• Anonym

Kan man känna skillnad mellan olika sorters Sertralin?

Jag har en period tidigare (för ca 4 år sedan) ätit sertralin mot depression/utmattning, fick då ett märke som hette Sertralin Bluefish och Sertralin Hexal vilket hjälpte mig efter ett par månader väldigt bra. Nu har jag drabbats igen och mår inget vidare. Har ätit Sertralin Hexal i ca 2 månader och tyckte jag började känna mig bättre och bättre för varje dag. Sist jag hämtade ut ny medicin fick jag dock Sertralin Krka istället, och jag vet inte om jag inbillar mig men jag mår sämre och tycker jag har gjort det sedan jag bytte preparatmärke. Känner mig så rastlös, uppe i varv, lite förvirrad och allmänt konstig.

Finns det någon mer som upplevt detta? Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man känna skillnad mellan olika sorters Sertralin?
  • Anonym

Jag har hört folk som säger att de känner skillnad i hur de mår beroende på vilket Sertralin de äter. Min sambo kände tydlig skillnad mellan märkena och det märktes på honom och jag har hört andra med som säger samma sak.

• Anonym

Tack för era svar, jag blev så rädd att jag skulle börja må lika dåligt igen nu när jag var på väg tillbaka, då ska jag gå ner på apoteket imorgon och be att få den första sorten jag hade.

• Majsan70

Japp svarar jag oxå. Min son äter Sertralin sen ett antal år tillbaka och han kan bara äta en av sorterna annars mår han skitdåligt och får allergiska symptom. Även om de verksamma substanserna är likadana så är det skillnad på andra saker i medicinerna har jag fått förklarat för mig.  Man kan behöva få en anteckning i receptet att de inte får byta ut till liknande preparat.

• Anonym (lisa)

Skönt att höra att det är fler som upplevt detta... Blir så less och irriterad på de som påstår att dessa är precis likadana, jag känner ju att det måste bero på medicinen eftersom jag också började må sämre igen när jag bytte sort. Vet någon om apotekspersonalen kan se vilken sort man hämtat ut för över ett år sedan? jag tyckte nämligen att den sorten hjälpte mig bäst, men kommer inte ihåg vilken av dem det var...

• Majsan70
    Anonym (lisa) skrev 2010-07-14 22:31:09 följande:
    Skönt att höra att det är fler som upplevt detta... Blir så less och irriterad på de som påstår att dessa är precis likadana, jag känner ju att det måste bero på medicinen eftersom jag också började må sämre igen när jag bytte sort. Vet någon om apotekspersonalen kan se vilken sort man hämtat ut för över ett år sedan? jag tyckte nämligen att den sorten hjälpte mig bäst, men kommer inte ihåg vilken av dem det var...
    Jag har för mig att historiken försvinner, men jag kan ju ha fel.
  • aronnax

Det hjälper inte att gå till apoteket, läkaren måste skriva vilket sertralen det skall vara och skriva SIC under, så får du rätt, annars byter apoteket ut till det billigaste...

• Anonym (lisa)

Jag var till apoteket idag och sa som det var och fick byta direkt, fick betala lite mer men det är det ju värt om denna sort passar bättre för mig. Däremot sa de att läkaren kan skriva på receptet att läkemedlet inte får bytas ut mot annat, då blir det billigare.

• aronnax
    Anonym (lisa) skrev 2010-07-15 20:54:54 följande:
    Jag var till apoteket idag och sa som det var och fick byta direkt, fick betala lite mer men det är det ju värt om denna sort passar bättre för mig. Däremot sa de att läkaren kan skriva på receptet att läkemedlet inte får bytas ut mot annat, då blir det billigare.
    Ojdå, fel av mej, sorry, kanske är när det är apodospåsar då??

Lycka till i alla fall!
  • 0okiwio0

Men oj är detta sant???
    Jag har ätit en viss setralin (eller hur det nu stavas)
    Och sen fick jag ett annat setralin märke och fått olika för varje gång jag gått dit
    då vissa e slut m.m. Har kännt mej rätt nere kan det vara olika märkerna????
    Har funderat på det men nu kanske det stämmer?
    Nu fick jag zoloft dom sa att det va exakt samma.. Men kommer dessa hjälpa??

• 0okiwio0
    0okiwio0 skrev 2010-07-17 00:05:21 följande:
    Men oj är detta sant???
    Jag har ätit en viss setralin (eller hur det nu stavas)
    Och sen fick jag ett annat setralin märke och fått olika för varje gång jag gått dit
    då vissa e slut m.m. Har kännt mej rätt nere kan det vara olika märkerna????
    Har funderat på det men nu kanske det stämmer?
    Nu fick jag zoloft dom sa att det va exakt samma.. Men kommer dessa hjälpa??
    jag fick zoloft på apoteket pga att setralinen va slut :/
  • Emblems

Jag har ätit Sertralin Actavis senaste året och blev idag tvungen att ta Sertralin Teva istället då Actavis plötsligt gått från ca 87 kr upp till hela 306 kr! Så då fick det helt enkelt bli Teva. Har någon annan av er gjort bytet från Actavis till Teva? Vad har jag att vänta mig

• Anonym (hm)

Det skall inte vara någon skillnad alls mellan fabrikaten. Det får väl inte ens vara det. De kan ju inte förändra substansen för köper du seratralin skall du också få det. Det skulle ju vara som att du köper bensin men får diesel...det funkar inte.

• Emblems
    Anonym (hm) skrev 2014-08-25 20:02:12 följande:

Det skall inte vara någon skillnad alls mellan fabrikaten. Det får väl inte ens vara det. De kan ju inte förändra substansen för köper du seratralin skall du också få det. Det skulle ju vara som att du köper bensin men får diesel...det funkar inte.

Det aktiva ämnet i tabletterna är det samma, dvs där har du rätt. Men det som kan variera mellan de olika fabrikaten är vilket hjälpämne de använder. Och därför känner olika kroppar olika effekt
Svar på tråden Kan man känna skillnad mellan olika sorters Sertralin?