• EmmaLiavin

Mat/sovtider för era 6 månaders bebisar?

Ja, som rubriken lyder. Hur ser rutinerna ut för era 6 månaders bebisar då det kommer till mat och sova?

Min gosse vaknar mellan 6-7 för att bli ammad,
    sen somnar han om och sover till 8-9 då det blir gröt
    och runt 10 halv 11 så sover han runt 30 min - 1 timme
    innan han vaknar igen och då blir det mat mellan 12-13.
    Runt 15-15.30 brukar han somna igen för att sova till 30 min till.
    Kl 18.00 är det gröt och 19.00 brukar jag amma igen och efter det brukar han somna.

Men dom sista dagarna har han varit svår att natta. Han somnar oftast inte förrän 20.00.
    Inga problem egentligen men rutinerna vi hade va väldigt bra. Kan det vara värmen?

Hur som helst, ni kan väl skriva lite om hur era rutiner ser ut.. kanske man kan få till en bra rutin.

• Svar på tråden Mat/sovtider för era 6 månaders bebisar?
  • ZacksMamma01

Vår sexmånaders sover 20,00 - 06,00. Sen är det välling. Nu har han börjat ändra sina sovtider på dagen.
    Innan var han vaken 1,5 timme och sov i 40 minuter..så var det hela dagen... men det verkar vara lite problem med dagssömnen nu när det är så varmt....

• örtagård

Vaknar mellan 6.30 och 7.30, sover ett pass på förmiddagen och eftermiddagen och ibland tre pass. Somnar oftast 19.30 om vi är hemma och nattar de andra barnen.

Ammar helt fritt. En smakis vid en måltid med övriga familjen, ett par tsk. Oftast vid lunchen.

20 är väl rätt tidigt att somna för en liten bebis? Mina stora somnar runt 19 om vi håller dagisrutiner.

• Malomama

min lilljänta, 6 månader vaknar ca 6 får välling kl 7, somnar om, vaknar 8.30, äter lunch 11, sover, mellanmål 15, sover ca 16 i 30 min. sista målet består av välling kl 19.00 sover hela natten, men hon är dock ganska gnällig emellan måltider,,, tycker hon äter mycket men verkar som hon aldrig får nog Glad

• Verkligen

Nu är vår dotter visserligen 7 månader men hon har vart lika i rytmen sen hon var 6 mån..
    Hon vaknar vid 4 eller 5 och vill äta och gå upp ett par timmar. Sen sover hon ca 2 timmar under dagens gång och så somnar hon för natten runt 20-22.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Malomama

har läst runt lite och alla är väldigt olika vad gäller matrutiner. man ska verkligen gå efter vad som känns bäst för barnet, lyssna på vad han/hon vill. mätta ska de ju bli, sen om ett barn kräver en halv deciliter mer än ett annat så ska väl han/hon få det också =)

Trevlig sommar på er mammsingar!

• Verkligen
    Verkligen skrev 2010-07-16 14:23:51 följande:
    Nu är vår dotter visserligen 7 månader men hon har vart lika i rytmen sen hon var 6 mån..
    Hon vaknar vid 4 eller 5 och vill äta och gå upp ett par timmar. Sen sover hon ca 2 timmar under dagens gång och så somnar hon för natten runt 20-22.
    Just ja, glömde ang maten. Såhär ser en typsik matdag ut:
    04 Ersättning/välling
    08 gröt eller välling
    11 mat
    14 mellanmål, gröt eller fruktpuré
    16 ersättning
    18 mat
    20 välling eller gröt.

Det ser lika ut ungefär varje dag.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Pess

TS, din bebisdag ser ganska exakt ut som vår med den skillnaden att vår inte somnar om efter den tidiga morgonamningen + att han ammat ett antal gånger under natten och även dagen mellan målen. Sedan får han välling istället för gröt på kvällen.

Bebisars "rutiner" ändrar sig hela tiden. Det är bara att hänga med.

• älskarfindus

vår dag ser ut så här:
    ca 6 ammning
    ca 8 gröt med katrinplommon
    sover till 10-11
    Fruktpuré eller yoggi (om han vaknar tidigt)
    11.30-13 lunch någon gång mellan den tiden.
    sover en liten stund
    14-15 ammning
    16.30-17 gröt med katrinplommon
    19.30-20.30 amning innan jag nattar.
    Nu när det varit så varmt och ljust vill han inte alls sova om kvällarna. ibland har han varit vaken till 21...väldigt ovanligt här hemma.

• Begga

Lillpojken är 5,5 månader men har precis gjort en liten ändring i sina rutiner, kan hålla sig vaken längre samt får in ett fler matmål per dag så jag antar att detta är hans "sexmånaders rutin"... tills den ändras igen ;)  Alla tider är ungefärliga, kan ändras vilt från dag till dag...

6 Vaknar, ammas
    8 Sover förmiddag, 40 min, ammas när han vaknar
    10 Gröt m katrinplommon
    10.30 Sover, 1-2 timmar, ammas när han vaknar
    13.30 Äter grönsakspuré, några skedar
    14.30 Sover eftermiddag, 40 min
    16 Ammas
    17 Sover en sista sväng, 40 min, ammas när han vaknar
    18 Gröt m fruktpuré
    19.30 En flaska ersättning och somnar för natten
    Ammas några gånger under natten, 2-3 ggr

• HWR

Min tjej är 6½ månad och så här ser det ut för oss..just nu..rutinerna har ändrats många gånger redan, haha.

kl.7 gröt

kl.10 mosad banan eller rivet päron

kl.12 lunch (lagad mat + katrinplommonpuré)

kl.15 frukt igen eller yoghurt (ibland gröt med fruktpuré)

kl.17 lagad mat + fruktpuré

kl.19.30 en flaska vatten med barndryck med äppelsmak

Min tjej VÄGRAR dricka välling eller ersättning. Förut gick det att få i henne en skvätt men nu vill hon bara ha vatten med äppelsmak...

Sen sover hon 3-4 gånger per dag. Vi var nere på 3 gången men nu när det är så varmt så blir hon trött oftare. Hon är vaken ca 2 timmar och sover sen 30-45 min.

Sover på natten 20-7.

• Lalalong

Alva vaknar vid 6 och äter en flaska ersättning.
    Ca 10 får hon gröt och sen lite ersättning
    ca 13 får hon ersättning
    ca 16 får hon lite pure och sen ersättning
    ca 20 får hon ersättning
    ca 00 får hon ersättning.

Hon brukar somna 21-21.30 (då hon sover till 00 för att äta och sen sover till 6).

På dagen sover hon en kvart åt gången kanske 2-3 gånger på en dag. 

Klara 060504, Alva 100117
  • SatuSv

Min pojke vaknar oftast vid 6tiden och då ammar jag,sen vid 8-9 får han gröt, vid lunch får han ibland fruktpuré om det finns hemma,sen ammar jag helt fritt,han får när han vill ha boobie. Vissa dagar äter han mat vid middags tid men inte varje dag eftersom han inte är så förtjust i mat än och ibland ger jag en flaska ersättning. Så vi har inga rutiner alls egentligen. Han sover 1-2ggr om dan men nu senaste dagarna har han sovit fler gånger och länge. Jag tror att vid 6m är det för tidigt med att börja med rutiner men för vissa funkar det.

2006 2010
  • SatuSv

juste o så lägger jag han vid 20 men idag somnade han vid 21 i min famn...han vaknar 2-3ggr på natten för nappen och för att ammas.

2006 2010
  • Nyckelpigan83

Vill gärna få tips jag oxå så puffar lite!

• OHs mamma

Matmässigt är min 6 månaders kille (blir 6 mån imorrn) väldigt annorlunda. Han har ett matschema som lika gärna skulle kunna vara för en 8-9 månaders.

När han vaknar får han 2 portioner fruktgröt (annars blir han inte mätt) och vatten, kan bli allt från kl 6-9.
    Om han vaknat tidigt får han fruktpuré eller mixad frukt som mellanmål vid kl 10.
    Lunchen består av potaits/pasta/ris/couscous med kyckling/kött/fisk och grönsaker, vatten som dryck. Kl 12.
    Till mellanmål blir det antingen fruktpuré, mixad frukt eller fruktgröt, kl 15.
    Sen blir det middag, precis som vid lunchen, ca kl 17-18.
    Förut tog han 270 ml välling men numera vägrar han det och får istället gröt på kvällen, ca kl 19-20.
    Somnar väldigt olika på kvällarna nuförtiden, allt från kl 19-22,30.

Tiderna varierar från dag till dag, en halvtimme hit eller dit, beroende på hur trött han är etc. men oftast ser det ut sådär.

Han sover antingen 2-3 lite längre pass på dagarna eller 3-5 kortare pass. Har sovit hela nätter från 2 månaders ålder, med undantag för nätter då tänderna hans spökat. Han har två tänder i nederkäken och två till på väg i nederkäken och en till på väg i överkäken.

• LinnH

Ungefär så här ser våra dagar ut, vår kille är 6 månader.
    Jag har precis slutat amma. Han dricker vatten i nappflaska till alla mål o får även lite fruktpuré till några mål om han inte blivit helt mätt.

06.00 Vaknar. Dricker 200ml välling
    08.00 Sover en stund ca 30 min
    09.00 Gröt
    12.00 Lunch. En stor burk mat.
    13.00 Sover en liten stund till
    15.00 Yoghurt eller grötpuré
    16.00 Sover lite
    18.00 Gröt
    19.00 Somnar och sover hela natten

• EmmaLiavin

Tack för alla svar! Antar att rutinerna kommer ändras tusen ggr. Som sagt, bara att hänga med. :)

• Verris

Min lillkille är 6 månader och och hans dagar ser ut ungefär såhär:

8-9.00 - Vaknar och äter 230 ml välling

11-11.30 - Stor portion fruktgröt med vatten till.

Somnar sedan och sover till mellan 14-15.00. Äter då 230 ml välling då han vaknar.

Ca 17-17.30 Gröt eller puré.

20.00 - 230 ml välling och sover sedan hela natten

• Jkpg Deluxe

Vår kille blev 6 månader 16 juli...

vaknar å ammar lite vid ca 06.00

går upp ca 08.00 och äter gröt vid 09.00

sover 45 minuter från kl 10.00

Äter lunch ca 12.30 och sover därefter ca 45 min

Middag ca 16.00 och sover sedan 45 min (JA han är som en KLOCKA!)

Kvällsgröt vid 19.30 och GOD NATT ca 20.00 :)  

Svar på tråden Mat/sovtider för era 6 månaders bebisar?