• solskina

sjukintyget, vem ska ha orginalet?

Hej
    Orkar inte sitta i telefonkö, så ni kanske kan hjälpa mig.
    Och jag i sin tur hjälper en vän.

Hon har ett sjukintyg som är en månad. Därför ska arbetsgivaren ha det, men även försäkringskassan.
    Om hon kopierar det vem ska då ha orginalet?

Eller är det arbetsgivaren som skickar det vidare?

Själv har jag inte sjukanmält mig sedan 1998 så jag är helt borta i det här träsket.

• Svar på tråden sjukintyget, vem ska ha orginalet?
  • Philippa

Försäkringskassan ska ALLTID ha alla original, arbetsgivaren ska ha en kopia och hon själv ska behålla en kopia.

• Åsasåsa

Skicka orginalet till försäkringskassan och kopian till arbetsgivaren. Blir man sjukskriven ännu längre sen är det bara försäkringskassan som behöver papper på det eftersom arbetsgivaren redan vet att du ha intyg på att du är sjuk. Men för säkerhets skull kan det vara bra att ta en kopia på det också.

Och! Ta kopia till dig själv ifall det skulle bli nåt strul!

• Favvo

Jag har faktiskt behållt orginalet själv och skickat iväg kopia till både arbetsgivare och fk... och ingen har sagt ngt om att det är kopian.

• Jenny Hä

Jag har oxå skickat kopian till fk flera gånger, sen vill visst arbetsgivaren ha nästa läkarintyg om det blir förlängt efter den första perioden .

• Stealth

Och hon behöver aldrig lämna in sidan där det står mer utförligt varför hon är sjukskriven till arbetsgivaren.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Hypnotica
    Stealth skrev 2010-07-15 09:48:52 följande:

Och hon behöver aldrig lämna in sidan där det står mer utförligt varför hon är sjukskriven till arbetsgivaren.

Sant.
    Fast på mina sjukintyg står det att jag ej är psykotisk, ej suicid. Så nu vet min arbetsgivare om det med :)
  • Jenny Hä

Hos mig ska då arbetsgivaren ha alla papper då jag får 10% av dom oxå i sjuklön efter 2 veckor...

Svar på tråden sjukintyget, vem ska ha orginalet?