• levandecharader

"Annorlunda" sallader, goda salsor och dressingar...

För det första efterlyser jag "recept" på goda annorlunda sallader. Med annorlunda menar jag att det inte ska vara vanlig -sallad, tomat, gurka m.m. sallader, utan en liten annorlunda touch på det hela. Kanske med frukt (jordgubbar, melon osv) eller något annat gott som ni vill tipsa om.

För det andra vill jag ha tips på goda salsor eller röror med tex tomat, jordgubb eller ananas som bas, eller något annat smarrigt som ni har på lager.

För det tredje och sista vill jag få lite nya idéer på goda dressingar. De får vara vinäger-olja baserade men lika gärna ha yoghurt, creme fraiche eller något annat som grund. Det enda "kravet" jag har är att det inte får förekomma någon senap i någon form, för min man kan inte äta det.

Så låt det nu börja välla in med recept och tips

• Svar på tråden "Annorlunda" sallader, goda salsor och dressingar...
  • Bridgett

Jag gjorde jättegod sallad idag med vattenmelon, smulad feta och lite ruccola. En skvätt olivolja och peppar på.

En god salsa som passar till grillat kött är avocado, mango och tomat i tärningar. Pressa över lime och strö över hackad basilika, gärna limebasilika.

• levandecharader
    Bridgett skrev 2010-07-15 23:19:30 följande:
    Jag gjorde jättegod sallad idag med vattenmelon, smulad feta och lite ruccola. En skvätt olivolja och peppar på.

En god salsa som passar till grillat kött är avocado, mango och tomat i tärningar. Pressa över lime och strö över hackad basilika, gärna limebasilika.
    Tack, det låter gott (förutom avocadon som jag inte är så jätteförtjust i, men kan äta)
  • Butterscotch
    Bridgett skrev 2010-07-15 23:19:30 följande:
    Ja, mango är gott till grillat! Jag brukar göra en salsa med rödlök, gurka, tomat, mango, svarta bönor/kidneybönor, lime och kryddor. Man kan ha i lite vad man vill egentligen, och godast blir det om allt skärs i små små bitar.
  • Jackie85

Jag brukade göra en sallad när jag inte var gravid (klarar inte av pesto för tillfället) som var kanon god.

Pasta
    Italiensk salladsmix
    Gurka
    Tomat
    Rödlök
    Majs
    Kyckling
    1 burk creme fresh (ca 2 dl)
    2 msk pesto

Blanda ihop och det är gör gott....

• levandecharader

Tack för alla smarriga tips

Jag tar gärna emot fler...

• rosenknopp09

jag åt en spännande sallad häromdan som min kompis hade gjort

fetaost
    skuren kalkonskinka
    päron
    honungsmelon
    granatäpple
    blandsallad på diverse salladsblad.

dressing:
    creme fraiche med chipsdip som smak... smaka lite kryddig-vitlök...

det var jättegott.

här även hört att vattenmelon i en vanlig grönsallad och jordgubbar är jättegott!

• tinis77

En god sallad:

3 dl strimlad vitkål
    3 dl riven morot
    ½ skivad lök
    Lägg i en skål

1 dl  olja
    1 dl äppelcidervinäger
    1 dl socker
    Häll i gryta och koka upp, häll det sedan över grönsakerna. Lägg över folie och låt det stå framme tills det svalnat.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • LittlePrincess

Äpple är gott att ha i "vanlig" sallad!
    Helst sådär lite sura, gröna äpplen. Jättegott :)

• minifisk

Babyspenat & ruccola
    Avokado
    Apelsinklyftor
    Rostade pinjenötter

Dressing:
    1 msk dijonsenap
    3 msk olivolja
    1,5 msk flytande honung
    2 msk apelsinjuice 

Supergott och väldigt lätt att variera. Använd vad som finns hemma..:) 

• minifisk
    minifisk skrev 2010-07-16 13:52:34 följande:
    Babyspenat & ruccola
    Avokado
    Apelsinklyftor
    Rostade pinjenötter

Dressing:
    1 msk dijonsenap
    3 msk olivolja
    1,5 msk flytande honung
    2 msk apelsinjuice 

Supergott och väldigt lätt att variera. Använd vad som finns hemma..:) 
    Råkade visst hoppa över "inte senap".. Men då kan man ju bara utesluta den eller använda något annat!! :D
  • meya

Här kommer receptet på världens godaste sallad!
    Ljummen Kycklingsallad

2 frp mozarella
    ...2 grillade kycklingar alt kycklingfilé
    1 paket pastaskruvar
    2 pkt körsbärstomater
    1 påse ruccola
    Ev sweetchilisås

Dressing:
    8 soltorkade tomater
    2 vitlöksklyftor
    1 tsk rosmarin
    2 tsk honung
    2 msk vitvinsvinäger
    3/4 dl olivolja

Om du väljer kycklingfiléer så kan du steka dem med en aning sweetchilisås för att få lite mer smak.
    Koka pastan enligt anvisningen på paketet. Blanda pasta, kyckling, mozarella, ruccola och körsbärstomaterna i en skål.

Mixa dressingen till en slät kräm/sås och blanda med salladen.
    Gör gärna två satser av dressingen...

Strö eventuellt pinjekärnor över och servera med bröd, pesto och tapenade!
    Smaklig måltid!

• Nerdygirl

Supergod salsa:
    -Avocado, ca 2 st
    -Rödlök ½ - 1(beroende på strl)
    -Kidneybönor, några nävar
    -Grön paprika, en fjärdedels till en halv, ungefär
    -Gurka, ca 10-12 cm
    -Tomat, 1 ganska stor, kärna ur!

Finhacka rubbet (utom bönorna, då)!

Riv skalet och pressa saften av en lime. Pressa vitlök, krydda med salt & en nypa socker + Sambal Oelek. Blanda med det finhackade. Passar till det mesta, faktiskt!

Angående hur mycket man ska ha av varje ingrediens är ju lite svårt, jag höftar mest och smakar ofta under tillredandet... :)

• MBert

Jag har fastnat för en sallad som jag inte hade kunnat kombinera ihop själv men där kontrasterna gör salladen väldigt god - stark och mild, söt och syrlig, krispig och mjuk.
    Och även om man inte tycker om avokado så gör den sitt i salladen och förstärker övriga smaker med sin krämighet. Prova!

Saltå Kvarns Ruccolasallad med avokado
    4 pers

100 g Ruccola (eller en blandad sallad om man har svårt för ruccola men den bör innehålla lite ruccola)
    1 syrligt äpple, i bitar eller tärningar
    2 röda chilifrukter, strimlas på längden UTAN kärnor (ska INTE finhackas för då blir det STARKT=)
    2 avokado, i bitar
    1 dl rostade pinjenötter (lägg i het stekpanna)
    100 g parmesanost, hyvlad
    olivolja

• levandecharader

Tack, vad roligt att det kommer in så många tips

• sibbsan

Hittade det här receptet i en gammal tidning häromdan, har tyvärr inte hunnit testa ännu.

Nektarin- och tomatsallad
    2 nektariner
    4 tomater
    1 rödlök
    3 msk olivolja
    1 msk vit balsamvinäger
    salt och svartpeppar
    1 kruka färsk basilika

Halvera nektarinerna och ta ut kärnorna. Skär nektariner och tomater i klyftor. Skala och skiva rödlöken tunt.
    Blanda olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.
    Blanda nektariner, tomat, lök och basilikablad i en skål. Häll över dressingen och vänd runt försiktigt.

Svar på tråden "Annorlunda" sallader, goda salsor och dressingar...