• minifisk

Stor och liten hund

Jag har en Phalenekille och kommer förmodligen utöka familjen till sommaren med en Ridgebacktik. 

Hur funkar det för er andra med en stor och en liten hund?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-15 09:59
    Alltså sommaren 2011...:)

• Svar på tråden Stor och liten hund
  • dezibel

Beror helt på den stora hundens beteende. Vi har känner en flathane som skrämmer livet ur våra dvärgschnauzrar, leker för hårt och buffligt, kliver på dom mm. Men kompisens bullmastiff är tvärtom, hon lägger sig ner och leker så försiktigt med småttingarna :)  Men generellt tycker jag att våra inte har så stort utbyte av stora hundar, dom leker så olika men att ha dom ihop under kontrollerde former går bra.

• hmcc

Att du har den stora vuxna hunden först har du massor av fördelar av.

Det kommer gå finfint.

• minifisk
    hmcc skrev 2010-07-15 11:33:07 följande:
    Att du har den stora vuxna hunden först har du massor av fördelar av.

Det kommer gå finfint.
    Jag har en liten nu och kommer att skaffa en stor. Så det blir tvärtom.. Hoppas dock att det finns fördelar med liten först - stor senare också..:)
  • hmcc
    minifisk skrev 2010-07-15 11:47:34 följande:
    Jag har en liten nu och kommer att skaffa en stor. Så det blir tvärtom.. Hoppas dock att det finns fördelar med liten först - stor senare också..:)
    Aha, jag läste fel, nackdelen är att när den stora blir unghund så kan den vara lite burdus så det gäller att hålla ett öga på dom när valpen vill leka.

Jag lät mina små få vara rejält "hård" mot dom stora när dom var valpar så satte dom sig i respekt när dom stora blev unghundar
  • minifisk
    hmcc skrev 2010-07-15 11:52:43 följande:
    Aha, jag läste fel, nackdelen är att när den stora blir unghund så kan den vara lite burdus så det gäller att hålla ett öga på dom när valpen vill leka.

Jag lät mina små få vara rejält "hård" mot dom stora när dom var valpar så satte dom sig i respekt när dom stora blev unghundar
    Jo, det är lite där jag känner att det kan bli problem. Min lilla träffade en valp igår och hon kastade sig över honom och han bara står där och låter henne hållas. Jag hoppas dock att han kan säga ifrån när valpen finns där 24/7 och inte bara för ett par timmar. 
  • hmcc
    minifisk skrev 2010-07-15 12:00:46 följande:
    Jo, det är lite där jag känner att det kan bli problem. Min lilla träffade en valp igår och hon kastade sig över honom och han bara står där och låter henne hållas. Jag hoppas dock att han kan säga ifrån när valpen finns där 24/7 och inte bara för ett par timmar. 
    I värsta fall får man ge dom lite mer privilegier, dvs den lilla kan få sitta i soffan så att han kan "rädda" sig undan om den stora blir för jobbig.
  • logg81

Vi har en Nobs och en Ridgebackblandis.

Det går alldeles ypperligt att ha en stor och en liten hund. Innan RR-blandisen så hade vi en schäfer.
    Den lilla har aldrig haft några privilegier eller blivit särbehandlad bara för att hon varit liten. Den stora har inte haft några speciella förhållningar heller.

Nu har vår lilla hund haft ett väldigt tufft temperament. Hon spöar skiten ur hundar hon inte känner. Så när vi skaffade RR-blandisen och han skulle flytta in hos lilla hunden så var det slagsmål i flera veckor innan de gjorde upp rangen. Och det var aldrig till RR-blandisens fördel.

Uppfostra efter individerna och hur du vill ha det så kommer det nog att gå bra

(O så är jag lite avis att du ska skaffa en ren RR... jag vill ha en men jag har inte tid. Får hoppas att jag blir tidsvinnare i framtiden )

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • hmcc
    logg81 skrev 2010-07-15 12:20:07 följande:
    Vi har en Nobs och en Ridgebackblandis.

Det går alldeles ypperligt att ha en stor och en liten hund. Innan RR-blandisen så hade vi en schäfer.
    Den lilla har aldrig haft några privilegier eller blivit särbehandlad bara för att hon varit liten. Den stora har inte haft några speciella förhållningar heller.

Nu har vår lilla hund haft ett väldigt tufft temperament. Hon spöar skiten ur hundar hon inte känner. Så när vi skaffade RR-blandisen och han skulle flytta in hos lilla hunden så var det slagsmål i flera veckor innan de gjorde upp rangen. Och det var aldrig till RR-blandisens fördel.

Uppfostra efter individerna och hur du vill ha det så kommer det nog att gå bra

(O så är jag lite avis att du ska skaffa en ren RR... jag vill ha en men jag har inte tid. Får hoppas att jag blir tidsvinnare i framtiden )
    En olycka händer lättare än man tror så en liten hund MÅSTE få skydda sig.

Jag hars ett för många dödsfall för att låta stora unghundar och småhundar umgås hursomhelst.

En pahlene på 3-5 kilos skelett  knäcks utan problem då en RRvalp vill leka.
  • Diablo

Jag har en bordercollie och en chihuahua och nu kommer det snart en chihuahua valp till. Jag tycker det går jättebra. Men det är väl som vilken annan kemi som helst. Passar hundarna så passar de ihop. Har nog inte så mycket med storleken. Men som någon skrev, man får passa om det är mycket lek och bus om man har en stor unghund/valp och en liten äldre hund. Kanske är det inte alltid som de kan freda sig

Har man tur behöver man inget vett!
  • logg81
    hmcc skrev 2010-07-15 12:24:08 följande:
    En olycka händer lättare än man tror så en liten hund MÅSTE få skydda sig.

Jag hars ett för många dödsfall för att låta stora unghundar och småhundar umgås hursomhelst.

En pahlene på 3-5 kilos skelett  knäcks utan problem då en RRvalp vill leka.
    Ja... vad vet jag... jag har ju bara haft småhund och stor hund ihop i snart 17 år...

Jag skulle inte särbehandla varken den ena eller den andra. Hur andra gör är väl upp till dom. Eller hur? Man får väl använda sitt sunda förnuft?
  • hmcc
    logg81 skrev 2010-07-15 12:30:56 följande:
    Ja... vad vet jag... jag har ju bara haft småhund och stor hund ihop i snart 17 år...

Jag skulle inte särbehandla varken den ena eller den andra. Hur andra gör är väl upp till dom. Eller hur? Man får väl använda sitt sunda förnuft?
    Har man sett en stor och en liten springa ihop och krocka allvaligt så vet man hur fort det kan gå...
    Det beror förståss också på hur rädd man är om den lilla...
  • logg81
    hmcc skrev 2010-07-15 12:34:03 följande:
    Har man sett en stor och en liten springa ihop och krocka allvaligt så vet man hur fort det kan gå...
    Det beror förståss också på hur rädd man är om den lilla...
    Jo jag har sett det hur många gånger som helst. Det är vardagsmat när vi släpper våra hundar i hundrastgården.
    Våra hundar har fortfarande inte någon särbehandling pga deras storlek.
    Och hur andra gör är upp till dom. Jag har aldrig sett storleken som något bekymmer...

Däremot särbehandlas den lilla för att hon är 16,5 år. Hon orkar inte på samma sätt som för 6-7 år sedan så tempot vi haft har vi fått dragit ner på. Och den stora, som behöver det lite högre tempot, får vi hjärngympa med och ta en ensampromenad med ett par gånger i veckan så han får ur sig det han behöver ha ur sig...
  • Lathundarna

Har en cavalier och en kelpie, viktskillnaden är ca 10 kg. Med andra ord inte nån enorm skillnad, men man måste ändå vara med på noterna när den yngre (kelpien) startar upp jetmotorn och vill ha igång lek (han leker väldigt hårt med hela kroppen när han väl kommer igång). Vi ger antingen kommando att det är dags att lägga av och varva ner, går emellan handgripligen eller så har vi satt upp nåt som cavalieren kan slinka emellan för "skydd" där inte kelpien kommer in/åt. Att lämna dem ensamma ute i trädgården är big no-no, inomhus är bägge lugna och vilar. Genom att fostra kelpien ordentligt (cavalieren var 3½ år när kelpien kom hem och väldigt välfostrad/tränad), vara enormt konsekvent mot bägge och läsa av hundarna hela tiden har fått det att funka för oss. Samt att se till att aktivera dem dagligen.

Svar på tråden Stor och liten hund