Det här med utdrivningsreflex..??
Hejsan! Jag funderar över det här med utdrivningen (har många amningsfunderingar, men vi börjar här..) Jag har en liten tjej, en månad gammal, som jag ammar och ger lite tillägg då hon har svårt att gå upp i vikt. Jag känner när mjölken rinner till varje amning (ibland omedelbart och ibland efter en stund) och hon klunkar på, men oftast bara en kort stund, max nån minut men ibland flera. Därefter följer en lång tids sugande som jag upplever mest är snuttande, ofta somnar hon men vaknar om jag tar henne från bröstet, fortsätter hon suga kan det följa en eller vid ett fåtal tillfällen ytterliggare utdrivningar, men det tar tid och ofta blir hon irriterad redan efter första omgången (såvida hon inte somnar). Jag har ett par tillfällen gett henne tillägget i flaska men då blir hon ännu mer irriterad på bröstet, så nu är det sked som gäller. Låter det här normalt? Bör jag försöka låta varje amning innehålla flera utdrivningar? Jag upplever samma sak då jag handmjölkar, efter en kort stund är det "stopp" och jag behöver byta bröst fram och tillbaka många gånger för att få ut något. Kan tillägga att hon ammar ofta (i stort sett aldrig mer än 2 timmar mellan amningsstarterna) och länge varje gång! Tacksam för alla svar och info jag kan få!