• Saaaraa

Såriga bröstvårtor, hjälp!

Hejsan!

Min son är 4½ månad gammal nu. Amningen började perfekt. Rätt tag, rätt mängd och nöjd bebis.

När han blev 4 månader började han få smakisar. Han äter nu en portion mat på dagen och en portion gröt på kvällen. I samband med smakisarna försvagades min mjölkproduktion och han blev tvungen att suga hårt och länge. Det har lett till stora sår och en känsla av att en kniv skär i bröstvårtan när han ska suga. Jag har börjat ge honom ersättning vissa mål då jag helt enkelt inte klarar av smärtan, den är hemsk! Jag får ångest när han ska äta för att jag vet hur ont det gör. Trodde att såren skulle bli bättre när brösten får vila ibland, men inte då - det blir värre.

Jag vill att amningen ska fungera, jag vill inte ha ont. Att ge 1-2 flaskor per dygn är helt okej men jag vill inte gå över helt till att flaskmata. Hur får jag bort såren? HJÄLP! 

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor, hjälp!
  • Kesso

Hej! Ja, du de var inte lätt. Men jag måste fråga dig varför du började med smakisar så tidigt? O hade du såriga bröstvårtor innan du började med smakisar? Ju mer du tar bort amningen desto mindre mjölk har du. Ja, så suger barnet hårt för du kanke int ehar tillräkligt o då blir det sår. Har du testat hatt trycka ut lite mjölk och smörja in på bröstvårtan strax innan du ammar? Ja, i sista hand så tar man till amningsnapp så såren får läka. Har du frågat Bvc? Eller ring amningsmottagningen o få råd. Lycka till!

• Saaaraa
    Kesso skrev 2010-07-15 16:33:19 följande:
    Hej! Ja, du de var inte lätt. Men jag måste fråga dig varför du började med smakisar så tidigt? O hade du såriga bröstvårtor innan du började med smakisar? Ju mer du tar bort amningen desto mindre mjölk har du. Ja, så suger barnet hårt för du kanke int ehar tillräkligt o då blir det sår. Har du testat hatt trycka ut lite mjölk och smörja in på bröstvårtan strax innan du ammar? Ja, i sista hand så tar man till amningsnapp så såren får läka. Har du frågat Bvc? Eller ring amningsmottagningen o få råd. Lycka till!
    Jag började med smakisar så tidigt då han visade stort intresse för mat. Han äter jättebra med mat, och gärna hellre riktig mat än bröstmjölk/ersättning.

Jag hade inte sår innan jag började med smakisar.

Det konstiga är att såren blir värre trots att jag har jättemycket mjölk när jag ammar då det ändå hinner samla på sig en del mellan varven.

Har inte kollat med bvc. Kan köpa en amningsnapp och testa med det! 
  • ollson

Köp purelan det e ullfettt smörj rejält på bröstvårtorna å låt det lufttorka å du behöver inte tvätta bröstet heller innan du ammar. Det finns inte på apotek men barnens hus å babyproffsen brukar ha det.

• sessan2009

amningsnappen är helt underbar kan jag säga!  min lilla pojk sög så hårt så fick såriga bröstvårtor och ville inte heller amma honom för att smärta är olidlig men med amningsnappen så är livet underbar du märker skillnad direkt! och purelan är vädligt effektivt mina sår försvann jätte fort! )(

• Sparven79

Känner igen mig verkligen, vilken smärta när hon sög tag....Fick tipset att smörja med bröstmjölkenoch låta torka lite då dottern släppte taget för att byta bröst, testa amningsnapp men blev bara värre, med mjölken gick det över på några dagar. Dottern helammade dessutom.

Svar på tråden Såriga bröstvårtor, hjälp!