Nån som är duktig på spanska?
Jag ska börja en nybörjarkurs i spanska till hösten och håller på och tränar själv inför den nu i sommar med hjälp av gymnasieböcker för steg 1. Det är alltså alldeles basic nivå. Jag är duktig i tyska och har läst massa universitetspoäng i men spanskan är lite av en utmaning för mig. Det dyker upp en del frågor ibland som jag skulle behöva svar på, så jag startar en tråd och hoppas att nån vill svara.
Dagens fundering. Jag har fattat det som så att spanskan inte är beroende av att man sätter ut pronomen. Till exempel kan det se ut så här (bortse snälla från böjningsfel och så, jag har bara pluggat spanska i två dagar...)
"Dónde está Pedro. Entra en el hotel. llama a su Mujer." Är denna mening rätt i hänseende att man inte behöver sätta ut något "han" i mening två och tre?
Varför blir det då viktigt med pronomen när man frågar efter någons namn? "Cómo se llama" eller "Cómo te llamos" har jag fattat det som att det heter. Måste man ha pronomenet där, eller kan det heta "Cómo llamos" när man frågar om nåns namn? Är det inte underförstått att det är till "du" man pratar när man böjt verbet så?