• Bling

Föräldrapenning 50%, CSN 50%

Har precis chattat med FK ang. ovanstående men de verkar ju inte själva riktigt veta... Jag ska alltså plugga halvtid på distans till hösten och samtidigt vara hemma med min 6-månaders. Då tänkte jag ta CSN för halvtidsstudier och föräldrapenning på resterande halvtid. Får man göra så? De svarar bara att jag får söka FP för den tid jag vårdar barnet men barnet ska alltså vara hemma med mig på heltid. Kanske har jag inte rätt till CSN om jag är hemma med barn parallellt med studierna?

• Svar på tråden Föräldrapenning 50%, CSN 50%
  • Lalalong

CSN bryr sig inte om vad du har för ersättning samtidigt, så länge du inte överskrider fribeloppet.

Eftersom CSN inte räknas som inkomst så kan du ta full FP och CSN samtidigt om du vill. Så länge du är hemma och vårdar barnet. Så du kan t.ex. inte ta för en dag när du har föreläsningar i skolan. Men de dagar du pluggar hemifrån och så, så går det bra.

Klara 060504, Alva 100117
  • Bling

Tack för ditt svar! Vad bra. Har funderat på just detta, om jag kan ta ut mer än 50% FP samtidigt, kanske t.ex. 3 dgr/vecka eller så... Det är ju kanonbra isf!

• SaT

Du skyddar din sgi bara genom att studera m csn

• Caaatrin

Jag ska också börja plugga på distans till hösten och min son ska vara hemma med mig tills januari är det tänkt. Så jag har försökt att kolla upp det men har inte heller fått något bra svar på det. Hade också tänkt ta csn 50% och fp 50 %. Men min son fyller 1år i augusti och då måste man ta ut 5 dagar i veckan. Annars får man ju lägsta nivå. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Blir nog att jag skiter i fp och bara kör på csn.

• SaT
    Caaatrin skrev 2010-07-22 20:24:59 följande:
    Jag ska också börja plugga på distans till hösten och min son ska vara hemma med mig tills januari är det tänkt. Så jag har försökt att kolla upp det men har inte heller fått något bra svar på det. Hade också tänkt ta csn 50% och fp 50 %. Men min son fyller 1år i augusti och då måste man ta ut 5 dagar i veckan. Annars får man ju lägsta nivå. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Blir nog att jag skiter i fp och bara kör på csn.
    Du skyddar din sgi genom att studera m csn. så det är ingen fara =)
  • vem vet
    SaT skrev 2010-07-22 22:58:17 följande:
    Du skyddar din sgi genom att studera m csn. så det är ingen fara =)
    Även om det inte är 100% CSN (utan 50% FP och 50% CSN)?
  • SaT
    vem vet skrev 2010-07-23 00:35:03 följande:
    Även om det inte är 100% CSN (utan 50% FP och 50% CSN)?
    Japp, du skyddar så fort du har csn.
Svar på tråden Föräldrapenning 50%, CSN 50%