• Bolibompadraken

Lösa hundar!!!!

Är så j*vla trött på alla hundägare i vårt bostadområde, de släpper sina hundar lösa överallt. Mina barn var ute och lekte på lekplatsen utanför vår balkong och hör sonen gallskrika. Då har tre personer släppt lös sina hundar bland de lekande barnen på lekplatsen. Min son är hundrädd och sprang som en blixt därifrån, givetvis med två hundar efter sig. Ägarna bara stod där när min son fick panik. Jag ut som ett skott och tröstade sonen och fram till hundägarna och frågade om de tänkte överhuvudtaget," vadå vi såg ingen skylt om att rastning av hundar var förbjudna här" var svaret.

Jag anser inte att man släpper hundar lösa hur som helst oavsett förbud eller inte, särskilt inte bland lekande barn. Alla hundar borde kopplas i tätbebyggt område!!!!!

• Svar på tråden Lösa hundar!!!!
  • Zezana

I Sverige har vi koppeltvång, så det är lag på att hunden ska vara kopplad. Sen borde folk ha sunt förnuft, bland lekande barn släpper man inte lekande hundar OM man inte vet att barnen tycker att det är okej.

Jag är en sk. "hundmänniska", men jag har sunt förnuft till skillnad från många andra.

Nästa gång det händer, informera om att det är koppeltvång på hundar så kanske dom tänker till..

• Shaun the sheep

På tal om lösa hundar.
    Imorse var vi ute ganska tidigt, strax före 8 var klockan. Helt plötsligt ser vi en lös hund, HELT ensam. Alltså,
    det FANNS ingen ägare, varken där vi var, eller i närheten. Jag gick efter den en bit, men han verkade veta var han skulle :S Jättekonstigt, jag undrar om han blivit utsläppt eller vad som hänt egentligen...

Men jag håller med dig TS, hundar bör alltid vara kopplade i bostadsområden. Det finns ju hundängar eller vad man kallar det, där de kan leka av sig.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • josefififa

Sen kan man ju fråga sig vad det är för jävla smutsfamilj som sätter barn till världen boendes i vilket jävla skitområde som helst.

• lillkorpen
    Vad innebär koppeltvång, var får hunden vara lös?
    Svenska Kennelklubbens Informationsavdelning svarar:

Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.

jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång och på vissa platser totalt hundförbud. Koppeltvång gäller alltid i naturreservat (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund). Hundförbud gäller t ex på lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!.

- - - - -

Tänkte detta kanske kunde vara bra information, oavsett om man har hund själv eller inte. Glad 
  • Jezamine
    Zezana skrev 2010-07-15 21:38:58 följande:
    I Sverige har vi koppeltvång, så det är lag på att hunden ska vara kopplad. Sen borde folk ha sunt förnuft, bland lekande barn släpper man inte lekande hundar OM man inte vet att barnen tycker att det är okej.

Jag är en sk. "hundmänniska", men jag har sunt förnuft till skillnad från många andra.

Nästa gång det händer, informera om att det är koppeltvång på hundar så kanske dom tänker till..
    Är det verkligen lag på det? Inte bara en rekomendation?
    Avstängd tills vidare
  • Bolibompadraken

Ja, hur tänker man när man släpper hundar bland barn!!! Jag har sett flera gånger att människor gör så på vår gräsplätt här utanför.

• Bolibompadraken
    josefififa skrev 2010-07-15 21:44:37 följande:
    Sen kan man ju fråga sig vad det är för jävla smutsfamilj som sätter barn till världen boendes i vilket jävla skitområde som helst.
    Va? Vad menar du?
  • Bolibompadraken

Hundarna sprang runt och skällde, hoppade på varandra, sprang efter min son och ägarna bara tittade på....

• MirandaSthlm

Hundar som springer runt i långa linor eller flexikoppel då?

Bara en undran...

Btw... Jag är inte rasist, jag är pianist då jag slår ner både dom svarta och dom vita tangenterna. ~ Tindra 2010-05-15 ~
  • enlitenbitkaka
    MirandaSthlm skrev 2010-07-15 22:14:27 följande:
    Hundar som springer runt i långa linor eller flexikoppel då?

Bara en undran...
    Har man hund ska de vara uppfostrade nog att vistas bland människor utan att springa runt och hoppa. Koppel eller ej.
  • MirandaSthlm
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-15 22:24:08 följande:
    Har man hund ska de vara uppfostrade nog att vistas bland människor utan att springa runt och hoppa. Koppel eller ej.
    JO men om hunden springer i en lång lina och hoppar.... anses det fortf som lika illa?
    Btw... Jag är inte rasist, jag är pianist då jag slår ner både dom svarta och dom vita tangenterna. ~ Tindra 2010-05-15 ~
  • Horta
    Shaun the sheep skrev 2010-07-15 21:40:38 följande:
    På tal om lösa hundar.
    Imorse var vi ute ganska tidigt, strax före 8 var klockan. Helt plötsligt ser vi en lös hund, HELT ensam. Alltså,
    det FANNS ingen ägare, varken där vi var, eller i närheten. Jag gick efter den en bit, men han verkade veta var han skulle :S Jättekonstigt, jag undrar om han blivit utsläppt eller vad som hänt egentligen...
    En liknande incedent hände mig/oss i våras. Undantaget var att hunden (En schäfer) hoppade upp på barnvagnen där min då ettåriga son satt. Jag "föste" bort hunden varpå den sprang iväg. Jag hävdar nödvärn i denna situation.
  • Zaria

Håller med dig TS

Sedan finns det lösa hundar där man som utomstående inte ens märker av att de är lösa, för att ägaren har hunden ganska nära och kontakt med den, man ser liksom på hela hundens kroppsråk att om/när ägaren kallar så kommer den.

Har själv en hundrädd son pga grannesn lösa Golden som hoppade upp i vagnen rätt i magen på honom när han var 1 år ca (en Golden väger MYCKET)

Ägarens svar var att den var "snäll"

• Zaria
    MirandaSthlm skrev 2010-07-15 22:54:59 följande:
    JO men om hunden springer i en lång lina och hoppar.... anses det fortf som lika illa
    Också illa, men då har iaf den hundrädda en chans att förflytta sig några meter bort dit linan/flexit inte når.

I så fall är det värre med dessa unga killar/tjejer som har en Amstaff/rottis eller annan "tuff" hund, kort koppel hårt virat runt handen och hunden drar endå iväg dit den vill och ägaren flyger som en vante...varav hunden tyvärr oftast får rejält med stryk när ägaren kommit en bit bort några minuter senare...

Inget ont om dessa raser, men tyvärr så skaffar många idioter utan hundiretresse just sådana hundar
  • LillTussa

Tja, man upphör aldrig förvånas...

Hundar ska vara kopplade, i ett max 2 meter långt koppel eller hållas under sådan lydnad att den vore som kopplad. ALLTID! Har man inte sådan pli på sin hund är det ju inte så svårt att välja hur man ska göra..

Som hundägare SKA du visa HÄNSYN mot naturen och andra medmänniskor. Inte heller så svår "regel".

Trist att sådana hundägare också ofta inte går att resonera med. 

• Snuttis 2

Va hade ni gjort om ni hade haft en liten hund,(omplaceringshund) tog hand om den vid 6mån ålder nu är den 1.5 år Kvinnan som hade den träffade inga andra hundar eller människor under sina första månader, den va understimulerad sprang runt runt i lägenheten o skällde, hon badade den var 14 dag för att lukta gott, han blev rädd för vatten, ( det har jag tränat bort )   när den skulle rastas då släppte hon ut den på sin inhägnade uteplats där sprang han runt runt, hon ägde inget koppel, när den bajsade så va det hallmattan som gällde, detta sa hon inget om till mig, Jag fick börja träna hunden med att gå ut varannan timma, helt tossig va han då, han vart hanilsk sen blev det alla hundar han skällde på allt, Såg att han vart jätte rädd för andra hundar( vissa människor) ibland skakade han o sprang bakom mig o skällde, efter mkt träning så kan han gå förbi en del hundar men långt ifrån alla, jag frågar många va hunden deras heter så tränar jag min med att nu kommer pelle-emma kalle tjabo mm mm det kan gå bra om deras hund är lugn, men springer den lös rätt på honom då flippar han ut, har sagt till dom att koppla sin hund när jag kommer så kan vi gå lugnt förbi dom,( Jag har inget behov att prata med alla som har hund) en del som tänker på hundens bästa kopplar hunden, o vi kan säga nått ord tillvarandra att han är rädd, andra skiter idet, låt dom mötas det är en hona jag har, o hon är så snäll, o dom har jag stort problem med för dom  skiter i vad jag säger, jag har haft en sån hund du har förut så jag vet hur dom funkar, dom tror att det är en Papillon jag har, så nån koll på raser har dom ju inte o deras hund kommer inte direkt vid inkallning, sen åker armen ut som att jag vet inte vad jag pratar om.
    Barn går inte ihop med honom för han är för osäker på dom.
    Men dom vuxna han känner älskar han. Blir så trött på att vissa folk inte lyssnar på andra hundägare, även om dom haft 100 hundar innan mig så är det inte säkert att dom vet nått om hundars olika beteende.
    Min hund träffar en hund som han älskade från första stund en liten pudel.

• Horta
    Snuttis 2 skrev 2010-07-18 20:08:57 följande:
    Va hade ni gjort om ni hade haft en liten hund,(omplaceringshund) tog hand om den vid 6mån ålder nu är den 1.5 år Kvinnan som hade den träffade inga andra hundar eller människor under sina första månader, den va understimulerad sprang runt runt i lägenheten o skällde, hon badade den var 14 dag för att lukta gott, han blev rädd för vatten, ( det har jag tränat bort )   när den skulle rastas då släppte hon ut den på sin inhägnade uteplats där sprang han runt runt, hon ägde inget koppel, när den bajsade så va det hallmattan som gällde, detta sa hon inget om till mig, Jag fick börja träna hunden med att gå ut varannan timma, helt tossig va han då, han vart hanilsk sen blev det alla hundar han skällde på allt, Såg att han vart jätte rädd för andra hundar( vissa människor) ibland skakade han o sprang bakom mig o skällde, efter mkt träning så kan han gå förbi en del hundar men långt ifrån alla, jag frågar många va hunden deras heter så tränar jag min med att nu kommer pelle-emma kalle tjabo mm mm det kan gå bra om deras hund är lugn, men springer den lös rätt på honom då flippar han ut, har sagt till dom att koppla sin hund när jag kommer så kan vi gå lugnt förbi dom,( Jag har inget behov att prata med alla som har hund) en del som tänker på hundens bästa kopplar hunden, o vi kan säga nått ord tillvarandra att han är rädd, andra skiter idet, låt dom mötas det är en hona jag har, o hon är så snäll, o dom har jag stort problem med för dom  skiter i vad jag säger, jag har haft en sån hund du har förut så jag vet hur dom funkar, dom tror att det är en Papillon jag har, så nån koll på raser har dom ju inte o deras hund kommer inte direkt vid inkallning, sen åker armen ut som att jag vet inte vad jag pratar om.
    Barn går inte ihop med honom för han är för osäker på dom.
    Men dom vuxna han känner älskar han. Blir så trött på att vissa folk inte lyssnar på andra hundägare, även om dom haft 100 hundar innan mig så är det inte säkert att dom vet nått om hundars olika beteende.
    Min hund träffar en hund som han älskade från första stund en liten pudel.
    Ursäkta, men jag förstår inte vad detta har med tråden att göra.
Svar på tråden Lösa hundar!!!!