• Boom

Ge mig maträtter/recept med få ingredienser

Jag är lite lat och har trångt kylskåp. Ge mig gärna en massa maträtter/recept med få ingredienser om ni har tips.

• Svar på tråden Ge mig maträtter/recept med få ingredienser
  • Ylwis

*köttfärssås /lök,krossadetomater,tomatpure,kryddor)
    *omelette
    *pannkaka/plättar
    *gryta (kött,buljong, paprika,lök,soya,redning)
    *Crepe´s (överbliven köttfärssås och plättar)
    *Wook (wookgrönisar medd antingen kött,kyckling,fisk eller räkor)

Mamma till Alvyn 051015
  • Boom

Ylwis: Tack Wooken är en klar favorit här hemma och omeletten. Det jag inte tänk på att göra är grytor.

miss alm: Wow, såg supergott ut. Älskar lax och kyckling. Det var typiskt sånt recept jag var ute efter.

• Boom

miss alm: glömde skriva tack

• Matredaktör

Bra tråd! Så här på sommaren känns det extra viktigt att kunna slänga ihop något snabbt!

• Emelie873

Laxpasta !
    *Lax för 4 pers
    *Creme Fraiche 5 dl
    *Grädde 5 dl
    *Fiskbuljong 2 st

Stek lax i stekpanna. Smula den i småbitar. Smula ner 2 fiskbuljong, häll över grädde och creme fraiche. Häll till sist över kokad pasta.
    Supergott!!

Ha gärna citronpeppar till.

• Dilara06
    Emelie873 skrev 2010-07-15 11:06:39 följande:

Laxpasta !
    *Lax för 4 pers
    *Creme Fraiche 5 dl
    *Grädde 5 dl
    *Fiskbuljong 2 st

Stek lax i stekpanna. Smula den i småbitar. Smula ner 2 fiskbuljong, häll över grädde och creme fraiche. Häll till sist över kokad pasta.
    Supergott!!

Ha gärna citronpeppar till.

Mmmmm lät super duper gott:F
  • MBert

Färre ingredienser än så här kan det väl knappast bli för en måltid. Dessutom snabbt, enkelt, billigt, gott och nyttigt.

1,5 dl röda torkade linser
    5 dl buljong (kyckling, grönsaker eller kött, vad man behagar)

Skölj av linserna.
    Koka upp dem i vattnet med buljongtärningen i (snabbast om man kokar upp vattnet i vattenkokare).
    Låt koka på svag värme i ca 15 min.
    Passera med stavmixer eller vispa samman allt till en slät soppa

Vill man få den krämigare (och lite fler ingredienser) så reder man av den med 0,5 dl vispgrädde och en äggula, samt serverar med hackade räkor i creme fraiche.

• Boom

Riktigt goda saker ni tipsat

Tips från mig:
    Burkskinka, ny potatis och mimosasallad

Salladskyckling (en påse) stek den och sedan i med en burk creme fraiche 5 DL och sedan en påse tacokrydda i det. Servera tagatelle eller makaroner.

2 laxfileer stek dem. Hacka en lök och en paprika, stek dem med laxen. Sedan i med en burk creme fraiche och chili krydda och hackad vitlök. Servera med ny potatis

Stek 2 paket bacon sedan häll i 2 burkar tacosås och sedan en burk creme fraiche. Servera med pasta

Svar på tråden Ge mig maträtter/recept med få ingredienser