• Marion

Hoppa av gymnasiet?

Min dotter fyller snart 18 år. Jag skilde mig från hennes pappa för drygt 5 år sedan, och hon har bott hos mig på heltid nästan hela tiden sedan dess. Det har varit många turer med henne som inte alltid varit så lätta att tackla som ensamstående förälder. Hon har en äldre bror som bott lite grann hos sin pappa, men mest hos mig och han har nyss flyttat hemifrån. Min dotter har i perioder skolkat från skolan och vi har varit på "skolråd", och nu säger hon att hon vill hoppa av! När hon ändå har gjort 2 år av 3 i gymnasiet! Hur tacklar jag det? Då får hon ju inget studiebidrag, och jag får inget underhåll!?

• Svar på tråden Hoppa av gymnasiet?
  • High Voltage

Sabbatsår? Går det fortfarande, eller fanns det bara när jag gick på gymnasiet?
    Ett år borta för att få distans....

♥ Molly 011124 ♥ Viktor 040921 ♥ Ludvig 071210 ♥
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Hej!

Jag skulle oxå ta ett sabbatsår, men jag har fortfarande inte gått tillbaka. Är idag 28 år.

Jag ångrar ihjäl mig att jag inte gick klart skolan, för idag har jag ingen utbildning.

Hoppas att hon ändrar sig. 

• saltabanditen

Jag antar att det då är soc som gäller för din dotters skull eftersom du då inte heller är försörjninsskyldig för henne.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Marion

Vad gjorde ni detta sabbatsår? Kan man fortsätta sista året på gymnasiet senare? Eller är det folkhögskola som gäller? Tack snälla ni som svarar!

• High Voltage

Jag tog tyvärr inget sabbatsår (även om jag i efterhand kanske skulle ha gjort just det). Istället gick jag klart, och hoppade in på högskola direkt. Dumt. Klarade mig tre veckor.
    Terminen efter började jag på folkhögskola för attt skaffa mig själv lite distans.

Det finns utbildningar på folkhogskola som ger högskolekompetens. Formerna på folkhögskola kanske passar din dotter bättre. Värt att kolla.

♥ Molly 011124 ♥ Viktor 040921 ♥ Ludvig 071210 ♥
  • kamomillmilla

Om det är skoltrött hon är så kan det vara värt att kolla upp på erat komvux och se vad deras utbud är för gymnisala utbildningar. De ligger på 1½ år till 40 veckor oftast. Sen beror det även på tidigare erfarenheter som kan korta ner tiden.

Jag har själv hoppat av och på och försökt gått om 1 år till och med, men jag är alldeles för skoltrött för att klara av det och ska börja med att ta lösa kurser nu och hoppa på en sån utbildning sen. Då en gymnisal utbildning inte ger tillräckligt med poäng för att fortsätta på högskola så måste det kompletteras med lösa kurser.

• amalie79

Fråga henne vad hon tänkt göra istället? Har hon en bra idé för vad det där sabbatsåret ska innebära så kan det väl kanske vara idé att låta henne testa.

Annars så vet jag inte. Du kunde ju vägra att försörja henne, eller locka med någonting om hon avslutar skolan. Men det känns kanske fel.

• Marion

Jag har försökt att fråga henne, och vi har ju även varit på "stora" möten i skolan med alla möjliga yrkeskategorier, men hon säger bara "vet inte". Jag tycker mig ha försökt allt med att försöka motivera henne, men hon säger att hon inte orkar. Dock känns det ändå som att hon nästan är i mål. när det nu bara är ett endaste år kvar! Hennes största önskan är ju att flytta hemifrån, och det lär ju bara dröja ännu längre om hon nu inte går kvar detta sista år.

• Marion

Jag vill aktualisera denna tråd igen, kan jag få fler reflektioner? Om hon nu tar ett sabbatsår, eller väntar in och söker till folkhögskola - hur ska hon (eller jag!?) försörjas? Hennes pappa betalar ju bara underhåll, och är säkert glad över att slippa det om hon hoppar av.

• Liam0411

Under sista året i gymnasiet är det mycket annat som pågår än den egentliga skolundervisningen. Det är provade av studentmössor, planering av studentfest etc vilket kan göra det sista skolåret roligare. De jag känner som just nu går i gymnasiet eller har gjort de senaste åren säger alla att andra året på gymnasiet var jobbigast. Första året var allt nytt och roligt, andra året hände inget speciellt och det kändes såå långt kvar till studenten, sista året hade de målet i sikte...

Nu vet jag inte vilken linje din dotter går, men så vitt jag vet kan man få anpassad skolgång på alla linjer? Det vill säga att man stryker vissa kurser.  Det kanske kan vara ett alternativ annars? I trean har man väl också individuella val? Det kan nog göra det ännu roligare om hon har fått själva vissa utav kurserna själv. 

Jag skulle försöka prata med henne och ta fram alla fördelar. Livet blir så mycket lättare om man går klart gymnasiet och har en utbildning att stå på. Det ger u henne dessutom högskolebehörighet.  

Älskade och saknade Liam 2004-2006
  • Momalicious

Hinner inte läsa igenom allt men är din dotter skoltrött? För i så fall har jag ett bra tips. Jag var nämligen galet skoltrött och när jag skulle börja trean så delade jag, tillsammans med skolan, mitt tredje år på två år. Alltså läste jag sista året på deltid. Jag gick ut med mina kompisar men jag fortsätta till hösten och gjorde färdigt. Det funkade bra, även om jag fortfarande var väldigt skoltrött.

• Marion

Vi har som sagt varit på flera samtal med olika yrkeskategorier på skolan för att hjälpa henne att fullfölja gymnasiet, och nu senast beslutades det att vi skulle "stryka" eller "pausa" vissa teoretiska ämnen så att hon skulle orka med. Hon är jätteduktig praktiskt, hon går en linje för att förhoppningsvis kunna jobba som inredningsarkitekt, men är less på de teoretiska ämnena. Så precis innan skolavslutningen nu i 2:an har hon en IV-plan. När jag nu häromdagen tog upp det "infekterade" ämnet skola - så sa hon att hon ändå vill hoppa av. Reflektioner på det?

• NummerTvå0710

Hm.. Svårt det där. Jag är själv ung och var så nära att hoppa av efter andra året då jag blev gravid med min första son, men efter lite påtryck av min rektor och föräldrar, sambon och lite sunt förnuft valde jag att läsa sista året på gymnasiet distans samtidigt som jag var föräldraledig. Var tufft ibland men jag tog studenten som alla andra med bra betyg. Är så GLAD över det beslutet idag och idag läser jag på högskolan till lärare. Jag som absolut aldrig skulle läsa på högskolan.

Iaf tänkte jag på en sak, finns det inte någon annan närstående som kan prata med din dotter, någon kompis som kommer fortsätta skolan,eller någon vuxen hon har förtroende till. Av erfarenhet så lyssnar man gärna in på sin mamma i den åldern fast man vet att det dem säger är ganska bra trots allt.

Om hon nu hoppar av måste hon väl försörja sig själv om hon är myndig? Har själv en halvbror på min pappas sida som hoppade av efter nian och idag är han 18år och lever på soc då han inte kan få jobb utan gymnasieutbildning.. 

Om hon tar ett sabbatsår så är det väl komvux man kan läsa in kurser på senare, finns väl ganska många alternativ där. Fast då gäller det ju att man verkligen gör det..

Hoppas hon ändrar sig för sista året är det roligaste och det går fort. Andra året på gymnasiet är pest och pina. Första året är roligt för att allt är nytt, andra året vill man bara att tredje ska börja.. 

• Momalicious
    NummerTvå0710 skrev 2010-07-15 21:13:28 följande:
    Hm.. Svårt det där. Jag är själv ung och var så nära att hoppa av efter andra året då jag blev gravid med min första son, men efter lite påtryck av min rektor och föräldrar, sambon och lite sunt förnuft valde jag att läsa sista året på gymnasiet distans samtidigt som jag var föräldraledig. Var tufft ibland men jag tog studenten som alla andra med bra betyg. Är så GLAD över det beslutet idag och idag läser jag på högskolan till lärare. Jag som absolut aldrig skulle läsa på högskolan.

Iaf tänkte jag på en sak, finns det inte någon annan närstående som kan prata med din dotter, någon kompis som kommer fortsätta skolan,eller någon vuxen hon har förtroende till. Av erfarenhet så lyssnar man gärna in på sin mamma i den åldern fast man vet att det dem säger är ganska bra trots allt.

Om hon nu hoppar av måste hon väl försörja sig själv om hon är myndig? Har själv en halvbror på min pappas sida som hoppade av efter nian och idag är han 18år och lever på soc då han inte kan få jobb utan gymnasieutbildning.. 

Om hon tar ett sabbatsår så är det väl komvux man kan läsa in kurser på senare, finns väl ganska många alternativ där. Fast då gäller det ju att man verkligen gör det..

Hoppas hon ändrar sig för sista året är det roligaste och det går fort. Andra året på gymnasiet är pest och pina. Första året är roligt för att allt är nytt, andra året vill man bara att tredje ska börja.. 
    Nej, hon kan läsa på gymnasiet. Man kan påbörja program fram tills man är 20 eller 21 om jag inte minns fel.
  • NummerTvå0710
    Momalicious skrev 2010-07-16 01:05:55 följande:
    Nej, hon kan läsa på gymnasiet. Man kan påbörja program fram tills man är 20 eller 21 om jag inte minns fel.
    Just ja så är det..
  • LillaTanten

Har bara läst TS och funderar på om en lösning skulle kunna vara att hon byter till IV-programmet om hon alls inte orkar med att plugga?

På de flesta gymnasieskolor kan man nämligen få göra heltidspraktik via det programmet , dvs vara ute på en arbetsplats där hon förhoppningsvis trivs 5 dgr/vecka och få studiemedel för det (om man har tillräcklig närvaro). Då kan hon få pausa från skola och pluggande och kanske ändå motiveras till fortsatta studier senare och ni drabbas inte heller ekonomiskt.

Ta inte för givet att det finns möjlighet för henne att få hjälp ekonomiskt från soc, flera kommuner blir mer och mer restriktiva vad gäller stöd till så unga individer och satsar istället på andra åtgärder. Ta kontakt med din kommun och kolla vad som gäller hos er innan hon/ni tar det slutgiltiga beslutet - och lycka till!

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Majsan70

Jag säger som min mamma sa till mig när jag hoppade av gymnasiet. Då får du skaffa dig ett jobb och det denna veckan. I mitt fall gjorde jag just det och saken var ur världen.

Nu är det inte lika lätt att fixa ett jobb, men jag har samma regel för min son. Vill du hoppa av gymnasoet så skall du ha ett jobb först.

Svar på tråden Hoppa av gymnasiet?