• Ankissen

Nån som är duktig på spanska?

Jag ska börja en nybörjarkurs i spanska till hösten och håller på och tränar själv inför den nu i sommar med hjälp av gymnasieböcker för steg 1. Det är alltså alldeles basic nivå. Jag är duktig i tyska och har läst massa universitetspoäng i men spanskan är lite av en utmaning för mig. Det dyker upp en del frågor ibland som jag skulle behöva svar på, så jag startar en tråd och hoppas att nån vill svara.

Dagens fundering. Jag har fattat det som så att spanskan inte är beroende av att man sätter ut pronomen. Till exempel kan det se ut så här (bortse snälla från böjningsfel och så, jag har bara pluggat spanska i två dagar...)

"Dónde está Pedro. Entra en el hotel. llama a su Mujer."  Är denna mening rätt i hänseende att man inte behöver sätta ut något "han" i mening två och tre?

Varför blir det då viktigt med pronomen när man frågar efter någons namn? "Cómo se llama" eller "Cómo te llamos" har jag fattat det som att det heter. Måste man ha pronomenet där, eller kan det heta "Cómo llamos" när man frågar om nåns namn? Är det inte underförstått att det är till "du" man pratar när man böjt verbet så?

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Nån som är duktig på spanska?
  • sirisdotter

Det är länge sedan jag läste spanska och länge sedan jag vistades i spansktalande land. 

Alla meningar du skriver verkar rätt utom ?Como te llamas?  dvs du har inte böjt det verbet rätt.   Me llamo/tú  te llamas/el/ella se llama... (ett regelbundet verb som böjs så - tog fram min gamla gramatik för säkerhets skull!).  

Förklara det grammatiskt  med pronomen  får någon annan göra...  (är pensionär nu)    Jag kallar mig/du kallar dig/ han kallar sig - för mig känns det logiskt...

• Ankissen
    sirisdotter skrev 2010-07-14 21:32:24 följande:
    Det är länge sedan jag läste spanska och länge sedan jag vistades i spansktalande land. 

Alla meningar du skriver verkar rätt utom ?Como te llamas?  dvs du har inte böjt det verbet rätt.   Me llamo/tú  te llamas/el/ella se llama... (ett regelbundet verb som böjs så - tog fram min gamla gramatik för säkerhets skull!).  

Förklara det grammatiskt  med pronomen  får någon annan göra...  (är pensionär nu)    Jag kallar mig/du kallar dig/ han kallar sig - för mig känns det logiskt...
    Tack för svaret. Ja det ser jag ju att jag böjde llamas fel. Snurrar lite i huvudet på mig, böjningen på olika verb...
  • mandelkatt

Böjningen av verbet förklarar vem det är som gör något, annars blir det lite tårta på tårta att lägga till han, hon, de osv. Fast om jag minns rätt kan man säga t.ex. yo före verbet för att förtydliga. Vissa verb t.ex. llamarse, att kalla sig, kräver dock att man sätter ut se, te, me etc beroende på person. Finns ett flertal såna verb. Vet inte varför de är konstruerade så :)

• Sorbus

llamarse är ett reflexivt verb, så "te" i como te llamas är inte samma som sak som i dina andra exempel där verben inte är reflexiva. Skulle du skriva ut pronomen så skulle det bli  "como te llamas"

• sirisdotter
    Sorbus skrev 2010-07-14 21:54:10 följande:
    llamarse är ett reflexivt verb, så "te" i como te llamas är inte samma som sak som i dina andra exempel där verben inte är reflexiva. Skulle du skriva ut pronomen så skulle det bli  "como tú te llamas"
    Oj, reflexivt verb. det begreppet fanns inte kvar i min hjärna  sedan 60-talet....   I övrigt är förklaringen tydlig, tack.
  • Ankissen

Thanx!

Det är alltså för att de konstruerar meningen som "jag kallar mig Ankissen" som man behöver "se", "tu" och liknande? För översättningen är ju inte "Jag heter Ankissen" på me llamo Ankissen...

• Sorbus
    Ankissen skrev 2010-07-14 22:02:18 följande:
    Thanx!

Det är alltså för att de konstruerar meningen som "jag kallar mig Ankissen" som man behöver "se", "tu" och liknande? För översättningen är ju inte "Jag heter Ankissen" på me llamo Ankissen...
    Ja, i och med att man använder just det reflexiva verbet llamarse för att uttrycka att man heter något så blir det så.
    För att jämföra med svenskan så skulle det blir ungefär som att säga "jag bryr om miljön" istället för "jag bryr mig om miljön" om man skulle lämna bort "se" i "se llama". Inte rätt alltså. Däremot lämnar man bort pronomen i spanskan därför att det framgår ju redan av verbets böjning, precis som någon redan skrev.
  • Ankissen

Dagens fråga nu då!

Jag läser om uttal i min lärobok och då står det så här:
    b/v uttalas som svenskt b när det står först i ordet och efter att man gjort en paus. Så uttalas b/v även efter m och n.

b/v uttalas inne i ett ord eller en mening som slappt b, läpparna trycks inte helt samman ex Buba, Avila, de Vigo.

Nu blir jag konfunderad. Finns det alltså ingen skillnad mellan dessa båda bokstäver i uttal?

Uttalar man staden Sevilla "Sebija"?

• La Estrella
    Ankissen skrev 2010-07-15 22:49:40 följande:
    Dagens fråga nu då!

Jag läser om uttal i min lärobok och då står det så här:
    b/v uttalas som svenskt b när det står först i ordet och efter att man gjort en paus. Så uttalas b/v även efter m och n.

b/v uttalas inne i ett ord eller en mening som slappt b, läpparna trycks inte helt samman ex Buba, Avila, de Vigo.

Nu blir jag konfunderad. Finns det alltså ingen skillnad mellan dessa båda bokstäver i uttal?

Uttalar man staden Sevilla "Sebija"?
    Spanjorerna skiljer inte på b/v på samma sätt som vi för utan det blir någon slags blandning av b/v, så ljuden hörs inte så mkt var för sig utan någon slags blandning blir det..
    var dig själv, alla andra är redan upptagna
  • sirisdotter
    v i k t o r i a skrev 2010-07-29 11:57:53 följande:
    Spanjorerna skiljer inte på b/v på samma sätt som vi för utan det blir någon slags blandning av b/v, så ljuden hörs inte så mkt var för sig utan någon slags blandning blir det..
    Jo;  Barcelona och Valencia - första bokstaven låter likadant.
Svar på tråden Nån som är duktig på spanska?