Ge mig maträtter/recept med få ingredienser
Jag är lite lat och har trångt kylskåp. Ge mig gärna en massa maträtter/recept med få ingredienser om ni har tips.
Jag är lite lat och har trångt kylskåp. Ge mig gärna en massa maträtter/recept med få ingredienser om ni har tips.
*köttfärssås /lök,krossadetomater,tomatpure,kryddor)
*omelette
*pannkaka/plättar
*gryta (kött,buljong, paprika,lök,soya,redning)
*Crepe´s (överbliven köttfärssås och plättar)
*Wook (wookgrönisar medd antingen kött,kyckling,fisk eller räkor)
www.kokaihop.se/recept/lax-med-fetatacke
ser inte så frestande ut kanske, men är verkligen jättegod! Funkar fint med kyckling istället för lax också!
Ylwis: Tack Wooken är en klar favorit här hemma och omeletten. Det jag inte tänk på att göra är grytor.
miss alm: Wow, såg supergott ut. Älskar lax och kyckling. Det var typiskt sånt recept jag var ute efter.
miss alm: glömde skriva tack
Bra tråd! Så här på sommaren känns det extra viktigt att kunna slänga ihop något snabbt!
Laxpasta !
*Lax för 4 pers
*Creme Fraiche 5 dl
*Grädde 5 dl
*Fiskbuljong 2 st
Stek lax i stekpanna. Smula den i småbitar. Smula ner 2 fiskbuljong, häll över grädde och creme fraiche. Häll till sist över kokad pasta.
Supergott!!
Ha gärna citronpeppar till.
Laxpasta !
*Lax för 4 pers
*Creme Fraiche 5 dl
*Grädde 5 dl
*Fiskbuljong 2 st
Stek lax i stekpanna. Smula den i småbitar. Smula ner 2 fiskbuljong, häll över grädde och creme fraiche. Häll till sist över kokad pasta.
Supergott!!
Ha gärna citronpeppar till.
Färre ingredienser än så här kan det väl knappast bli för en måltid. Dessutom snabbt, enkelt, billigt, gott och nyttigt.
1,5 dl röda torkade linser
5 dl buljong (kyckling, grönsaker eller kött, vad man behagar)
Skölj av linserna.
Koka upp dem i vattnet med buljongtärningen i (snabbast om man kokar upp vattnet i vattenkokare).
Låt koka på svag värme i ca 15 min.
Passera med stavmixer eller vispa samman allt till en slät soppa
Vill man få den krämigare (och lite fler ingredienser) så reder man av den med 0,5 dl vispgrädde och en äggula, samt serverar med hackade räkor i creme fraiche.
Riktigt goda saker ni tipsat
Tips från mig:
Burkskinka, ny potatis och mimosasallad
Salladskyckling (en påse) stek den och sedan i med en burk creme fraiche 5 DL och sedan en påse tacokrydda i det. Servera tagatelle eller makaroner.
2 laxfileer stek dem. Hacka en lök och en paprika, stek dem med laxen. Sedan i med en burk creme fraiche och chili krydda och hackad vitlök. Servera med ny potatis
Stek 2 paket bacon sedan häll i 2 burkar tacosås och sedan en burk creme fraiche. Servera med pasta