• marthinalarsson

Vill ej ta flaska!!

Hej jag har en liten tjej på 4,5 månad då jag tycker hon är lite för smal och känns inte längre tryggt att amma eftersom hon står stilla i sin vikt vill jag börja med ersättning men hon vill ej ta flaska.....har provat 4 olik men ingen funkar....finns det någon som haft samma problem?? kanske finns någon "speciell" flaska som många gillar?? kram

• Svar på tråden Vill ej ta flaska!!
  • Lady Namárië

Mina har enbart gillar MAMs Ultiventflaskor med Silk teat-nappar (tror jag de heter), men de kanske du har testat?

Annars kan det väl vara innehållet hon inte gillar. Har du provat både Nan och Semper? Om du har lite bröstmjölk kvar kan du ju också testa att blanda under en övergångsperiod, så hon vänjer sig vid smaken.

So say we all
  • La Lola

Det är bara att fortsätta testa.

Vi fick oxå prova flera innan vi hittade rätt o då blev det en MAM...en sån där tjock med en slags ventil i botten.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • gryning2

Min son gillade Dr Browns flaskor.

• Luulu

Hade samma problem, vi testade alla möjliga flaskor men ingen funka, och tillslut fick man ta till med att "tvinga"
    Då erbjöd vi enbart flaskan när han va hungrig och till slut efter många om och men gick det! Så pröva på!!
    MAM va den flaskan som gick hem då, den har en dianapp som påminner om bröstvårtan!

Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • marthinalarsson

Tack för era svar....ser ut som om jag ska testa mam flaskan =)

• Espem

Vi håller också på och vänjer en lite motvillig dotter med flaska. 

Hon kunde äta utan problem ur flaska när hon var nyfödd men sen använde vi inte flaska på ett tag och när vi ville det igen så ville inte hon!

MAM har funkat bäst.
    + som nån sa, bara försöka när hon är riktigt hungrig.
    + vara noga med temperaturen, dom ska ju inte bränna sig men vår dotter vägrar äta om det är för kallt.
    + härma amningssituationen, sitta på samma sätt etc.
        lugn och ro är viktigt för vårt barn, att inte bli störd, men sånt kan ju vara olika
    + vi har inte trugat och tvingat utan låter det ta tid med tillvänjningen.

vår dotter är också smal - över längdkurvan och på/under viktkurvan, men ökar stadigt i vikt och BVC har inte signalerat att det skulle vara nåt problematiskt, vi vill flaskmata för att båda föräldrarna ska kunna ta barnet ensam.

lycka till, det går nog snart bra för både oss och er! 

• Blomma 83

Har samma problem. Provat alla flaskor och nappar utan resultat. Provat både med ersättning och bröstmjölk, men ICKE......
    Tips önskas här oxå 

• Tigrino

Pipmugg som de måste suga på för att få ut något... testade för skojs skull på fyramånders sonen idag, med lite vatten. Han hatar flaska, men pipmuggen tuttade han på som vansinnig! 
    Vi stod som frågetecken här hemma, var det verkligen så enkelt?  

• Blomma 83
    Tigrino skrev 2010-07-15 23:38:47 följande:
    Pipmugg som de måste suga på för att få ut något... testade för skojs skull på fyramånders sonen idag, med lite vatten. Han hatar flaska, men pipmuggen tuttade han på som vansinnig! 
    Vi stod som frågetecken här hemma, var det verkligen så enkelt?  
    Mitt problem är att han inte fattar att han ska suga. provade pipmugg oxå men inte det heller gick. 
    Han är varken nöjd eller missnöjd. Tuggar liksom på den...... 
  • Espem

Vi hade ju inte problem med nåt annat än barnets lust att äta ur flaska, så vet inga såna tricks som gäller teknik, men det som gjorde att det började funka för oss just var att vi var konsekventa. Orkade prova lite i början av nästan varje måltid, så hon fick många försök på sig och tid att vänja sig.

ibland ville hon inte alls, ibland lite, ibland hela mål. Hela tiden utan särskilt mycket trug från vår sida. Och nu funkar det igen. 

Svar på tråden Vill ej ta flaska!!