• L i n n

Allergisk mot gräspollen och hund och katt.

Idag fick vi provsvaren på sonens allergitest.
    Det visade sej att han var allergisk, svår allergi, mot gräs och pollen.
    Han hade även viss känning på hund och katt.

Vi har en hund. Rynkar på näsan

Hur gör man nu? Ska man vänta tills pollensäsongen är över och se hur pass känslig han är mot vår hund eller måste man redan nu börja tänka på att göra sej av med hunden?

Har ni varit med om detta där ni själv haft djur hemma? Hur gjorde ni eller hade gjort?

• Svar på tråden Allergisk mot gräspollen och hund och katt.
  • Birgitta L

Svar till L i n n:

Du bör göra dig av med hunden. Det finnns redan nu hundhår överallt i ert boende och det tar tid innan det försvinner och om hunden är kvar så blir ni aldrig av med det. Och ju mer ni utsätter er son för allergenet desto svårare allergi kommer han att få framöver.

Jag tycker också att du ska berätta för läkaren att ni har hund (om du inte redan gjort det) för att få råd hur ni ska göra.

• L i n n
    Birgitta L skrev 2010-07-14 19:22:06 följande:
    Svar till L i n n:

Du bör göra dig av med hunden. Det finnns redan nu hundhår överallt i ert boende och det tar tid innan det försvinner och om hunden är kvar så blir ni aldrig av med det. Och ju mer ni utsätter er son för allergenet desto svårare allergi kommer han att få framöver.

Jag tycker också att du ska berätta för läkaren att ni har hund (om du inte redan gjort det) för att få råd hur ni ska göra.

Tack för svar!
    Läkaren visste om att vi hade hund, därför tog hon även prover för det när hon ändå testade för pollen.

• LillaFlingan

det är lättare att sanera efter en hund än vad det är efter en katt.
    googla på det. (har man haft katt kan man behöva ta in en firma för att verkligen SANERA).. efter en hund bör det räcka om ni dammsuger hela ert hem från golv till tak och våttrorkar och damma allt med en våt trasa samt tvättar alla textilier..

ni bör nog göra er av med eran hund, tyvärr.
    risken är vääldigt hög att hans allergi blir värre om ni har kvar hunden..

jag började bli allergisk först som 9åring.. då svällde mina ögon upp,var illröda och kliade något så frenetiskt!
    det var mot kaniner! vi hade en kanin när jag var 5-6år gammal.. och då var det inga problem..
    med tiden fick jag även astma mot kaniner,chinchillor,marsvin,hästar och nu även hundar, är väldigt allergisk mot pollen, kan inte sitta i gräset får extrem klåda på huden med röda prickar, kan inte ta i granar får blåsor då som kliar, känner av våra 3 katter så de får gå ute.. får blåsor som kliar där de har varit emot på min hud sas...

kan inte äta jordnötter&majs..

så för mig började det litet och har eskalerat och blivit värre&värre....
    min pappa & farfar hade/har pollenallergier och astmatiker.. min mamma säger att hon också är pollenallergiker med astma.. (vet faktiskt ej om det stämmer.. däremot fick hon en 9a på allergitest mot katter)...

Så.. för eran sons skull, så bör ni tyvärr göra er av med hunden..
    Tänk även på att eran hund drar med sig en massa pollen in......

• L i n n
    LillaFlingan skrev 2010-07-15 10:14:21 följande:
    det är lättare att sanera efter en hund än vad det är efter en katt.
    googla på det. (har man haft katt kan man behöva ta in en firma för att verkligen SANERA).. efter en hund bör det räcka om ni dammsuger hela ert hem från golv till tak och våttrorkar och damma allt med en våt trasa samt tvättar alla textilier..

ni bör nog göra er av med eran hund, tyvärr.
    risken är vääldigt hög att hans allergi blir värre om ni har kvar hunden..

jag började bli allergisk först som 9åring.. då svällde mina ögon upp,var illröda och kliade något så frenetiskt!
    det var mot kaniner! vi hade en kanin när jag var 5-6år gammal.. och då var det inga problem..
    med tiden fick jag även astma mot kaniner,chinchillor,marsvin,hästar och nu även hundar, är väldigt allergisk mot pollen, kan inte sitta i gräset får extrem klåda på huden med röda prickar, kan inte ta i granar får blåsor då som kliar, känner av våra 3 katter så de får gå ute.. får blåsor som kliar där de har varit emot på min hud sas...

kan inte äta jordnötter&majs..

så för mig började det litet och har eskalerat och blivit värre&värre....
    min pappa & farfar hade/har pollenallergier och astmatiker.. min mamma säger att hon också är pollenallergiker med astma.. (vet faktiskt ej om det stämmer.. däremot fick hon en 9a på allergitest mot katter)...

Så.. för eran sons skull, så bör ni tyvärr göra er av med hunden..
    Tänk även på att eran hund drar med sig en massa pollen in......
    Min son går självklart före alla husdjur i hela världen.
    Det ni skriver om att allergin kan förvärras hade jag inte en tanke på, men ni har såklart rätt.
    Sambon sa direkt att han tyckte vi skulle vänta till vintern, men vi kanske för förbereda oss på att göra oss av med hunden redan nu
  • Dr Mupp

Tyvärr måste hunden väck.

vi stod där för några år sen. Dotterns pricktest visade på allergi mot hund, katt, häst och pollen. Vi hade katt. Vi ompålacerade katten så snart det gick och idag tål dottern att träffa katter.

• L i n n

Sambon envisas med att vi ska göra ett nytt test. Han tror inte på det blodprov sonen lämnade.
    Jag tycker det inte är något att diskutera egentligen, provet har ju gett utslag på allergi mot hund och katt samt gräspollen.

Gör man nya tester hos läkaren om vi vill? Ger ett pricktest "säkrare" svar?
    Behöver man verkligen tvivla?

Sambon menar på att eftersom allerginivån var så pass låg (jämfört med pollen som låg högst på hela skalan) så kanske det vid nästa test inte visar på något alls...

Vi har pälsdjurallergi i släkten så ärftligheten att få allergi och/eller astma är stor nog som den är.

Svar på tråden Allergisk mot gräspollen och hund och katt.