NummerTvå0710 skrev 2010-07-15 21:13:28 följande:
Hm.. Svårt det där. Jag är själv ung och var så nära att hoppa av efter andra året då jag blev gravid med min första son, men efter lite påtryck av min rektor och föräldrar, sambon och lite sunt förnuft valde jag att läsa sista året på gymnasiet distans samtidigt som jag var föräldraledig. Var tufft ibland men jag tog studenten som alla andra med bra betyg. Är så GLAD över det beslutet idag och idag läser jag på högskolan till lärare. Jag som absolut aldrig skulle läsa på högskolan.
Iaf tänkte jag på en sak, finns det inte någon annan närstående som kan prata med din dotter, någon kompis som kommer fortsätta skolan,eller någon vuxen hon har förtroende till. Av erfarenhet så lyssnar man gärna in på sin mamma i den åldern fast man vet att det dem säger är ganska bra trots allt.
Om hon nu hoppar av måste hon väl försörja sig själv om hon är myndig? Har själv en halvbror på min pappas sida som hoppade av efter nian och idag är han 18år och lever på soc då han inte kan få jobb utan gymnasieutbildning..
Om hon tar ett sabbatsår så är det väl komvux man kan läsa in kurser på senare, finns väl ganska många alternativ där. Fast då gäller det ju att man verkligen gör det..
Hoppas hon ändrar sig för sista året är det roligaste och det går fort. Andra året på gymnasiet är pest och pina. Första året är roligt för att allt är nytt, andra året vill man bara att tredje ska börja..
Nej, hon kan läsa på gymnasiet. Man kan påbörja program fram tills man är 20 eller 21 om jag inte minns fel.