• Fiva

Ge mig tips på sommaraktiviteter för en 5 åring med gipsat ben, Tack!

Min 5-åriga dotter fick idag hela foten och benet upp till knäskålen gipsat.
    Nu känner jag mig helt tom på aktiviteter man kan göra med detta "hinder".

Jag behöver tips!
    Vad gör man nu under 5 veckors tid. Hela sommaren är ju förbrukad när gipset väl kommer av.

Finns det fler föräldrar här på FL som har otursbarn med gips i detta nu som vill prata av sig lite?

Kom igen nu!

• Svar på tråden Ge mig tips på sommaraktiviteter för en 5 åring med gipsat ben, Tack!
  • Miss Cee

Vet inte om det är små eller stora saker du tänker på men här är mina förslag...

* Boccia kan man spela och sitta stilla på en stol (motståndaren får samla ihop kloten..)
    * Skjut på saker med vattenpistol
    * Ta en båttur (svalkande och trevligt)
    * Fiska
    * Lös korsord
    * Ligg på en filt i skuggan och läs eller lyssna på radio
    * Spela spel
    * Kasta pil

• Fiva

Ja det var roliga förslag!

Nu under semestern är jag ensam med mina döttrar då min sambo jobbar så jag kommer vara själv med min gipsade 5 åring och lilltjejen som snart blir 10 månader. Svårt att hitta aktiviteter där jag inte behöver vara 100% närvarande och engagerad i leken eftersom jag måste hålla span på lilltjejen samtidigt.

Tycker detta är jättesvårt!

• McLeud

Se på film
    Spela datorspel
    Åka till köpcenter(svalt och skönt)
    pussla
    pyssla(pärla m.m.) 

• Fiva
    McLeud skrev 2010-07-14 23:48:02 följande:
    Se på film
    Spela datorspel
    Åka till köpcenter(svalt och skönt)
    pussla
    pyssla(pärla m.m.) 
    Film och dator är inget alternativ i vår familj.
    Jag tycker inte att det är bra för barn att tillbringa sin tid framför en skärm, speciellt inte när det är sommar.

Att åka till ett köpcenter är knappast roligt för henne snarare för mig.

Att pussla och pyssla är en självklarhet även utan gipsade delar.

Jag menar någon typ av sommaraktivitet. Så vi kan vara ute tillsammans.
  • Lady Namárië

Blåsa såpbubblor brukar vara populärt.

Många inomhusaktiviteter kan ju flyttas ut, speciellt om man har trädgård. Vi har gjort en legohörna utomhus (partytält med presenning på gräset och mattor/filtar över), och där är det både svalt och roligt att sitta och bygga lego. Man kan ta ut cd-spelaren och lyssna på musik/sagor ute.

Ha picknick eller lek restaurang (där hon sitter i "kassan" och du får gå och hämta maten när hon har lagat till den).

Förbered måltiderna ute om ni kan. Sitt vid trädgårdsbordet och skär grönsaker eller frukt innan ni lagar mat.

So say we all
  • Nyfiken gul

Fråga henne vad hon vill göra, många som är gipsade är ju oftast lite deppiga och tycker det kan vara skönt att bara få göra vanliga saker.

Att flytta ut aktiviteterna är ju jättebra. att sitta i trädgården och rita och pyssla medan du gör nåt med den lilla är väl jättebra?

sitter hon i nån vagn eller så kan man ju också packa en fikakorg och åka till nån djurpark och bara få lite andra synintryck,.

har man gips kan man ju dessutom också ha ont eller det kan klia, jag vet när jag själv var gipsad i den åldern att mitt humör sjönk väldigt fort så jag hade inte lust/ork med några jätteprojekt. Jag själv var fullkomligt nöjd med att bara få göra något i stillhet så jag kunde få ha ont i fred.

Kan du kanske köpa något särskilt åt henne som hon kan roa sig med ute i den svala skuggan?  Det finns ju massor med roliga pysselsaker för barn i den åldern som går utmärkt att hålla på med.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fiva

Tack för tipsen.

Tror att det börjar klarna för mig vad vi kan hitta på i sommar för att göra den rolig trots gips och smärta.

Svar på tråden Ge mig tips på sommaraktiviteter för en 5 åring med gipsat ben, Tack!