• marmelad

Alternativ om man inte klarar av att äta niferex eller duroferon?

Jag har ett ganska dåligt blodvärde (sjunkit från 146 till 112) men klarar inte av att äta niferex för jag får sån hemsk magkatarr av dem direkt. Jag testade några dagar men klarade verkligen inte av det. Pratade med tjejen på apoteket som sa att niferexen är den som är snällast mot magen av den och duroferon. Så vi bestämde att jag ska testa med blutsaft för att se om det räcker. Så nu dricker jag blutsaft (och äter jordgubbar ). Men jag är tveksam till om det räcker, för jag känner mig sååå trött. Ska till bm igen på måndag så då får vi se om det hjälpt nåt, men om det inte har gjort det vad finns det då för alternativ??

• Svar på tråden Alternativ om man inte klarar av att äta niferex eller duroferon?
  • IceCream

Jag åt Niferex min första graviditet men blev så hemskt hård i magen av dem. Så nu vid denna graviditeten frågade jag detsamma, om det fanns ngt alternativ. Min barnmorska sa då att det fanns en ny sort på apoteket i brustablettform som heter Fexim som skulle vara mildare. Jag har inte märkt ngn skillnad, blir lika hård i magen av denna. Men det kanske funkar bättre för dig?

• Nea Göteborg

Hej!
    Jag har också jätteproblem med att aäta dom nämnda preparaten, fått jätte ont i magen. 
     För ett tad sen så blev jag rekomenderad av min bm att börja med hemofer istället för det är det snällaste mot magen. Så jag har börjat med en tablett än så länge om dagen och jag har inga som helst problem med magen. Jag har ätit dom i några veckor nu.
    Kan rekomendera dom. Hoppas att du mår bättre snart Glad

• marmelad

Men hemofer innehåller inte lika mkt järn som de andra tabletterna va? Tyckte hon sa det på apoteket. Tänkte om man kunde jämföra det med blutsaft? Som inte heller innehåller lika mkt järn. Får kolla fexim oxå då, hur de är i järninnehåll jämfört med det andra

• Oktober Längtan

Blutsaft kör jag på, jag blev också SKIT dålig av niferex. Vet inte om det har funkat, men jag känner mig MKT piggare sen jag började med det. Vi får se vad blodproverna visar på tisdag!

• marmelad
    Oktober Längtan skrev 2010-07-15 15:28:21 följande:
    Blutsaft kör jag på, jag blev också SKIT dålig av niferex. Vet inte om det har funkat, men jag känner mig MKT piggare sen jag började med det. Vi får se vad blodproverna visar på tisdag!
    Ja jag kör oxå på blutsaft nu, men känner mig inte speciellt pigg :-/  Men på måndag vet jag om det funkat.
  • Vargkvinnan

Jag har kört på Fexim hela tiden (kan inte svälja tabletter). Fick öka dosen till två tabletter för att jag hade dåliga järnvärden, men det ska man inte göra utan att ha pratat med barnmorskan sa hon till mig på apoteket.

• marmelad

Läste lite om fexim på nätet, och den verkar inte vara så mkt snällare mot magen än de andra?! Verkar vara många som får ont i magen och kräkningar av den med, och med min känsliga mage vette tusan om man vågar prova den då. Men får höra med bm vad hon säger på måndag.

• Nea Göteborg

Nä, det är inte lika mycket järn där i. Men om man börjar men en liten dos så kan man höja och kanske räcker det. Jag köpte den som innehåller C-vitamin också. Det hjälper kroppen att uppta järnet. Vet inte om du tänker på det men det är ju bra att välja att ta tabletterna till en måltid där du inte dricker mycket mjölk till. Och gärna mer C-vitamin.
    Sen kan det ju också finnas andra orsaker till din trötthet, som t e x problem med sköldkörteln som är mycket vanligt, eller nåt annat. Har dom tagit riktigt järn-värde (ferritin) på dig eller bara hb?

• Barbabok

Jag kräks/mår skitilla av järntabletter men började ta dom vid sovdags och då gick det genast mycket bättre. Duroferon åt jag. Blutsaften är ok men hjälpte inte så bra. Hade 112 vid inskrivning, 104 vid v 20.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • akiire

Jag har ätit Niferex fram til v31 men har fått loc att byta då dem gjorde så jag fick göra 2an  akut så fort jag ätit något. SKit jobbigt. Har nu börjat med Fexim brustabletter, har endast tagit dem i en vecka men hoppas på att dem är bättre för min mage.

Svar på tråden Alternativ om man inte klarar av att äta niferex eller duroferon?