• Ängeln001

spädbarn förstoppad!

hej
    min bebis som är snart två veckor är förstoppad och det har inte kommit riktig bajs förutom några klumpiga hårda sten klumpar dom senaste 48 timmarna. hon får semper 1 och idag bytte vi efter barnmorskans rekommendationer till NAN 1 med olja i.
    än hjälper det inte. men hon pressar för fullt i mellanåt...

är det vanligt?
    är det farligt?
    kan jag gör nåt annat än och bara vänta?
    min mjölk i brösten är snart slut men försökt idag att ge henne bröstet men hon blev aldrig mätt så hon fick till slut ersättningen!
    hur långt tid tar det tills hon börjar bajja som vanligt?

känner mig som en dum mamma, önskade jag kunde ta hennes värkar!!!!

tacksam för svar!

• Svar på tråden spädbarn förstoppad!
  • krompa

Köp hem laktulos och börja ge i ersättningen och kontakta bvc eller en barnläkare.

Hoppas det löser sig snart för din lilla tjej.

• Sofiaochjonas

Vår dotter var så, i flera flera veckor..hade svåra kolikattacker och kräktes kaskadspyor. Började när hon var typ 7 veckor, höll sig i 1.5-2 mån (hon har nästan precis blivit bra). Säger som föregående, LACTULOS! Vi fick ge vår tjej 5 ml två gånger om dagen efter läkarens inrådan. Han gav även henne lavemang först, sedan fick vi köra med lactulos. Ring BVC så får du säkert ringa en barnläkare..

• paloma84

* Bröstmjölk är bra
    * Tempa henne lite försiktigt
    * Har hört om vissa som har använt lite Lactulos, kolla upp från vilken ålder det är lämpligt!
    * Massera magen lätt, tror att det var som en halvmåne från vänster till höger och sen böj benen upp mot magen 6 gånger, skifta detta 3 gånger...

Om det uppstår när hon är äldre så kan du blanda ut messmör i vällingen, päron, katrinplommon, vatten.

• Sofiaochjonas
    paloma84 skrev 2010-07-14 23:31:58 följande:
    * Bröstmjölk är bra
    * Tempa henne lite försiktigt
    * Har hört om vissa som har använt lite Lactulos, kolla upp från vilken ålder det är lämpligt!
    * Massera magen lätt, tror att det var som en halvmåne från vänster till höger och sen böj benen upp mot magen 6 gånger, skifta detta 3 gånger...

Om det uppstår när hon är äldre så kan du blanda ut messmör i vällingen, päron, katrinplommon, vatten.
    Vi har prövat att ta bort lactulosen för vår dotter och ger henne allt det du skrev istället , haha. Men tyvärr hjälper inte det,  nu är hon svårt förstoppad IGEN efter bara några dagar utan lactulos. Antaligen blir det lavelang hos läkaren igen..Men vore ju skönt om det hade funkat ^^
  • paloma84
    Sofiaochjonas skrev 2010-07-14 23:38:24 följande:
    Vi har prövat att ta bort lactulosen för vår dotter och ger henne allt det du skrev istället , haha. Men tyvärr hjälper inte det,  nu är hon svårt förstoppad IGEN efter bara några dagar utan lactulos. Antaligen blir det lavelang hos läkaren igen..Men vore ju skönt om det hade funkat ^^
    Hm.. undrar om de kan vänja sig vid lactulos...?
    Och att man bör vänja av och att det sen ger med sig?

Kom ihåg att vår dotter var lite pruttig och hon bajsade bara var 10-14 dag, jag ammade ju bara så det var ej farligt att hon bajsade så sällan... Men kom ihåg att hon tyckte det var lite jobbigt de sista dagarna, så vi gav henne nått... Semper magdroppar fanns.. och nån annan variant... Men sen tänkte vi nog att vi ej kunde ge henne detta i evighet så vi använde bara en liten flaska och sen slutade vi..

Sen började jag med massage och benböj :)

Än idag blir hon lätt hård och päron och katriplommon har funkat toppen som tur är :)
  • tjoohalia

min son har också problem med magen (han är 3månader nu) även när jag ammade honom (första 2veckorna) hade han svårt att bajsa, det var liksom inte löst som det var med första sonen.
    eftersom han inte lärde sig att ta bröstet ordentligt och jag inte kunde sitta och pumpa hela dagarna så började vi med ersättning, då blev det ännu värre. du kan ju testa NAN HA1 istället för NAN1 och ha i lite olja.
    nu är min son mjölkallergiker och vi har testat 7olika ersättningar (inkl. de vanliga) har äntligen hittat en som passar honom men han har svårt att bajsa ändå så tillslut fick vi börja ge honom laktulos.
    MEN det var efter att vi träffat läkare som skrev ut det. innan gav vi honom resulax ca 5ggr på sjukvårdsrådgivningens uppmaning (dom fick inte rekommendera laktulos eftersom han är så liten) men vi ville inte ge honom det hela tiden.
    det funkar nu med laktulos men vi väntar på att han ska bli 4månader så vi kan testa med katrinplommon och så om det hjälper, vill helst att han ska lära sig att bajsa "själv"
    läkaren vi träffade trodde inte att han hittat reflexen att bajsa för han kunde inte bajsa när det bara var löst heller.

så jag tycker inte att du ska testa laktulos utan att träffa en läkare, på apoteket kommer dom också avråda dig från det. man ska alltid prata med läkare när det är läkemedel till så små barn även om den är receptfri.

• Sofiaochjonas
    paloma84 skrev 2010-07-14 23:44:51 följande:
    Hm.. undrar om de kan vänja sig vid lactulos...?
    Och att man bör vänja av och att det sen ger med sig?

Kom ihåg att vår dotter var lite pruttig och hon bajsade bara var 10-14 dag, jag ammade ju bara så det var ej farligt att hon bajsade så sällan... Men kom ihåg att hon tyckte det var lite jobbigt de sista dagarna, så vi gav henne nått... Semper magdroppar fanns.. och nån annan variant... Men sen tänkte vi nog att vi ej kunde ge henne detta i evighet så vi använde bara en liten flaska och sen slutade vi..

Sen började jag med massage och benböj :)

Än idag blir hon lätt hård och päron och katriplommon har funkat toppen som tur är :)
    Jo så kan det mycket väl vara! Ska faktiskt pröva det där med massage på magen, allting är värt ett försök ^^
  • Justmeokay

Vi gav semper lemolac till våran dotter när hon blev hård.. Fungerade jättebra! Finns i vanliga mataffärer

• paloma84
    Sofiaochjonas skrev 2010-07-15 09:53:24 följande:
    Jo så kan det mycket väl vara! Ska faktiskt pröva det där med massage på magen, allting är värt ett försök ^^
    Prova :)

Tillslut blev funkade benböjen som en bajsmaskin... ha ha.. När det började närma sig den sista dagen av hennes bajsfria period och vi masserade och böjde benen sådär, så kom det bajs varje gång vi böjde upp benen mot magen.. ha ha... :D

Så böj upp benen mot magen, båda samtidigt och ihop, håll i vaderna så att knäna böjs :)
  • Sofiaochjonas
    paloma84 skrev 2010-07-15 11:50:26 följande:
    Prova :)

Tillslut blev funkade benböjen som en bajsmaskin... ha ha.. När det började närma sig den sista dagen av hennes bajsfria period och vi masserade och böjde benen sådär, så kom det bajs varje gång vi böjde upp benen mot magen.. ha ha... :D

Så böj upp benen mot magen, båda samtidigt och ihop, håll i vaderna så att knäna böjs :)
    ska pröva det! ska dock till läkaren idag igen för lavemang, har snackat med honom .=/ Men efter det!
  • I Love You Three

vår dotteer som är 2 veckor snrt har vart likadan

vi bytte sempers ersättning mot nan
    har börjat ge sempers magdroppar
    använde termometern försiktigt i rumpan
    och gjorde de där benböjen i samband med tt hon krystade för o få ut bajset.

efter 3 dagar okom stenhårda klumpar ut!

vi fick också rådet   att blanda ersättningen lösare. samma mängd pulver som hon ska ha men mera vatten i. 

och detta har funkat bra nu bajsar hon vanligt igen =) 

• Ängeln001

hej
    tack för era råd och svar!
    jag tar till mig alla ord och ska göra så gott jag kan för min dotter!
    inatt va hon jätte orlig och sov nästan inget och krystade, såg två stenklumpar i blöjan och skulle byta på henne precis när jag öppnade blöjan tryckte hon benen upp mot magen så kom det flera klumpar! hjälpte henne på traven där...
    men idag har hon bajsat en gång en större klump som var grönaktig men inte lika hård, inte lös heller!

Svar på tråden spädbarn förstoppad!