• Sandris82

Hjälp! Min 7 mån hanhund markerar inne!

Hej
    behöver råd ang min fina dvärgsnauzer hane, 7mån, som helt plötsligt börjat markera inne. Alla vi känner har hund så han markerar hemma hos dem lr när deras hundar är här.

Han är en lugn och "lättfostrad" hund, lydig och lätt på alla sätt. Men vad ska jag göra! Att ha en innekissande hund är inget alternativ!

Tack!

• Svar på tråden Hjälp! Min 7 mån hanhund markerar inne!
  • Sandris82

puff puff

tacksam för svar

• Lathundarna

Har ni varit hos veterinär för att utesluta fysisk orsak? Hur aktiveras hunden i övrigt?

• Sandris82

Nope inte varit hos vet. Tycker det är rätt tydligt att han markerar och inte bara "kan hålla sig", men det kanske kan vara så ändå?

Han aktiveras med hjängympa alla dagar i mindre skala här hemma, som leta godis, söka efter saker, tankenötter, "lydnadsträning", lite light shaping som vi provat på bruks. Vi är en småbarnsfamilj så han hänger med på det mesta vi i familjen gör och leker med barnen.

han är lätt att ta med bort på alla sätt, inte hanig mot andra hundar annars. Går vi ner på stan kan han lätt följa med, kommer det en skällig hund mot honom säger vi "passera" så går han förbi utan att dra i kopplet eller nåt ...

• hmcc

Tror det är hormoner som spökar, nu börjar han bli lite "hane" och kan bli skvättig.

Småhundar är skvättoigare än stora och blir könsmogna tidigare.

Min pappishane gjorde likadant och jag trodde jag skulle bli tokig men han slutade med det strax efter året.
    '
    Under tiden hade vi skvättskydd på honom.

• Sandris82

hmcc: Tack för en positiv erfarnhet!

Han är ju ingen aggressiv hund eller dirket dominant annars, absolut inte mot oss. Mot svärmors tik som vi är vakt åt från igår (vars filt han markeade på, dock ute, sambon "tog "honom på bar gärning) har han lite attityd, det märks liksom på stämmningen "bara" inte genom handling eller morr lr så ... han försöker kaxa i smyg typ ... väx upp fort lille hund!

Svar på tråden Hjälp! Min 7 mån hanhund markerar inne!