• Mrs staar

avskaffandet av patientkort

jag är kanske lite sen. men fick precis veta att man inte längre behöver ha patientkort..

hur gör man då om barnen blir sjuka o man kommer till sjukhuset?
    eller när man ska in till BB för förlossning?

• Svar på tråden avskaffandet av patientkort
  • Lattemorsa

Vad menar du nu?

Man uppger personnummer, våra datasystem är kopplade mot folkbokföringsregistret och hämtar persondata därifrån. Är det det du menar?

Jag bär den finaste titel en människa kan få - Mamma
  • Mymlan80

Fast det där verkar vara lite olika.
    På min vårdcentral och på närsjukhuset har de avskaffat petientbricka. Men till ULm, förlossningen och BB var jag tvungen att ha med det,

Välkommen Liten 091203
  • Mrs staar

jag bara undrar hur det går till eftersom man inte längre ska använda sig av patientkort. läste på lio.se att om man begär legitimation så ska man kunna legitimera sig. barnen har man ju inte legitimation på

• Nenne 71

Det är olika. I Örebro behövs det på sjukhuset men inte på Vårdcentralerna.

• IssaBL

Jag har inte använt patientbricka på säkert 10 år, man har ju legitimation om de kräver sånt. Ingen har frågat efter brickan heller..

• sirisdotter

Har alla landsting i landet avskaffat patientbrickan?

• Mrs staar

ja när jag pratade med min barnmorska sist jag var där så sa hon att jag måste ha med mig patientbrickan till BB. ja jo det visste jag ju sen sist jag födde barn. men nu eftersom jag flyttat o så, så skulle jag beställa nya patientkort till både mig o barnen. men det går inte står det eftersom patientkortet ska avskaffas. o det beslutet togs i maj 2010.

• Spiro

Nope, västernorrlands landsting kör iaf med patientbricka!

sirisdotter skrev 2010-07-14 20:28:36 följande:

Har alla landsting i landet avskaffat patientbrickan?

• Kya
    Mrs staar skrev 2010-07-14 20:25:45 följande:
    jag bara undrar hur det går till eftersom man inte längre ska använda sig av patientkort. läste på lio.se att om man begär legitimation så ska man kunna legitimera sig. barnen har man ju inte legitimation på
    nej men det gäller ju som i alla andra lägen, du legitimerar dig åt dom.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Tant Green

Här (Stockholm) sa de ganska nyligen på vår vårdcentral att patientbrickorna bara används på sjukhusen nu, inte på vårdcentraler och liknande.

• Lattemorsa
    Tant Green skrev 2010-07-14 20:34:28 följande:
    Här (Stockholm) sa de ganska nyligen på vår vårdcentral att patientbrickorna bara används på sjukhusen nu, inte på vårdcentraler och liknande.
    Fast det stämmer inte riktigt, jag har inte sett patientbrickor på flera år, och jag är sjuksköterska på ett av Stockholms största akutsjukhus Vi använder enbart datasystemen och har gjort länge.
  • Lattemorsa

När det gäller barn TS, så kan jag inte uttala mig säkert.
    Jag jobbar med akutsjukvård vuxen..

Men utifrån en mammasynvinkel: vi har varit en del turer till Astrid Lindgren med vår dotter, inget snack om patientbricka what so ever. De ber helt enkelt att man uppger barnets personnummer och namn.

• Kya

samma här, bor i skellefteå och varit i kontakt med sjukhuset på många sätt genom åren. det har aldrig varit snack om något patientkort varken i broschyrer eller genom någon förfrågan. patientkort är förlegat - det är vanlig leg som gäller.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Tant Green
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:44:32 följande:
    Fast det stämmer inte riktigt, jag har inte sett patientbrickor på flera år, och jag är sjuksköterska på ett av Stockholms största akutsjukhus Vi använder enbart datasystemen och har gjort länge.
    Nä, när jag tänker efter så har vi inte använt patientbricka de senaste besöken på SÖS. Senast var nog 2005 när jag och dottern var mycket där, då hade vi bricka båda två.
  • JazzKermit

Jag trodde också att patientbrickorna var avskaffade sedan länge men när jag var inne på förlossningen för några veckor sedan så frågade de efter patientkortet (!) och eftersom jag inte hade något så fixade de ett till mig på några minuter. Så nu har jag ett kort... som jag antagligen inte kommer att använda igen...  

Svar på tråden avskaffandet av patientkort