• Anonym (hmm...)

Herpes

I mars i år fick jag reda på att jag fått herpes. Jag var sjuk som i influensa och mådde mycket dåligt. Sen dess har jag fått återfall 1-2 gånger med jätte små och få blåsor. Men nyligen så började jag med cerazette och har nu fått tillbaka litegrann kan minipillrerna påverka,någon som vet? Eller det kanske bara var i samband med mensen? Har nyligen börjat träffa en kille vi har inte haft sex ännu men jag vet inte om jag ska berätta något för honom? Ni som har herpes hur har ni gjort? Det är ju inte det första man vill säga direkt innan det hettar till...Är herpes som värst det första året eller kommer det vara såhär för mig jämt det går jag och funderar över...hmm... Tack på förhand!

• Svar på tråden Herpes
  • Anonym (Blåsjänta)

Har för mig att herpes alltid ligger och "vilar", även när man inte har utslag.. Har själv munherpes (som alltså är munsår), fick blåsor ett par gånger per år. För två år sen fick jag 5 stycken munsår samtidigt! Sen har det varit relativt lugnt, 3-4 utslag per år.

Men nu på senare tid så är det värre, det hinner nästan inte försvinna innan det kommer ett nytt =( Hade tre stycken samtidigt för tre veckor sen, de försvann, men i samma veva som de försvann så fick jag ett nytt förra veckan. Min anti tog slut, så baddade det i sprit (absolut vodka faktiskt, haha) som torkar ut blåsorna och bedövar smärtan och gör att det försvinner fortare..

Vet inte hur det är med "vanlig" herpes, men jag vet att munherpes har lättare att slå ut i samband med sol, värme, stress, mens osv.

Vet inte hur det är med minipiller dock.. 

• Anonym (Blåsjänta)

Valtrex kan du ju få utskrivet, och så kan du använda xylocain salva som bedövar =)

• Anonym (herpes)

Du har alltid herpes, det ligger och vilar och så får man skov. Det är väldigt olika hur ofta man får skov, det kan vara ofta ett år och mer sällan nästa år. Ofta får man det i samband med att man är sjuk eller allmänt nergången, tex stress mm.
    Jag tycker att du bör berätta det för alla framtida sexpartners, då det kan smitta om ni ej använder kondom. Som mest smittar det då du har fått skov, men det kan även smitta precis innan det bryter ut och då vet man ju inte det än, så mitt råd är att ta för givet att det alltid smittar.
    Det är väldigt vanligt att man har herpes, men färre som faktiskt har en aktiv herpesinfektion och får skov.
    Vet inte om minipiller påverkar, tror nog att det troligtvis var pga din mens.

• Anonym (hmm...)

Tack för era svar! Läste att man kan få det av att sola också kan ju vara det med. Eftersom det här är så nytt för mig så har jag inte lärt känna hur det känns innan det dyker upp. Så vet inte om medicin skulle hjälpa då. Har hört att man kan äta något som heter L-lysin någon som har provat det och vet om det hjälper?

• Anonym

Hej
    Jag har haft herpes i flera år typ 10. Fick det av en kille som inte fattade att han hadde det.
    Viruset finns kvar i din kropp så länge du lever och är mer eller mindre sovande, det du ska göra för din del är att få så bra lindring som möjligt.
    Var uppmärksam på att herpesen ibland inte är blåsor utan mer som en svampinfektion i underlivet, bara kliar och är allmänt obehaglig.
    På hälsokost finns L-ysin som gör att viruset svälter lite sover mer, och kan för vissa ge lindring minska de återkommande skoven man måste testa själv och se hur ens egen kropp funkar. Jag har även testat med Vektavir som är för munherpes i underlivet vid kris och har fått en viss lindring av det. Andra salvor finns på recept.
    Ta kontakt med en gynekolog och säg att du vill leva på ett så bra sätt som möjligt och vill därför veta allt om vilka preparat som finns tillgängliga för att ge lindring testa under längre perioder och se vad som funkar för dig. Se till att få recept utskrivna med lång utgångstid så att du kan gå och hämta färska preparat på apoteket när detta skulle behövas.

Vad det gäller partners, berätta alltid innan sex kommer in i leken, ok det är svårt men du kommer att klara det och hur de reagerar tja det beror på hur "bra" människor de är. Använd kondom.

Tala med dina vänner och om du kan mamma, de brukar var ett bra stöd.
    Jag lever och har det bra kan täncka på det mycket ibland men den gammla klyshan hjälper, Det kunde varit värre Flört
    Kram på dig.

Svar på tråden Herpes