Berätta allt ni vet om storpudlar.
Har blivit intresserad av rasen och vill gärna veta så mycket som möjligt, så ni som kan mycket
eller själva har erfarenhet får gärna dela med er av er kunskap.
Har blivit intresserad av rasen och vill gärna veta så mycket som möjligt, så ni som kan mycket
eller själva har erfarenhet får gärna dela med er av er kunskap.
Om du ger någon specifik fråga är det lite lättare att berätta. Jag har en storpudeltik på två år som jag ställer ut, tränar och tävlar lydnad med och så håller vi på lite med viltspår och agility också.
Storpudlar är generellt riktigt lättlärda och mångsidiga hundar. Tyvärr finns det dock en del rädslor bland dem, och de är inte speciellt homogena, man vet som inte riktigt vad man får rent mentalt eftersom de flesta uppfödare endast ställer ut sina pudlar.
Men jag tycker överlag att de flesta är glada, alerta hundar som hänger med på det mesta.
Tänk på om du skaffa en:
Pälsen! De kräver mycket pälsvård. Även om man rakar ned dem helt tar det ett par timmar i anspråk varje gång. Om man ska ställa ut behöver man som ny hjälp av uppfödaren eller annan kunnig att klippa och hålla i ordning frisyren. Bad och borstning tar timtals varje vecka på en utställningspudel.
Kolla föräldrar, deras syskon och släkt bakåt. Kolla höfter, MH (mentalbeskrivning) och försök träffa iaf mamman innan du bestämmer dig för en valp. Även SA och addison kan vara värt att kolla om det förekommer i linjerna.
Vad ska du göra med din storpudel eller vill du "bara" ha en sällskapshund? Vilken färg? Om du berättar lite mer sånt kan jag kanske tipsa om bra uppfödare som föder upp hundar som passar dina önskemål.
Om du vill veta nåt speciellt, så fråga gärna. Jag har som sagt bara en storpudel, men har även haft små en längre tid och har rätt bra koll på rasen.
Ingen?
Det är nog lättare att bara leta info på nätet o dyl, har du sedan några specifika frågor kan du ju ta upp dem i tråden! Det är väldigt svårt att skriva ner "allt" om en hundras, det hade ju blivit flera böcker!
Kolla in www.pudelklubben.se/ där finns en hel del matnyttig info... Där hittar du rasstandarden, info om rasbundna sjukdomar mm... Där finns även valphänvisning och länkar till uppfödare.