Hundbur till en stor Schäfer.
Tips på hundbur som rymmer en stor Schäfer och får plats i en Volvo 745.
Tips på hundbur som rymmer en stor Schäfer och får plats i en Volvo 745.
jag undrar lite om detta också. vi ska få valp om en månad, en amstaff och vill ha en bur till vår volvo 855 men har läst runt lite och det står bla att buren kan medföra skada hos passagerare i baksättet vid krock bakifrån så nu är jag helnojig på vart man hittar en bur som inte medför skada för mina barn.
i värstafall så får vi skaffa hundbälte men vill ju gärna ha kvar en plats i bilen och ha bilen i bur istället.
eller kanske man ska ha ett hundgaller? men som jag fattat det så godkänner inte alla försäkringsbolag detta
Ja jag tycker personligen hundbur är bäst.
Nu är jag ute efter en bur att ge i present till min svägerska som fyller i helgen.
Ett hundbälte skadar nog barnen/passagerarna mer än en hundbur. Ett hundbälte skulle jag se mer som en tillfällig lösning i väntan på en bur eller t.ex i en bil man inte åker i så ofta. Annars är hundbur ett måste, anser jag!
Det finns många burar att välja mellan, och i en Volvo 745 så är ju utrymmet inget problem Ska det vara en halvbur eller helbur? En schäfer blir ju rätt stor, så lite mer än halv är nog att rekommendera isåfall (om inte hel). En bur är ju rätt dyr också, men klart värt investeringen! Köp ingen billig från typ djuraffären, såna som ser ut som ihopsatta kompostgaller:
Den kommer aldrig att hålla vid en krock!
Här har vi en Artfex och en Kombiburen från Kulltorps pressgjuteri. Vill du ha buren innan helgen eller kan du tänka dig att ge henne ett litet kort som säger att en bur är beställd? Enason är billiga och bra, då får du måttbeställd för bilen och hunden. Likaså t.ex Robust. Sen finns ju MIM också, som alla hundägare tjatar om. Många tycker det är rent idiotiskt och oansvarigt att sätta hunden i något annat än MIM. Deras burar är riktigt bra, men så länge man har en riktig bur (och inte en sån jag la in bild på) så tycker jag det är helt OK.
Se till att buren sätts fast ordentligt i bagaget med spännband i lastögglorna! Lycka till
Jag kör med MIM dubbelbur, helt suverän. Något dyrare än andra burar kanske, men väl värd pengarna. En i strlk XL borde räcka gott och väl.
Har ingen aning om ifall denna länken funkar, annars kan man googla på Sichere Tiertransporte för att komma åt en krocktestfilm där de kollar av hur det ser ut vid krock när hunden förvaras på lite olika sätt. Personligen skulle jag nog aldrig sätta min hund i sele annat än vid riktigt akut behov - för hundens skull - och
" target="_blank">denna filmen övertygade både mig och sambon om vilken bur vi skulle välja.
vad jag inte tycker om med MIM är att min hund som´ligger mycket i bil o dagarna med bagagedörren öppen så ser den inte ut utan att sitta upp, dvs den täckta nederkanten gör att mina hundar inte ligger och tittar ut som i andra tidigare burar utan nu istället för att ligga och vila istället sitter upp större delen av tiden
Har Robust bur och Enason bur i våra bilar till vår schäfer. Nu har han en sjukdom som gör att han behöver absolut hela utrymmet så vi har dubbelbur plus att han är rejält stor för att vara schäfer oxå.
Har även haft en halvbur från BoBuren som varit bra.
MIM buren är att rekommendera annars då den är mer krocksäker än andra enligt tillverkaren med "deformeringsfunktion". Hade jag köpt en bur idag hade jag ABSOLUT köpt en MIM bur utan tvekan.
Tillverkare av burar är tex Enason, Robust, Jeppe, Alftaburen, BoBuren, Stellaburen, AluFlex etc
Vi har en dubbelbur från "Jumboburen" i vår V70. I den ryms gott och väl en välväxt Boxer på varje sida. Vi är mycket nöjda med den buren, skrammelfri, snygg och smart.
Har en sådan här till våran Jämte