• Anonym (undrar)

tampong på natten?

Jag är en sån där typ som alltid läser bipacksedeln då det finns någon. Så även i tampongaskarna. Där står det att man ska byta tampong efter 4h tror jag annars riskerar man att få tampongsjukan. Någon som fått den och vad innebär det?
    Satt och pratade med några vänner här om kvällen och alla sover med tampong medan jag använder binda på natten, sover oroligt och får tvätta blodiga lakan dagen efter. Vore därför praktiskt med tampong istället. Men hur gör ni andra?  "Vågar" man sova med tampong eller är det dumt?

• Svar på tråden tampong på natten?
  • Anonym (coops egna)

Jag har sovit med tampong under 7 år och aldrig blivit sjuk. Det är 100 ggr smidigare, osynligare och trevligare för man slipper alla missöden som binda medför samt att det inte blir lika eländigt varmt på sommaren tex :)

Go for it!

• CarlHerman

Ja jag vågar. Går ändå alltid upp och kissar en gång på natten så då passar jag på att byta. Skulle inte sova gott med binda och den skulle bara läcka, nej usch.
    Har för mig att det står mer än 4 timmar på vissa märken också?

• EJai

samma här sover alltid med raket å det har inte gjort mig sjuk. Många ggr vaknar jag av att det bubblar så jag kan göra ett natt byte men när det e i slutet av mens perioden så sover jag natten igenom och byter sedan.

• BillyX

Minst 4h har jag för mig, eftersom man annars kan torka ut slemhinnorna om tampongen inte hunnit suga till sig tillräckligt med blod.

• Jag kom inte på något bättre

Man kan ha en tampong i upp till 6-8 timmar utan någon fara för tss (toxig shock syndrom) .
    Själva sjukdomen tss innebär en väldigt hemsk feber, (VÄLDIGT HEMSK) och väldigt många andra saker, du kommer må väldigt väldigt dåligt, och ja.. Det är ju som en blod förgiftning, en bakterie"odling" i livmodern, alltså, inte alls så bra. Men om du sover i under 8 timmar så är det ju som sagt ingen fara ;)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • godisgumman

Jag slutade med tampong på natten för jag var så himla rädd hela tiden och jag fick tipset att införskaffa menskoppen. Jag gjorde det och har aldrig varit lyckligare. 

• Anonym (Lisa)

Köp en menskopp istället så slipper man allt trams och snusk!!!! Verkligen kvinnans bästa vän en gång i månaden. Man glömmer bort att man har mens då man använder kopp.

• Echidna

Nu är jag gravid men före det sov jag 9 ggr av 10 med tampong och har aldrig varit sjuk. De måste nog skriva ut att risken finns men tror inte det är så stor risk.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Anonym

Har aldrig sovit med tampong på natten o kommer nog inte göra det heller. Det är nog främst för att jag vill inte ha samma tampong i mig så många timmar. O sen skulle det börja läcka dessutom.

• pigglet

Har skaffat menskopp nu, den kan man ha inne i 12 timmar!
    (Finns förstås massa andra fördelar också...)

• Ahdela

8 timmar kan man ha en tampong inne utan problem (står det på flera sorter) och jag har sovit med tampong sedan jag var 16 utan att bli sjuk.
    Menskopp tycker jag inte alls om..men om det fungerar är det nog super

• Anonym (Mimmi)

Jag har sovit med tampong i 20 år, och det har aldrig varit något problem. Ibland har jag haft den inne upp till tio timmar. Jag klarar inte av att använda binda alls, tycker att det är så äckligt. När jag blöder mycket så använder jag extra plus-tampong, och det händer att jag vaknar mitt i natten och måste byta, men oftast inte.

• Anonym (undrar)

Tack för alla svar, nu ska jag också börja sova med tampong. Känns som sagt mt smidigare och fräschare!

• finatjejen

Jag är 15 år och jag brukar sova med tampong, men i bland sover jag över 12 timmar utan att vakna. Och när jag har sovit så länge så är jag skit rädd att jag har fått tampong sjukan.

Svar på tråden tampong på natten?