• Marre79

Hur vet man när det är dags att ge upp?

Har en hund som har njursvikt.... Han fick diagnosen i mars.
    Han äter specialmat får medecin och dopamin, som han svarar bra på.
    Han har förövrigt vart väldigt pigg och alert......

Ända tills nu.... De senaste dagarna har han vart väldigt slö och han har ätit betydligt mindre. Han har inte velat gå ut och rasta heller. (visserligen har det vart väldigt varmt, men han har alltid varit den som gillat att ligga och lapa sol) Han har ju varit väldigt smal under sjukdomstiden, men nu är han nästan som ett vandrande skelett.

När vet man att det är dags för honom att ge upp? Hur vet man att hunden lider? (Han verkar inte ha ont nånstans, inte vad han visar iaf)

Nån som har erfarenhet av hundar med nedsatt njurfunktion som vill dela med sig?

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags att ge upp?
  • anirac1

Jag har ingen erfarenhet av njursvikt MEN jag skulle ha tagit hunden till veterinär för en extra koll kanske är det dax nu....

• Marre79
    anirac1 skrev 2010-07-15 16:59:15 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av njursvikt MEN jag skulle ha tagit hunden till veterinär för en extra koll kanske är det dax nu....
    Ska på koll i slutet av nästa vecka, men borde nog göra det tidigare.

Det kommer bli svårt att ta ett beslut den dan man måste göra det och hoppas att vetrinären hjälper en fram till detta beslut.
  • anirac1

Ja det är alltid svårt att fatta just DET beslutet själv... Jag har just tagit bort min misse som hade cancer =(

• dessan59

det är ett svårt beslut. min hund  dog för en vecka sedan, skulle ha  avlivats på fredagen men förra torsdagen på fm blev han akut sämre och fick en ny avlivningstid på em. men dör i famnen på husse. det var skönt att det inte blev så ångestfyllt varken för honom eller för oss. hans njurar hade lagt av och han led av artros. han blev 11½ år. en Springerspanielpojke med namnet Baxter. så, att avliva en älskad familjemedlem när man vet att hunden lider är det allra bästa för hunden, och för en själv också. men det är inte det lättaste beslut, utan det allra svåraste man kan tänka sig.

skickar en tanke till dig!

• Marre79

Det är just det som är så svårt, att se om han lider...Hur vet man det? Han visar inga alls tecken på att ha ont nånstans...

• dessan59

vi, mattar och hussar är ju igentligen experter på att avläsa våra djur. jag och husse var det med våran hund. enligt vetrinären har han haft njurproblem sedan länge, men en hund viftar ju alltid på denna lilla svans, hur pissigt dom än mår. så dom kan dölja för en länge. men är alla prover tagna med blodprover och urinprover och dom visar att hunden är sjuk och det är en tidsfråga hur länge den kan få vara kvar, så tycker jag att det är humanast att den får sluta.du säger att den är mager, äter han och dricker han?

• Tissanh

jag har erfarenhet av detta.. o det enda jag kan säga till dej är att NÄR du börjar fundera på att låta din lilla älskling somna in så är det nog så att det är dax..tyvärr..

Titta honom i ögonen..finns HAN kvar där??
     hemsk sak att säga o det skär i mitt hjärta att skriva detta för jag vet hur det känns, men ta hellre bort förtidigt än försent. Det är det värsta som finns att se sitt Lilla hjärta lida..

Tänker på er..kram!

• Marre79

Dricker gör han...äter gör han oxå fast med lite sämre aptit..(kan ju bero på värmen?)

Han brukar alltid bli glad och komma och hälsa när vi kommer hem. Ska kolla nu hur han kommer reagera när husse kommer hem.

• dessan59

viftar säkert på svansen, men försök att inte leta efter tecken där ni måste känna er kluvna i erat beslut om avlivning. vi gjorde det några gånger och vetrinären berättade för oss att det är vanligt bland hussar och mattar att reagera så. jamen han åt ju glass i går, kanske han endå..... ja, så går tankarna

• Marre79

Min älskade hund fick somna in igår.....

Det blev bara värre och värre. Han orkade inte ens gå ut jag fick bära honom. Han var nästan borta när jag kom in till vetrinären. Det gick så fort.

Det var ett väldigt jobbigt, men ett riktigt beslut. Jag tror inte att han hade ont.

Just nu känns det så jobbigt, det är så fruktansvärt tomt utan han här hemma. Det känns som om en del av mig fattas. Överallt finns det spår av honom....saknaden är enorm!!

Svar på tråden Hur vet man när det är dags att ge upp?