• Fidelia

    Lön som butikschef inom handeln?

    Undrar om någon vet några riktlinjer på löner för butikschefer inom handeln?

    Inom vårt företag är ingångs lönen urusel, och jag skulle vilja veta på ett ungefär vad man skulle kunna försöka förhandla sig till...
    Förstår ju att både ålder o erfarenhet spelar in oxå...

    Men är du butikschef? Vad har du för månadslön? Din ålder och erfarenhet? 

  • Svar på tråden Lön som butikschef inom handeln?
  • AndromedaA

    Finns det alltså butikschefer som inte är inom handeln? För i så fall tror jag man tjänar betydligt bättre om man chefar för en butik som handlar med folk.

    Jag känner en tjej som är chef i en inte så stor butik. Hon brukar tjäna typ 26000 brutto och har kanske 6 års erfarenhet. Jag tror att hon fyller 27 i september.

  • Pappa G

    Ofta brukar det väl finnas en rörlig lönedel numera också..
    Sedan spelar väl enhetens resultat och prestation också in..

  • Smurfan83

    Spelar väl OTROLIGT stor roll vad man har för arbetsuppgifter, butikschef på ett företag kanske inte är i närheten av vad tjänsten innebär på ett annat företag. Därav blir det ju svårt att jämföra löner också.....

  • biologic

    Det beror helt på hur stor omsättning butiken har, hur många anställda "du" har, om du har budgetansvar, inköpsansvar, hur många år du har jobbat, utbildning och tidigare relevant erfarenhet o.s.v. Tror att lägsta ingångslönen låg på ca. 18600:- eller liknande innan förhandlingarna detta året, nu vet jag inte. Men 18600:- är lågt, lägsta lönen bland mina kollegor är runt 20000:- brutto, och då gäller det chefen för den minsta butiken i hela kedjan.

  • Fidelia

    Ok, var intressant att höra.
    Vår ingångslön som BC ligger på 20.000kr, under provanställningen, sen vid fast anställning så går man upp till 22.000kr
    Inom vår kedja är BC ett jäkla skitgöra egentligen... Därför jag tänkte lite om man kunde försöka förhandla till sig 22 direkt om det blir aktuellt... men vi får väl se... 

  • biologic

    Aha, intressant att läsa det du skriver. :) Så ni har fast ingångslön? Samma om man rekryterats externt som om man rekryteras från säljarposition...?

  • Fidelia

    Ja vad jag har förstått det som, så är lönen den samma om man kommer som säljare eller utifrån...
    Visst har jag hört att folk utifrån vill ju ha mer i lön, helt förståligt, men oftast slutar det med då att dom tar ngn inom företaget, på både gott o ont...
    Skulle behövas lite nytt blod i företaget... men ja vår ledning är lite speciell.... 

  • zikki

    Jag har 27 tusen i fast lön, fyra personer i min butik. Möjlighet till 10 tusen i bonus varje månad om jag presterar rätt. Jobbar två kvällar i veckan till 19 och varannan lördag. Styr mitt schema själv för övrigt. Jobbat inom handel sen 1996 av och till, jobbat som butikschef eller avdelningschef sen år  2000 är ca 30 år gammal. Allt går att förhandla om de vill ha dig! :)

  • takida

    Ingångslönen på mitt jobb är runt 24 000, jag låg på närmare 29 000
    5 heltids anställda.

Svar på tråden Lön som butikschef inom handeln?