• Anonym (Orolig)

Min 3 åring får "stånd" hela tiden!

Jag undrar om detta är normalt, jag börjar bli riktigt orolig, men tycker det känns pinsamt att ringa bvc om det så jag testar här först.
    Min son är ganska exakt 3 år gammal och så fort han är utan kallingar så pillar han på snoppen, det är inte så konstigt kanske, men han får världens stånd varenda gång! Snoppen ser stenhård ut och står rakt ut. Det kan även komma då han sitter på toa och ska bajsa, eller när han går runt med blöta badbyxor, då ser man hur det putar rakt ut i badbyxorna.
    Är det verkligen normalt att såhär små pojkar får ett stort stånd hela tiden?!

• Svar på tråden Min 3 åring får "stånd" hela tiden!
  • Nyfiken gul

ja ja ja j a!!

Fullkomligt normalt. Det är inget som varken han eller du ska skämmas för utan är något naturligt.  Däremot ska han väl inte pilla på snoppen i tid och otid utan göra det när det är lämpligt. Men ja det är normalt och inget att oroa sig för.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Min son är 4 år och har aldrig fått stånd när jag har sett det.... är det normalt om TS son är sååå normal?

• Anonym (Orolig)
    Nyfiken gul skrev 2010-07-15 08:21:05 följande:
    ja ja ja j a!!

Fullkomligt normalt. Det är inget som varken han eller du ska skämmas för utan är något naturligt.  Däremot ska han väl inte pilla på snoppen i tid och otid utan göra det när det är lämpligt. Men ja det är normalt och inget att oroa sig för.
    Det låter ju bra i allafall... det känns som om detta är något som borde komma mer i puberteten.
    Anonym skrev 2010-07-15 09:23:20 följande:
    Min son är 4 år och har aldrig fått stånd när jag har sett det.... är det normalt om TS son är sååå normal?
    Vad konstigt då.... det kanske är olika från barn till barn...
    Fler får gärna dela med sig med sina erfarenheter.
  • Anonym

självklart är det olika från barn till barn men ja det är lika normalt att få fjong i den åldern likväl som det inte är det.  och allra helst om det är en nyfiken kille som gärna är där och petar, drar och undersöker.  Men förr eller senare hittar alla barn sin egen kropp.

• starsteffie

"skrattar"
    Ja det är normalt.. har 5 pojkar. min 3åring håller oxå på & pillar & har ett sk fjong emellanåt.
    pillandet kan försöka få bort. genom att påminna honom.
    det blir liksom som en ful ovana.
    Men fjonget...kommer han att ha hela livet.
    Men nu när de är så små så kan de ju inte riktigt styra det.

• Anonym (Orolig)

Skönt att läsa om att det är fler som sett det hos sina barn.
    Jag har märkt att jag har  ganska svårt att förhålla mig till det, vill ju inte att han ska skämmas eller så, men samtidigt tycker jag att det är obehagligt på nåt sett.. skulle skämmas jättemycket om han fick fjong på den när släkten eller vänner var med, därför låter jag honom aldrig bada naken då tex....

• Nyfiken gul
    Anonym (Orolig) skrev 2010-07-15 16:55:04 följande:

Jag har märkt att jag har  ganska svårt att förhålla mig till det, vill ju inte att han ska skämmas eller så, men samtidigt tycker jag att det är obehagligt på nåt sett.. skulle skämmas jättemycket om han fick fjong på den när släkten eller vänner var med, därför låter jag honom aldrig bada naken då tex....

men det är ju naturligt och inget han själv kan rå för och han är ju ett barn ändå.

Han gör ju det inte med flit så varför skämmas?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Linda 23

Min 4-åring har också fjong lite titt som tätt. Morgonfjong har han jämt :D

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07 BF 27/7-10♥
  • Anonym (FARMOR)

ÄR NORMAL 3 ÅRIGA FÅR STÅND
    SVARA TACK

• Anonym (Stolt)

Va stolt över lillgrabben !

• Anonym (...)

Det är normalt. Tycker du ska vara lite försiktig med hur du bemöter det. Prata om det som en vardaglig sak med honom, förklara vad som händer. På hans nivå då.. typ att när du pillar på snoppen blir den hård ibland. Kan vara jobbigt för barn att inte förstå vad som händer och de känner tidigt av ifall det är "tabu" att prata om!

Med pillandet i tid och otid har vi sagt att det är okej att känna på snoppen, men man kan göra det när man är själv innan man ska sova ex. Det behöver man inte göra bland andra människor. Detta är sagt helt neutralt utan värderingar i så han känner han kan komma och fråga vad som när han behöver det! Tänker lite att man redan nu lägger grunden inför framtida "problem" med sex och allt vad det innebär. Vill att min son ska kunna komma till mig och fråga om det är nåt, därför avdramatiserar vi det. Eller vi försöker iaf..

Sen att han får pilla på snoppen när han är själv verkar vara olika uppfattningar om. Jag är av åsikten att onani är bra och ju mer man lär känna sig själv, desto mer lär man sig säga nej i framtiden när något inte känns bra. Sen onanerar väl inte en treåring men det är inget jag vill ska vara skamfyllt när åldern för det är inne.

För att sammanfatta; hade förklarat lite vad som händer, väldigt basic, sen sagt att han får känna när han är själv och inte bland massa folk.

• Drottningen70
    Anonym (Orolig) skrev 2010-07-15 16:55:04 följande:

Du måste skämta? Du begränsar ditt barn för att han har en helt normal kroppslig reaktion som visar att han fungerar som han ska som alla barn får. Finns bara en sak att göra här, och det är att du tar dig samman och växer upp...
Svar på tråden Min 3 åring får "stånd" hela tiden!