Tack för tipset, jag ammar bara ca 3 gånger om dagen men bara sedan 4 dagar, kanske inte är för sent ännu då, jag vill verkligen amma! =)
  • swiitii
    Jokkan skrev 2010-07-15 15:05:02 följande:
    Tack för tipset, jag ammar bara ca 3 gånger om dagen men bara sedan 4 dagar, kanske inte är för sent ännu då, jag vill verkligen amma! =)
    tror absolut inte det är för sent. Se till att få dom utskrivna sen är det bara att råamma :)
    Lycka till!
  • Jokkan
    swiitii skrev 2010-07-15 16:56:23 följande:
    tror absolut inte det är för sent. Se till att få dom utskrivna sen är det bara att råamma :)
    Lycka till!
    såg till att få det utskrivet redan idag, första amningen fungerade direkt =P Tusen tack, du räddade min dag, tack!!! =D
  • swiitii
    Jokkan skrev 2010-07-15 17:21:37 följande:
    såg till att få det utskrivet redan idag, första amningen fungerade direkt =P Tusen tack, du räddade min dag, tack!!! =D
    Fyfan vad underbart! Blir så glad av att läsa det att jag får tårar i ögonen! :)
    Jag hoppas att det fungerar lika lätt framöver!
  • Kalikå å jag

Tack för alla råd till mig och Jockan. Bara medvetenheten att andra känner igen sig gör sitt. Vi fortsätter jobba på här hemma med amning och skedmatning, avslappning, massage och allt annat bra ni rekommenderat. Någon skrev att man kan använda pipmugg, är det en sån "vanlig" eller nån speciell variant?
    Nu hoppas jag bara att lilltjejen gått upp som hon ska när vi väger nästa gång. Hon gick upp 190g en vecka då jag gav mellan 30-100ml/dag, då tyckte BVC att jag skulle prova utan tillägg men då jag kom tillbaka veckan därpå hade lillan till min fasa tappat 25g. Så nu ger jag extra då hon verkar väldigt onöjd (30-60ml 1-3 ggr /dag har det blivit). Men ifall jag behöver ge mycket mer är jag rädd att det kommer kännas allt för besvärligt med skedmatning alltför lång tid. Det är inte helt enkelt det här med småttingar!! :)

• Penguine
    Kalikå å jag: Jag hoppas verkligen du får till amningen men om du kommer måsta fortsätta ge tillägg kanske det blir enklare för dig att mata med kopp än med sked. Det finns speciella koppar man kan köpa så man häller i mjölken i munnen på dem, sättet de lapar i sig mjölken ska visst även likna sättet de äter ur bröstet på.
  • Karppinen

Man kan använda vanliga "medicinkoppar", såna där små. Våran för tidigt födda matades med sån när han kom till världen. Dom ska liksom lägga ner tungan i koppen och sen är det bara o hälla försiktigt..

Har precis samma "problem" som ts, men min pojk går gott och väl upp i vikt. (4 veckor gammal) Han ammar en gång i timmen, dygnet runt (ja, jag är helt slut, haha..) Har provat pumpa och kolla hur mycket det finns eftersom han ammar så ofta, jag får bara ut 40ml, och blir nervös att det är för lite. Kanske därför han äter så ofta?
    Har börjat pumpa ur det andra bröstet + det bröstet han just blivit färdig med, och får ihop ca 60ml, sparar det i kylen, och ger han det i flaska när det kommit upp i 80ml. Då sover han längre inför nästa mattillfälle.
    Pumpar så ofta jag kan för att få igång produktionen mer, för att kanske slippa amma 1gång/tim, men jag vete tusan..
    Det känns ju som en "ond cirkel", att han Måste äta ofta för att det inte kommer tillräckligt med mjölk, men han är nöjd när han släpper, och det går knappast att väcka honom, även om vi rapar och byter blöja. Då känns han ju mätt?
    Är lite kluven i det här, vet inte riktigt vad man ska göra? Jag orkar inte amma en gång i timmen, (har gjort i 2 veckor nu, eller mer) kan ju inte ens åka till affären.. Tillväxtperioden borde vara över, och jag borde ju producera mer mjölk eftersom han hänger i dom så ofta??
    Oj vad långt det vart, haha..

• swiitii
    Karppinen skrev 2010-07-18 11:37:54 följande:
    Man kan använda vanliga "medicinkoppar", såna där små. Våran för tidigt födda matades med sån när han kom till världen. Dom ska liksom lägga ner tungan i koppen och sen är det bara o hälla försiktigt..

Har precis samma "problem" som ts, men min pojk går gott och väl upp i vikt. (4 veckor gammal) Han ammar en gång i timmen, dygnet runt (ja, jag är helt slut, haha..) Har provat pumpa och kolla hur mycket det finns eftersom han ammar så ofta, jag får bara ut 40ml, och blir nervös att det är för lite. Kanske därför han äter så ofta?
    Har börjat pumpa ur det andra bröstet + det bröstet han just blivit färdig med, och får ihop ca 60ml, sparar det i kylen, och ger han det i flaska när det kommit upp i 80ml. Då sover han längre inför nästa mattillfälle.
    Pumpar så ofta jag kan för att få igång produktionen mer, för att kanske slippa amma 1gång/tim, men jag vete tusan..
    Det känns ju som en "ond cirkel", att han Måste äta ofta för att det inte kommer tillräckligt med mjölk, men han är nöjd när han släpper, och det går knappast att väcka honom, även om vi rapar och byter blöja. Då känns han ju mätt?
    Är lite kluven i det här, vet inte riktigt vad man ska göra? Jag orkar inte amma en gång i timmen, (har gjort i 2 veckor nu, eller mer) kan ju inte ens åka till affären.. Tillväxtperioden borde vara över, och jag borde ju producera mer mjölk eftersom han hänger i dom så ofta??
    Oj vad långt det vart, haha..
    Jag känner likadant som dig, fast min son är 3½ månad. Han äter 1 gång i timmen just nu, ibland var 40e minut och har gjort det i kanske en vecka, dessutom är han gnällig eftersom där knappt finns nån mjölk när han äter eftersomhan äter så ofta, mjölken hinner ju inte återbildas.
    Vad händer om du låter det gå lite längre mellan amning, blir han skitsur?
    JAg funderar på att prova det nu, för en tillväxtfas borde ju inte vara längre än en vecka....
  • Karppinen

Nej det är helt omöjligt att låta bli, han blir ju galen, låter som han aldrig fått mat, haha..
    Idag har vi haft en bra dag, och ammat var annan var tredje timma, helt otroligt.. Trodde ju nästan han blitt sjuk där ett tag, men jag gjorde ju rätt i att inte pusta ut, för nu på kvällen är vi tillbaka på samma en gång i timmen.. ;P
    Det är väl bara att härda ut då..? Undrar hur länge bara..

• swiitii
    Jokkan skrev 2010-07-15 17:21:37 följande:
    Är så nyfiken! Hur går det, går det fortfarande bra?
    Karppinen skrev 2010-07-18 23:10:08 följande:
    Nej det är helt omöjligt att låta bli, han blir ju galen, låter som han aldrig fått mat, haha..
    Idag har vi haft en bra dag, och ammat var annan var tredje timma, helt otroligt.. Trodde ju nästan han blitt sjuk där ett tag, men jag gjorde ju rätt i att inte pusta ut, för nu på kvällen är vi tillbaka på samma en gång i timmen.. ;P
    Det är väl bara att härda ut då..? Undrar hur länge bara..
    Jag bestämde mig igår för att börja ge ersättning till lillen utöver amningen, han blir inte mätt på bara bröstmjölken. Jag ammar fortfarande som vanligt, men erbjuder ersättning efteråt, brukar bli runt 50-60ml, han får äta så mycket han vill. Det har gjort att jag nu inte ammar mer än varannan till var 3e timme. Skönt! Jag helammade iaf i nästan 4 månader, men han måste bli mätt ju!
  • Jokkan
    swiitii skrev 2010-07-20 11:12:49 följande:
    Är så nyfiken! Hur går det, går det fortfarande bra?
    Tja! Från och till. Vissa dagar full amning, vissa dagar mindre så det varierar. Dessvärre blir hon mer nöjd när hon får flaska och är gladare efter det. Kanaske för att hon får kämpa med bröstet när hon ska ammas.

Börjar acceptera, efter att jag har kämpat på bra, att hon helammats i 4 månader och att flaskan fungerar bäst för henne just nu.

Jag älskar att amma henne och det är supermysigt men samtidigt verkar hon bara vilja när hon ska sova/sover och övrig tid vill hon ha flaska även om det rinner till snabbt i tuttarna. Jag var vissa likadan när jag var liten enligt min mamma.

Jag använde sprayet första 3 dagarna för att få igång produktionen bra igen och sedan dess har jag inte behövs använda sprayet alls.

Vi får se hur länge hon vill nattammas/ammas under vilostunder, men när hon är vaken blir det nog ersättning förutom vissa undantag. Jag har uppriktigt lite svårt att sluta truga och kämpa för nog vill jag hon ska vilja ha mjölk från mig. ;) Är ju så mysigt.

Hur går det själv då?
Svar på tråden Det här med utdrivningsreflex..??