• Babylove79

Kissar/bajsar på pottan men bara när han e naken ...

Har en son som e lite drygt 2 1/2 år. Tänkte få honom blöjfri nu under sommaren när han e hemma. Vi har hållt på några veckor nu och han har från att ha gått å "skvätt" överallt nu börjat både kissa å bajsa på pottan. Kruxet e bara att han gör det bara om han e naken (alltså utan kalsonger)...Så fort kallingar å byxor åker på så kissar/bajsar han i dem. Han kan ta av dem så det är inte det som är problemet, men det känns som om han tror det är nån sorts blöja det oxå...

Hur går man vidare?? Känns ju dumt att sluta nu när han ända går på pottan, men han kan ju inte gå naken jämt...Några tips?!

• Svar på tråden Kissar/bajsar på pottan men bara när han e naken ...
  • SailorGirl

Ingen aning, men jag kan tänka mig att han glömmer av att det inte är blöja i kallingarna, eller att det är ren vana: Har man något om rumpan, så går man på toa där. Har man inget om rumpan, så går man på pottan. Kläa av sig gör man ju när man ska bada, eller byta kläder.

Du kanske får styra lite mer och fråga då och då "ska vi gå på toa?", så han får öva på hela ritualen, inklusive att dra ner byxorna.

• Babylove79

Tycker ju att jag tjatar jämt på honom om han vill gå på toa...men det e väl bara att fortsätta så kanske han gör det själv en vacker dag.

• Jonna79

Låt honom vara naken så mkt som möjligt. Ta om möjligt bort blöjan helt så han inte kan förväxla kalsongerna med blöjan. Jag är själv i samma stadie med min son och jag försöker minimera tillfällena när han måste ha blöja så han inte blir för bekväm. Funderar på att lägga frotte i bilstolen så han kan vara utan där.

• long distance runner

Tror det du beskriver är jättevanligt. Kanske fungerar det enligt SailorGirls logik. Har preciiiis kommit förbi det stadiet med min son. Tror det kommer. Ge det lite tid. Mitt tips är att köra stenhårt med kallingar hela tiden (alltså både hemma och när ni är i väg) och lev med att det händer lite olyckor. Vi har frottéhandukar och ombyten i stora lass med oss. 

Jag försökte påminna honom och säga typ, "ja nu vet du ju att du inte har blöjor utan kalsonger, och då måste man ju komma ihåg att gå på pottan". Men i ärlighetens namn vet jag inte om det givit något. Tror han bara börjat lära sig.

Lycka till! 

• Pormoicheia

Sitter i samma sits med dottern som fyller 2 i september. Vi har iofs inte börjat potträna henne egentligen, men vi har  visat henne att möjligheten finns och sen har hon valt själv att gå på toaletten istället efter att ha lyckats kissa där en gång.

Men så fort hon har byxor eller trosor på sig så glömmer hon bort sig (troligtvis är det den gamla vanan som sitter i).

Jag varvar lite. Jag har låtit henne vara utan blöja någon gång när vi varit ute och gått med hundarna och så påminner jag henne om toaletten när hon har byxor på sig här hemma.
    Men det handlar mer om att skapa vanan att gå på toaletten tror jag, det och en liten gnutta mognad.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Jonna79

Jag är fortfarande kvar i samma fas. (skrev längre upp) Lite frustrerande börjar det bli när han ALDRIG misslyckas när han är naken men så gott som alltid om han har kalsonger...

Svar på tråden Kissar/bajsar på pottan men bara när han e naken ...