Kul att ni ska skaffa hund, grattis! (Eller vad man nu kan tänkas säga... :P)
Förutom allt som nämnts här med lynne osv tycker jag att det är jätteviktigt att du kollar att alla papper är okej! Dvs, om den är reggad, att du får alla papper, att den är vaccinerad, chippad eller tatuerad, samt att ni gör en ny veterinärbesiktning innan du köper hunden! (Detta kan vara ett krav från vissa försäkringsbolag). Kolla gärna veterinärhistorik om du har möjlighet, på den och släktingar. Hunddata är ovärderligt om den är reggad hos SKK. 
Jag vill även påpeka att man alltid vid köp av en vuxen hund ska be om en prövoperiod, helst på en månad, och i alla fall på ett par veckor. På så sätt får man reda på om hunden passar in i familjen. Det kan vara missvisande att bara träffa hunden på hemmaplan, man vill ju gärna ha tid att utforska hur den beter sig i olika miljöer, mot olika personer mm. Efter en månad är man ganska klar över om hunden passar in i familjen eller inte. Om ägaren är mån om sin hund brukar detta aldrig vara något problem - om hunden inte trivs hos er och det märka att den efter en månad är märkbart förändrad till det sämre vill man ju som säljare ha en chans att säga stopp och belägg.
Om de vägrar låta dig ha hunden på prov, och bara försöker få dig att hosta upp pengarna, ta hunden och åka skulle jag bli lite misstänksam!
"Faran" med att köpa en hund som sprungit lös på gården i hela sitt liv är att det kan uppstå problemsituationer när den kommer till mijöer som är obekanta. Så behöver dock inte vara fallet! Min BC köpte jag som 1,5-åring, då hade hon aldrig varit utanför gården men fungerar ypperligt överallt. Jag ser det dock som ett lyckligt sammanträffande och något av ett undantag som bekräftar regeln. 
Ett annat tips kan vara att gå en vardagslydnadskurs med hunden när ni bestämt er för den och köpt den, en instruktör kan ofta ge bra tips på hur man kan sammarbeta och öka förtroendet mellan förare och hund. Självklart är det bara om man länner att man kan ha nytta av det, går det bra ändå behöver man ju inte bry sig om att gå kurs. :)